لطفا بفرمایید چرا یک پروژه عمرانی که نیاز مبرم یک کلان شهری که سالانه بیش از ۱۰۰ هزار نفر به آن مهاجرت میکنند این قدر باید طولانی شود؟
دلایل مختلفی وجود دارد که ما در جواب این سوال باید ابتدا در نظر بگیریم که یک پروژه چگونه مراحل تصویب شدن را طی میکند. در ابتدا طرحی در قالب پروژه بیان میشود و شهرداری برای آن بودجهای تعریف میکند و به شورای شهر معرفی میشود که شورا هم مصوب میکند و سپس به فرمانداری ابلاغ و در هیأت تطبیق بررسی میشود و در آخر پروژه شکل میگیرد که باید برای آن ردیف بودجه در نظر گرفت که یکی از دلایل کند شدن مسیر پروژه در همین مرحله است. دلیل دوم باید بیان کرد که به عنوان مثال ما بودجه را از بهمن ماه تا اردیبهشت بررسی میکنیم و تا دوستان شهرداری ورود کنند و قرارد و مناقصه را برگزار کنند طولانی میشود که عملأ ما ۶ ماه اول سال را از دست دادیم، اما در دوره ششم شورای شهر کرج ما این فرآیند را کوتاه کردیم. یکی دیگر از دلایل هم این است که بعضی از پیمانکاران تعارض منافع دارند که پروژهها زودتر تمام شود که شورای شهر باتوجه قاعدهای و تدبیری که دارد میتواند این عارضه را بر طرف کند.
بر اساس مناقصه شرکت سابیر وظیفه طراحی، ساخت و تعمیر پروژه قطار شهری کرج را بر عهده داشته است، پس چرا یک مرتبه این همه زمان برای ساخت پروژه طولانی میشود؟
مناقصه مترو کرج در سال ۱۳۸۴ انجام میشود و قرار داد آن EPCF بوده یعنی این قرارداد بخش مهندسی، تهیه تجهیزات، راه اندازی و مالی را شامل میشده و به مروز که شرکت سابیر وارد پروژه میشود به این جمع بندی میرسند که نمیتوانند بخش مالی آن را تأمین کنند و قرار داد به EPC تغییر پیدا میکند. مترو در سال ۱۳۸۴ کلنگ آن میخورد و در آن زمان ۱۱۰ میلیارد برای ساخت هر یک کیلومتر مترو بودجه در نظر میگیرند که این مبلغ در سال ۱۳۹۴ به ۷۰۰ میلیارد تومان و در حاضر به ۱۷۰۰ میلیارد تومان رسیده است. ما با توجه به تجربیاتی که در ساخت مترو تهران داشتیم با ورود به شورای شهر کرج کارگروه راهبری مترو را راه اندازی کردیم که طرحهای مختلفی بررسی شد. یکی از این طرحها این بود که ساخت مترو متوقف شود، اما به دلیل اینکه ۱۱ هزار میلیارد تومان تا به اون مرحله برای این پروژه هزینه شده این پیشنهاد رد شد و طرح دیگر این بود که هرچه زودتر به ایستگاه شهید سلطانی برسیم و به مدت ۲ سال تمامی اعضای محترم شورا تمرکز کردند تا احداث مترو با سرعت رو به جلو حرکت کند و امروز که با شما صحبت میکنم رام دوم قطار وارد شده و ایستگاه شهید سلطانی آماده بهره برداری است.
در خبرهای شاهد مخابره بهره برداری از متروی کرج بودیم، اگر مترو افتتاح شده چرا مردم از آن استفاده نمیکنند؟
در زمینه مترو قوانین سیر و حرکت بین المللی داریم که مترویی اگر میخواهد آغاز به کار کند باید در فاصله ۳ لغایت ۶ ماه به مدت سه ساعت در روز مورد بهره برداری آزمایشی قرار بگیرد که در این روش بسیاری از خطاها و مشکلات سیستم بر طرف میشود و برای استفاده ۶ یا ۸ ساعته آمادگی ایجاد میشود. با ورود رام دوم قطار میتوانیم ایستگاه شهید سلطانی تا ایستگاه چهل و پنج متری گلشهر را ۳ ساعت در روز در روز بهره برداری کنیم. یک موضوعی که باید به اشاره کنیم این است که عدهای متاسفانه به غلط مطرح کردند مترو کرج ایمن نیست که من با صداقت و صراحت میگویم ساخت قطار شهری کرج به صورت کاملأ ایمن و طبق استاندارهای ملی و بین المللی ساخته شده است.
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
علی میرزابیگی، در گفت و گو با «روزنامه جامجم»:
«جامجم» روشهای مواجهه با کودکان در فضای مجازی و ضرورت سواد رسانهای بزرگترها را بررسی کرده است
درگفتوگو با دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور بررسی شد