ایران؛ صلح‌طلبِ جنگ‌بَلد

در میانه آتش و بحران‌آفرینی صهیونیست‌ها در منطقه، سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران این روزها واجد دو سویه مهم و راهبردی است؛ اول تاکید بر لزوم ایستادگی در برابر ماشین کشتار رژیم صهیونیستی و حمایت تمام قد از برادران ایران در محور سرفراز مقاومت و دوم کوشش صادقانه و همه جانبه برای برقراری صلح پایدار و آتش‌بس درغزه و لبنان.
کد خبر: ۱۴۷۷۲۳۸
نویسنده حسام رضایی - دبیر گروه سیاسی
ایران؛ صلح‌طلبِ جنگ‌بَلد
 
شاید اظهارات اخیر سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با همتای عراقی خود، بهترین تصویر را از راهبرد کلی سیاست خارجی ایران دست بدهد؛ او گفت: «جمهوری اسلامی ایران خواهان افزایش تنش، درگیری و جنگ نیست، گرچه برای هر وضعیتی آمادگی دارد. ما برای جنگ آماده هستیم همچنان که برای صلح هم آماده هستیم و این موضع قاطع جمهوری اسلامی ایران است». ایران بر اساس اصول اخلاقی و آرمانی مندرج در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، حمایت از محور مقاومت را وظیفه ذاتی خود می‌داند و در بحران دست ساخته غرب در منطقه غرب آسیا نیز همواره چه در بعد نظامی و چه در بعد دیپلماسی نشان داده کنار مقاومت ایستاده است؛ عملیات راهبردی وعده صادق ۲ از یک طرف و حضور فشرده و مستمر وزیر امور خارجه و رئیس مجلس در بیروت و دمشق و بغداد از طرف دیگر، نشان از عزم جدی ایران برای حمایت از برادران دینی خود دارد.  حمایت‌های همه‌جانبه ایران از مقاومت، توان رزم این جبهه برای مقابله با صهیونیست‌ها را به طور تصاعدی افزایش داده است. عملیات حیرت‌انگیز حزب‌ا... علیه تیپ گولانی، نشان می‌دهد حزب‌ا...ابزارهای کافی برای سیلی‌های اساسی به صورت کریه سردمداران تل‌آویو را در چنته دارد که درآینده و به تدریج به منصه ظهورمی‌رساند.
در همین باره، محسن رضایی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درمطلبی یادآور شد:«اکنون ماشین جنگی حزب‌ا...راه افتاده و روزهای سختی درانتظارصهیونیست‌هاست».با این‌که میدان و معادلات جنگ، هم اکنون تحت سلطه محور مقاومت و مشخصا حزب‌ا... قهرمان است،‌ لیکن ایران از ابزار دیپلماسی نیز غافل نیست وبرای کاهش تنش در منطقه کوششی بی‌دریغ دارد. 
درهمین باره، منوچهر متکی، نماینده مجلس و از اعضای هیات ایران در نشست بین‌المجالس جهانی اخیرا اعلام کرد که هیأت پارلمانی ایران در ژنو، به دنبال تصویب قطعنامه‌ای برای آتش‌بس جنگ و خروج نیروهای متجاوز از غزه است. در واقع می‌توان چنین استنباط کرد که جنگ‌بلدی و صلح‌طلبی،‌ دو لبه شمشیر سیاست خارجی ایران در شرایط فعلی و برای ضربه به صهیونیست‌ها و بی‌آبروکردن آنهاست.

جمهوری اسلامی ایران برای هر وضعیتی آماده است
دراین زمینه امیر موسوی، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین اظهار داشت: آمریکا و رژیم صهیونیستی زمانی که می‌بینند کشوری ضعیف است و اقتدار ملی و نظامی مناسبی ندارد، سیاست‌های خود را به آن کشور دیکته می‌کنند. به این ترتیب اگر بحث صلح مطرح باشد، جمهوری اسلامی ایران در این خصوص پیشتاز است و اگر اصرار بر درگیری و ایجاد تنش در منطقه باشد، جمهوری اسلامی ایران از اقتدار وآمادگی لازم برای مواجهه باهروضعیتی برخوردار است.موسوی یادآور شد: جمهوری اسلامی خواهان افزایش تنش،درگیری وجنگ نیست؛گرچه برای هروضعی آمادگی دارد.درهمین زمینه، تلاش‌های عراقچی درروز‌های اخیر وسفر‌های متعددوی به کشور‌های منطقه باهدف ایجاد آرامش درمنطقه وپشتیبانی از مقاومت از طریق دیپلماسی،صورت گرفته است.موسوی بابیان این‌که جمهوری اسلامی ایران پشتیبان ملت‌ها برای به دست آوردن استقلال، آرامش وحاکمیت‌شان است،تاکید کرد:درهمین زمینه، دیپلماسی ومیدان پشتوانه یکدیگر هستندواگر میدان، پشتیبان دیپلماسی و دیپلماسی، مکمل میدان نباشد، کشور‌های قوی، کشور‌های ضعیف را نابود خواهند کرد.موسوی افزود: دولت آقای پزشکیان، این روز‌هامکمل اقتدارنظامی ماست وسردارحاجی‌زاده هم تاکیدکردکه باپشتیبانی و حمایت کامل دولت آقای پزشکیان، عملیات وعده صادق۲ انجام شد. ازسوی دیگر، دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با امکانات ویژه و راهبرد مشخص، درحال حرکت است. برای نمونه وقتی عراقچی وارد کشوری درمنطقه می‌شود،کشور میزبان، اقتدار پشتیبان وی را به خوبی می‌بیند وبه همین دلیل نیز استقبال‌های مناسبی ازعراقچی می‌شود.همین موضوع نیز در مجموع موجب تقویت گفتمان مقاومت می‌شود. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها