تمام شد؟ تاثیرگذار بود!

حمله بزدلانه ارتش صهیونیستی به خاک جمهوری اسلامی، واکنش هنرمندان، نویسندگان،شاعران و فعالان فرهنگی رادرپی داشت. مقایسه میان ادعاها وجنگ روانی دشمن پیش ازحمله و آن چیزی که درواقعیت اتفاق افتاد، بیشتر باعث برانگیختن حس طنز فعالان فرهنگی شد.
حمله بزدلانه ارتش صهیونیستی به خاک جمهوری اسلامی، واکنش هنرمندان، نویسندگان،شاعران و فعالان فرهنگی رادرپی داشت. مقایسه میان ادعاها وجنگ روانی دشمن پیش ازحمله و آن چیزی که درواقعیت اتفاق افتاد، بیشتر باعث برانگیختن حس طنز فعالان فرهنگی شد.
کد خبر: ۱۴۷۸۹۲۷
نویسنده آرش شفاعی - گروه فرهنگ و هنر
 
دراین میان، نقش برجسته ودلاوری نیروهای پدافند ارتش جمهوری اسلامی دردفاع ازخاک کشور نیز مورد توجه بسیاری قرار گرفت و آنان در این زمینه به تجلیل از عملکرد مدافعان وطن پرداختند و با انتشار تصاویری ازشهدای ارتش، ازجانفشانی سربازان میهن ستایش کردند.
رضا میرکریمی، کارگردان سینما در پی حمله رژیم صهیونیستی به ایران در شبکه ایکس (توییتر سابق) واکنش نشان داد. وی با انتشار تصویری از نقشه ایران نوشت: «ما از آغاز تاریخ اینجا بوده‌ایم، شما کی آمدید؟» مسعود ده‌نمکی، کارگردان سینما نیز طرحی گرافیکی در صفحه اینستاگرام خود بازنشر کرد. این طرح که تصویری از جانفشانی ارتش برای حفاظت از ملت و میهن را به نمایش گذاشته، پس از حمله صهیونیست‌ها به خاک ایران در فضای مجازی به گردش درآمده است.
عباس جمشیدی‌فر، بازیگر سینما با انتشار عکسی از یکی ازشهدای ارتش نوشت: «دور از تو اندیشه بدان.»
همچنین مجید صالحی، سیدعلی صالحی، مجید واشقانی و احمد ایراندوست، بازیگران سینما با انتشار پست‌هایی از شهدای ارتش تجلیل کردند.
محمود رضوی، تهیه‌کننده سینما در اینستاگرام خود چندین استوری گذاشت وضمن محکوم‌کردن حمله صهیونیست‌ها به خاک ایران به سخنانی از رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد که در خطبه‌های نمازجمعه نصر فرمودند: «در انجام وظیفه نه تعلل می‌کنیم و نه شتاب‌زده می‌شویم.» 
مژده لواسانی، شاعر و مجری تلویزیون با انتشارعکس شهدای ارتش دراستوری خود، آنها را شهدای مقدس ارتش ایران خطاب کرد. 
همچنین جواد قارایی، مستندساز تلویزیون وکارگردان مجموعه مستندهای«ایرانگرد»دریادداشتی نوشت: «حمله صهیونیست‌های جنایتکار به پایتخت و چند استان دیگر درایران جان‌مان دو نکته داشت. نخست این‌که طبق ادعاها و تهدیدات‌شان جرات حمله به تاسیسات زیربنایی کشور را نداشتند و مشخص است که این بزدلان زورشان فقط به ضعفا می‌رسد. هرچند در همین حملات‌شان به مراکز نظامی، پدافند دفاعی ایران بسیار خوب عمل کرد و جای سپاس دارد. اما نکته دوم مهم‌تر است. پس از حملات هوایی به پایتخت ایران توسط صدام در حدود۴۰سال پیش، حالا اسرائیل از مهم‌ترین خط قرمز ایران عبور و به خاک وطن حمله کرده است.قطعا اگر پاسخ محکمی دریافت نکند، این گستاخی بسیار بزرگ را تکرار خواهد کرد.» 
سهیل اسعد، فعال فرهنگی هم در شبکه ایکس، عکسی از پرچم ایران را به اشتراک گذاشت و نوشت: «شما برای ما خط و نشون می‌کشی؟ ما ملت امام حسینیم.»
     
تموم شد؟ خیلی تأثیرگذار بود!
سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی، هنرمند گرافیست هم در فضای مجازی با بیانی طنزآمیز از سطح نازل عملیات صهیونیست‌ها علیه ایران گفت و نوشت: «شنیده شدن صدای چند ترقه ستاد کل نیروهای مسلح در بیانیه‌ای اعلام کرده با توجه به سطح حملات، ایران به‌زودی از طریق یکی از کلانتری‌های تهران به حملات اسرائیل پاسخ می‌دهد.» وی در استوری دیگری ویدئوکلیپی تدوین‌شده از فیلم کمدی «هزارپا» و سخنرانی سخنگوی فارسی‌زبان ارتش صهیونیست‌ها را منتشر کرد. در این کلیپ صحنه مشهوری از فیلم هزارپا را با بازی رضا عطاران می‌بینیم که می‌گوید: «تموم شد؟ خیلی تأثیرگذار بود!» 
سیدمحمدرضا موسوی اوندین،طراح گرافیست‌هم ضمن انتشارتصویری ازحمله ناموفق اسرائیل به خاک ایران ضمن تحقیر عملیات شکست‌خورده آنهادراین تصویرنوشت:«پاسخ سگ‌هارکودک‌کش‌آمریکابه ایران درپی‌عملیات دشمن‌شکن وعده صادق.» 
میلاد هارونی، خواننده پاپ نیز در یک استوری طنزآمیز با اشاره به شجاعت ایرانیان نوشت: «ما موقع صدای انفجار می‌ریم رو پشت‌بوم، اسرائیلی‌ها میرن تو پناهگاه! ما با هم فرق داریم...» 
همچنین سینا آبگون، رپر انقلابی هم چندین واکنش در اینستاگرام منتشر کرد و وعده داد که حتما در قالب یک آهنگ به این حمله و حمایت برخی وطن‌فروشان از اسرائیل خواهد پرداخت. 
محسن توسلی، خواننده و مجری تلویزیون نیز سرود «ملت کنار ارتش، ارتش فدای ملت» را همراه با طرحی گرافیکی از فداکاری ارتش جمهوری اسلامی ایران در راه وطن در اینستاگرام خود منتشر کرد.
     
ترقه‌بازی صهیونیست‌ها
محمدحسین پویانفر، سیدامیر حسینی، حسین طاهری و محسن عرب‌خالقی، چهار مداح کشورمان به حمله رژیم صهیونسیتی به ایران واکنش نشان دادند.این واکنش‌ها عمدتا تمسخر این تلاش صهیونیست‌هاست: محسن عرب‌خالقی با هشتگ «ترقه» نوشت: «۹۹درصد مردم ایران خوابن و ۹۹درصد اسرائیلی‌ها از ترس بیدارند. ما زدیم یا اونا؟»
سیدامیر حسینی نوشت: «جواب ‌های هویه.حالا هی کانال ۱۳عبریت بازی روانی درست کنه که جواب ارتش‌مون ناامیدکننده بود تا با دست‌کم نشون‌دادنش روی خط عدم پاسخ ایران مانور بده...منتها به وقتش و بدون تعلل و شتاب‌زدگی، چون نخوری هارتر میشی، غلط کرد هرکی ولو یه سنگ سمت خاک ‎ایران پرت کرد.»
حسین طاهری نوشت: «این حمله بود یا آتش‌بازی؟ احمق، اینجا ایران ‌است! سرزمین وعده‌های صادق.» او این متن را به زبان عبری هم نوشت. محمدحسین پویانفر هم نوشت: «اونا میرن تو پناهگاه، اینجا همه رو پشت‌بومن!»
     
