نبرد با تند و تیزها

آن‌قدرها هم که فکر می‌کردیم کار آسان نبود. اصلا این جمله خیلی تکراری شده است. همه چیز پیش از قرعه‌کشی انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۶شروع شد. همه فکر می‌کردند با توجه به افزایش تعداد تیم‌های شرکت‌کننده در جام‌جهانی و افزایش سهمیه قاره‌ها، راحت‌تر از هر زمانی به جام‌جهانی می‌رسیم و هیچ مشکلی نیست.
کد خبر: ۱۴۷۶۵۶۳
نویسنده هیلدا حسینی‌خواه - گروه ورزش
 
بعد از قرعه‌کشی این نظریه‌های غیرفوتبالی و غیرفنی هم به قوت خود باقی ماند و همه از سر احساس اظهارنظر می‌کردند و مدام از این می‌گفتند که تیم‌ملی راحت صعود می‌کند. اما در عمل چیز دیگری دیدیم. تیم تحت هدایت قلعه‌نویی با وجود ستاره‌های متعددی که دارد؛ به‌طوری که هر تیمی در آسیا آرزوی داشتن چنین بازیکنانی رادارد، فوتبال چندان زیبا و چشم‌نوازی ارائه نمی‌دهد.  برویم سراغ بقیه قضایا و در واقع دیدار ایران و ازبکستان از همین سری رقابت‌ها. ازبکستان را دیگر خوب می‌شناسیم. هم فوتبالش را و هم ستاره‌هایش را. خوب می‌دانیم که درتاشکند چالشی جدی در انتظار شاگردان قلعه‌نویی است. آنها در دیداری حساس امروز به میدان می‌روند.
   
حمله ما، حمله آنها
اولین چالش همین جاست. تیم‌ملی فوتبال ایران باید در تاشکند بازی کند. از سویی نکته‌ای که نگران‌کننده به نظر می‌رسد تضاد در خطوط حمله دو تیم است. ایران با داشتن بهترین لژیونرها نظیر آزمون و طارمی دو برد اقتصادی مقابل قرقیزستان و امارات به دست آورد و هر کدام را به زحمت و با یک گل برد. در مسابقه اول طارمی تک گل ایران را زد و در مسابقه دوم مهدی قایدی زننده تک گل ایران بود. دو بوشهری، دو گل در دو بازی. از سویی خط حمله ایران با وجود داشتن این لژیونرها کم تحرکی خود را نشان داده است یعنی درست در نقطه مقابل ازبکستان. ازبک‌ها حسابی هجومی هستند. آنها تا اینجا ۴ گل زده و دو گل خورده‌اند و به همین دلیل در صدر جدول و بالاتر از ایران قرار دارند. از این سو کنعانی‌زادگان مصدوم شده است و قلعه‌نویی برای کنترل خط دفاع کار سختی خواهد داشت. اما از اردوی رقیب خبر می‌رسد ارونوف هم مصدوم است و ممکن است به این دیدار بسیار مهم و حساس نرسد. با غیبت او بار حملات سنگین ازبکستان ممکن است تا حد بسیار زیادی کاهش یابد.
   
نبرد سرعتی‌ها و تندوتیزها
هر دو تیم ایران و ازبکستان در دو مسابقه قبلی خود در انتخابی جام‌جهانی دو برد به دست آورده‌اند و هم امتیاز هستند. اما ازبکستان به دلیل تفاضل گل بهتر در صدر قرار دارد. هر دو تیم سرعتی و تند و تیز هستند اما این ویژگی مثبت در کنار بازیسازی خوب آنها در میانه میدان نقطه امیدی برای ازبک‌هاست تا بتوانند پیروزی بسیار بزرگی برابر تیم‌ملی ایران به دست آورند. اما کار آنها بسیار سخت است. آمار هم همیشه یک طرفه به سود ایران بوده است. در ۱۴ مسابقه قبلی که دو تیم برگزار کرده اند تیم‌ملی ایران ۱۰ مرتبه پیروز شده است. سهم ازبک‌ها فقط یک پیروزی بوده و سه مسابقه هم مساوی شده است.
   
آشنایی متقابل
چهار بازیکن تیم ملی ازبکستان در لیگ باشگاهی ایران بازی می‌کنند. این یک آشنایی متقابل است. هم آنها آشنایی نسبی با فوتبال ایران دارند و هم فوتبال ایران با توجه به داشتن چهار بازیکن ازبک در دل لیگ تقریبا این تیم را می‌شناسد. نبرد سنگینی خواهد بود. سردار آزمون که حسابی خط و نشان کشیده و می‌گوید مشکلی بابت بازی کردن مقابل ازبک‌ها نیست. همه چیز فعلا روی کاغذ است. برتری‌های پی در پی ایران مقابل ازبکستان نباید مانع از آن شود که یادمان برود تیم‌ملی تا اینجای مقدماتی جام‌جهانی چقدر پرانتقاد ظاهر شده است. امروز قلعه‌نویی باید درس خوبی به منتقدانش بدهد. شاید اتفاقی برعکس هم بیفتد اما به هر حال این یکی از سنگین‌ترین بازی‌های ایران در یک سال اخیر خواهد بود.

طلسم ازبک‌ها در تاشکند
تیم‌ملی فوتبال ایران در حالی مقابل ازبکستان قرار می‌گیرد که تا به حال در تاشکند به این تیم نباخته است. از آخرین باخت ایران به ازبکستان هم ۱۲ سال می‌گذرد. آن مسابقه در مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۱۴ برگزار شد و نزدیک بود کار تیم تحت هدایت کارلوس کی‌روش را به کلی اما و اگر بکشاند. ازبک‌ها آرزو دارند آن برد تاریخی را امروز هم تکرار کنند اما از پس تیمی برمی‌آیند که دفاعش در آسیا برترین است؟

مرور آمار و ارقام دیدارهای ایران و ازبکستان

۱۴
تعداد بازیدو تیم 
۱۰
تعداد برد ایران
۱
تعداد برد ازبکستان
۳
تعداد مساوی
۱۸
گل‌های ایران
۵
گل‌های ازبکستان


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها