بی‌پایان مثل طهرانی‌مقدم

زندگی قهرمانان ملی، گنجینه‌ای بی‌پایان است که می‌توان همیشه و هنوز از آن روایت کرد. روایت‌هایی درس‌آموز و انسان‌ساز که نور امید را به نسل جوان این کشور می‌تاباند و دل‌های آنان را برای استقامت و ساختن استوار می‌سازد.
زندگی قهرمانان ملی، گنجینه‌ای بی‌پایان است که می‌توان همیشه و هنوز از آن روایت کرد. روایت‌هایی درس‌آموز و انسان‌ساز که نور امید را به نسل جوان این کشور می‌تاباند و دل‌های آنان را برای استقامت و ساختن استوار می‌سازد.
کد خبر: ۱۴۸۱۲۳۰
نویسنده رسول شمالی ورزنده - گروه رسانه
 
یکی ازاین قهرمانان که به‌تازگی سالروز شهادتش را پشت‌سر گذاشتیم، شهید حسن طهرانی‌مقدم است. کسی که فعل خواستن را صرف کرد و آرزویی ملی را به واقعیت بدل ساخت. این سردار شهید که در مسیر افتخار به سوی معبود شتافت، زندگی پندآموزی دارد که گوشه‌هایی از آن در قالب یک فیلم تلویزیونی به تصویر کشیده شده است. این فیلم جدید، شب گذشته روی آنتن شبکه دو رفت و امروز و یک آذر نیز از دیگر شبکه‌های تلویزیون پخش خواهد شد. در ادامه با ساسان فلاح‌فر، کارگردان «بی‌پایان» درباره جزئیات به تصویر کشیدن زندگی یک قهرمان و نقش‌آفرینان آن، گفت‌‎وگو کردیم. 
   
ادای دین به یک شهید
شهید طهرانی‌مقدم از سرداران بزرگ سپاه‌پاسداران انقلاب اسلامی بود که در مسیر تولید موشک، زحمات زیادی را متحمل و در واقع پایه‌گذار اصلی سلاح موشکی درکشورمان شد.وی نشان دادکه فکر و اندیشه، جوانان ایران اسلامی در تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی و پیشرفت کشور چقدر موثر است. به‌منظور تجلیل از تلاش‌ها و زحمات این شهید بزرگوار، فیلم داستانی بی‌پایان تولید شده است و چهارشنبه ۲۳آبان ساعت ۱۶ازشبکه یک سیما وپنجشنبه ۱آذرماه ساعت۲۱ از شبکه افق سیما پخش می‌شود. ساسان فلاح‌فر، تهیه‌کننده و کارگردان فیلم داستانی بی‌پایان در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم با بیان این‌که این فیلم یک ادای دین کوچک به مردی بزرگ و دانشمندی شهید است که ما این روزها بخشی از امنیت‌مان را مدیون او می‌دانیم، گفت: برای من خیلی اهمیت داشت که در رابطه با این شهید عزیزبتوانم یک اثرداستانی تولید کنم، قبلا هم کارهای مستندی رادر مورد این شهید انجام داده بودم.وی درباره انتخاب ساختار داستانی برای روایت این قصه بیان کرد: فیلم مستند محدودیت‌هایی دارد و آنچه می‌شود بیان کرد، مثل فیلم داستانی نیست.در فیلم داستانی خیلی فضا بهتر و دست بازتر است.به همین خاطر تصمیم گرفتیم که این اثر رابه‌صورت داستانی تولید کنیم. به‌سختی به نتیجه رسیدیم که ازچه زاویه‌ای به موضوع بپردازیم ووقتی انتخاب کردیم و قصه نوشته شد، به پیش‌تولید رسیدیم .
   
انتخاب دشوار بازیگر نقش شهید
در این فیلم حمید ابراهیمی، نقش شهید طهرانی‌مقدم را بازی می‌کند. کارگردان درباره این انتخاب توضیح می‌دهد: در ساخت این فیلم برای انتخاب بازیگر، کار سختی داشتیم چراکه ما به‌دنبال بازیگری بودیم که چهره‌اش به شهید حسن طهرانی‌مقدم نزدیک باشد و تداعی‌گر وی شود. همین که بازیگری که گزینش می‌شود، باید وقت صرف کند تا رفتار، حالات مختلف و گفتار این شهید را فراگرفته و به آنچه که ما می‌خواهیم برسد و این کار آسانی نبود. آقای حمید ابراهیمی قبول کرد و پیش‌تولید ما عملا آغاز شد. لوکیشن این اثر در مکانی واقعی، نزدیک محل شهادت شهید طهرانی‌مقدم انتخاب شده است و آن سوله و کارگاه بزرگی که در تصویر هست، به‌دست خود شهید ساخته شده است. این یک وجه مثبت و اتفاق مبارکی است که در این فیلم افتاد. مدت زمان این فیلم داستانی ۵۶ دقیقه است و برای من آن‌قدر اهمیت نداشت که حتما تایم این فیلم ۴۰ یا ۶۰ دقیقه شود. برایم مهم این بود که کار به اندازه‌ای تمام شود که خسته‌کننده نباشد و خیلی هم عجله‌ای نباشد. این زاویه مدنظر ما بود که خوشبختانه محقق شد .
   
دسترسی به منابع واقعی
یکی از نکات مهم در پرداختن به سوژه‌های واقعی، دسترسی به منابع واقعی است. فلاح‌فر دراین‌باره عنوان می‌کند: هرآنچه که از مکتوبات، کتاب‌ها، مقالات، مصاحبه‌ها و به‌علاوه فیلم‌ها وصوت‌هایی که ازشهید طهرانی‌مقدم وجود داشت، جمع‌آوری کردیم. آن چیزی که به‌طور ویژه از شهید طهرانی‌مقدم به آن پرداختیم، چند ساعت نزدیک به شهادت وی است. در این فیلم کمتر از یک روز را روایت می‌کنیم؛ البته این فیلم یک قصه موازی هم دارد که درسال۱۴۰۲در حال رقم خوردن است.چون قصه در سال ۱۴۰۲ که ماهواره‌بر قائم، ماهواره‌ای را به فضا پرتاب می‌کند، با یک فلش‌بک بزرگ شروع می‌‌شود. این فیلم به‌طور کلی یک فلش‌بک است وهرآنچه که سال۱۳۹۰رخ داد و باعث شد تا امروز بتوانیم این کار را به‌درستی انجام دهیم را روایت می‌کند.  وی ادامه می‌دهد: ما برای تولید این فیلم به دنبال نهادها و سازمان‌های مختلف نرفتیم و سعی کردیم دخالت ارگان‌ها را در این فیلم کم کنیم و با کمک‌های بی‌دریغ واحد فرهنگی هوافضای سپاه‌پاسداران، توانستیم این فیلم را بسازیم.
   
چهار بازیگر اصلی بی‌پایان
کارگردان فیلم درباره نقش‌ بازیگران توضیح می‌دهد: در این فیلم چهار بازیگر اصلی داریم و مابقی فرعی هستند. نقش اصلی را آقای حمید ابراهیمی دارد که ایفاگر نقش شهید حسن طهرانی‌مقدم است.آقای عبدالرضا نصاری، نقش مکمل را دارد اما به‌گونه‌ای با دیدن فیلم متوجه خواهید شد او هم در دوره‌ای دیگر انگار بازیگر نقش اول است. به‌خاطر این‌که ما دو روایت موازی داریم. در روایت اول،حمید ابراهیمی درنقش شهیدحسن طهرانی‌مقدم نقش اول است ودرروایت دوم،عبدالرضانصاری.حسام خلیل‌نژادی و حمید عرب هم بازیگرانی هستند که در این فیلم ایفای نقش دارند.
   
معرفی دانشمندان ایران 
فلاح‌فر درخصوص موضوع فیلم می‌گوید: من اخیرا به تولید فیلم داستانی درحوزه علمی علاقه‌مند شده‌ام. وقتی چنین قهرمانان و دانشمندانی را در کشور داریم که می‌توانیم حرف‌ اینها را در جامعه بزنیم، به‌نظرم حیف است که فقط سراغ یک قصه تخیلی در حوزه فیلم داستانی برویم. می‌توانیم با تولید آثار فاخر هم مردم را با مفاخر، دانشمندان و بزرگان تاریخ کشورمان آشنا کنیم و هم جذابیت‌هایی که آنها دارند، ما نیاز به قهرمان‌سازی نداریم، فقط باید پروژکتور را روی قهرمانان‌مان روشن کنیم تا بقیه ببینند که ما چه مفاخربزرگی داریم.‌ساسان فلاح‌فر همچنین گفت:علاوه‌بر کار تهیه وکارگردانی،تدوینگر هم هستم وازبسیاری جشنواره‌های مستند ایران، مثل سینماحقیقت هم برای کارگردانی و هم برای تدوین، جوایزی را دریافت کرده‌ام‌؛ مثل جشنواره مقاومت، سینما حقیقت و جشنواره‌های دیگر و بیشتر هم درحوزه مقاومت کار می‌کنم.مستند«آتش‌باران شب سال نو» که مرتبط با وعده صادق ۲ تولید شد،همچنین مستند«تنبیه»که دررابطه باوعده صادق۱ است ودرهردوی این آثار تهیه‌کننده هستم وکارگردان هم عباس وهاج است. به‌نظرم تماشای این آثار برای مخاطبان دراین مقطع زمانی ودرشرایط حال‌حاضرمنطقه بسیار خوب است.امیرحسن جان‌پناه و ساسان فلاح‌فر،تهیه‌کننده و داود گنجوی، نویسنده این اثرهستند که درمرکزتولیدات هنری رسانه‌ای مدارتولید شده است.

تحقق ۶۰ درصد اهداف تولید فیلم 
فلاح‌فر رضایتش درباره ماحصل کار را این چنین توصیف می‌کند: به‌نظرم۶۰درصد آن چیزی که ازابتدای کارتولید فیلم بی‌پایان در ذهن‌مان بود، محقق شد، به نتایج خوبی هم رسیدیم وکارآبرومندانه‌ای شد.یکی ازافراد باتجربه وکارگردان‌های بزرگ سینمای ایران در یک ورک‌شاپی می‌گفت که ما اگر ۵۰درصد اهداف‌مان که از ابتدا مدنظر بود را هم بتوانیم درنهایت محقق‌شده ببینیم، برنده هستیم. به‌نظر می‌رسد به ۶۰ درصد اهداف خود در بی‌پایان رسیده‌ایم. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
روایت اول، شرط پیروزی

در گفت‌وگو با دکتر سیدمرتضی موسویان، ضرورت و اهمیت داشتن دکترین در رسانه و دلایل قوت و ضعف رسانه‌های داخلی و معاند را بررسی کرده‌ایم

روایت اول، شرط پیروزی

مجرمان در قاب شوک

در گفت‌وگو با تهیه‌کننده مستند معروف شبکه سه اولویت‌های موضوعی فصل جدید بررسی شد

مجرمان در قاب شوک

نیازمندی ها