ای مگس! عرصه سیمرغ نه جولانگه توست
شاعران همیشه در رویدادهای این‌چنینی در صف نخست هنرمندانی هستند که واکنش نشان می‌دهند. یکی از شاعرانی که به این رویداد واکنش شاعرانه‌ای نشان داد، محمود حبیبی‌کسبی بود که درتوییت خود با استفاده ازبیتی مشهور از حافظ با هشتگ ایران_سربلند نوشت: «ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست/ عرض خود می‌بری و زحمت ما می‌داری.»
محمد برزگر، شاعر دیگری بود که در شبکه ایکس نوشت: «حمله رژیم‌صهیونیستی محدود و ضعیف نبود، این عملکرد طلایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بود که با اراده الهی حمله دشمن رو دفع کرد. الحمدلله کما هو اهله.»
نغمه مستشار نظامی، شاعر نیز مثنوی کوتاهی درباره حمله اخیر رژیم‌صهیونیستی به ایران منتشرکرد. در این شعر می‌خوانیم: 
‌«های! ناآمده برگرد که این ایران است
این وطن بیشه یکپارچه شیران است
خاک، این خاک زراندود فدایی دارد
آب دریای وطن رنگ خدایی دارد
ای مگس! عرصه سیمرغ نه جولانگه توست
برحذر باش که این معرکه قربانگه توست
آسمانش اثر از بال ملائک دارد
که وجب تا وجبش صاحب و مالک دارد
سر هر کوچه شهیدی به حفاظت مأمور
چشم گستاخ از این دامن پرلاله به دور
نیست تیری که به آوازه آرش برسد
کو حریفی که ز پاکی به سیاوش برسد
این جوانان همه چون رستم دستان مَردند
ننگ بر ما اگر از عشق وطن برگردند
نه‌فقط تکیه به بازو و به ایمان داریم
که برات از حرم شاه خراسان داریم
فکر پرواز در این عرصه نه کار مگس است
های! ناآمده برگرد! همین حرف بس است...»

بازیگری که برای سی‌وچهارمین بار شهید شد!
بامداد شنبه سروصدایی همه توجهات را به خودش جلب کرد. بسیاری از سایت‌ها و کانال‌های مجازی شروع به انتشار خبرهای ضدونقیض کردند.رژیم صهیونیستی تلاش کردمراکز نظامی رادر برخی نقاط کشورهدف قرار دهد اما در این میان شوخی‌هایی هم اتفاق افتاد، ازجمله باکانال‌های عبری؛صفحاتی که به اشتباه هم افتادند و سیدجواد هاشمی،بازیگر شناخته‌شده سینما و تلویزیون در این کانال‌ها به شهادت رسید. ماجرا از این قرار است: یک کانال تلگرامی شوخی کرده و گفته است سیدجواد هاشمی، فرمانده سپاه در حملات کشته شده است؛ یک کانال تلگرامی اسرائیلی هم باور کرده است!
خبرنگار تسنیم با سیدجواد هاشمی تماس گرفت وروایت او را از این تماس می‌خوانیم: درهمان لحظه اول خنده‌اش گرفت وگفت: «توسط اسرائیلی‌ها شهید نشدم که این اتفاق هم افتاد! از صبح ۲۰۰ پیام فرستادند؛ شهادتت مبارک! ۳۳بار در فیلم‌ها و سریال‌ها شهید شدم و سی‌وچهارمین بار هم این‌طور شد.»
این بازیگردرواکنش به اتفاقات شب گذشته این نکته رامطرح‌کرد:«چندین بارپست گذاشتم وچندین باراعتقاداتم راجع به وحشیگری اسرائیلی‌ها و مظلومیت بچه‌های غزه را مطرح کرده‌ام. چطورممکن است بچه‌های مظلوم غزه ولبنان زیر آوار بمانند و کسی صدایشان را نشنود؟! کجا ببریم این عدم عدالت و انصاف را؟! فارغ ازقصه‌های سیاسی، بچه‌های مظلوم غزه و لبنان چه گناهی کردند که واقعا این همه ترس و لرز را تجربه کنند؟»
او گفت: «من تمام‌قد ازحرکت فلسطینی‌ها حمایت کردم و اگر این کاررا نکنم از انسانیت به‌دورم. من درباره اوکراین و هر جای دیگری که جنگ باشد این نکته رامی‌گویم:مردم غیرنظامی، بچه‌ها، کودکان‌ونوجوانان و هرکسی که اسلحه در دستش نیست در جنگی کشته می‌شود قابل دفاع نیست. هیچ‌کس حق ندارد از کسی که آدم می‌کشد و انسانیت را زیر سؤال می‌برد، دفاع کند.»


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها