با وجود رشد آسیب‌های اجتماعی در جمعیت دانش‌آموزی، معضل کمبود مشاور در مدارس همچنان پابرجاست

هجوم آسیب ‌های روانی در غیبت «مشاور»

ردپای آسیب‌های روانی در تتو

«جشنواره تتوی بدن! تا یک هفته آف جشنواره قیمت تتو از ۲۵۰ تا ۵۵۰ با زدن دو طرح یک طرح، رنگی مینیمال رایگان هدیه می‌گیرید که هرکس دیگه‌ای جز خودتون هم میتونه ازش استفاده کنه.» این متن آگهی یکی از تتوکاران در سایت دیوار است!
کد خبر: ۱۴۷۲۷۱۱
نویسنده زهرا حامدی - گروه جامعه
 
این درحالی است که خالکوبی و تتو در ایران به‌عنوان یک شغل رسمی شناخته‌نشده و حتی غیرقانونی است اما از آنجا که این‌کار گردش مالی بسیاری بالایی دارد و برخی از تتو آرتیست‌ها حتی درآمدی معادل یک پزشک جراح دارند، دیگر کار به جایی رسیده که برای ترغیب بیشتر افراد جشنواره هم برگزار و به‌راحتی در سایت‌های داخلی هم تبلیغ و اطلاع‌رسانی می‌شود! یکی ازمهم‌ترین معضلات اجتماعی نسل امروز و ازپدیده‌هایی که این روز‌ها در میان نسل جوان جامعه به‌شدت رواج یافته و جوانان و نوجوانان را دچار تب‌و‌تاب تندی کرده، بحث تتو و خالکوبی است. تمایل به امرخالکوبی و گرایش نسل امروز به این قبیل امور قابل‌تامل است و جامعه را درگیر خود کرده وازاعضای بدن جوانان بعضا چهره‌ای زشت وزننده در خیابان‌های شهر بر جای گذاشته و پرسه جوانان کم‌سن و سال در سطح شهر با نمایش خالکوبی‌های انجام شده روی دستان، گردن و دیگر اعضای بدن آنها گویای این مطلب است. 
     
پاندمی تتو و خالکوبی در کشور
خالکوبی وتتوسابقه‌ای تاریخی داردودرگذشته اغلب گروه‌های خاصی نسبت به خالکوبی روی بدن‌شان اقدام می‌کردند، اما این روزها به‌واسطه گسترش اینترنت و فضای مجازی پای این مسأله در کشور ما نیز باز شده و به شکل ویروسی در بین نوجوانان و جوانان درحال استقبال و افزایش است. به نظر می‌رسد فعالیت افراد درزمینه تتو روزبه‌روز افزایش یافته، به طوری که گشت‌و‌گذار کوتاهی در فضاهای مجازی از جمله اینستاگرام ما را با عکس‌های زیادی از طرح‌های خالکوبی و تتو روبه‌رو می‌کند؛ عکس‌هایی که رنگ و لعاب‌ آن مخصوص فضای مجازی است و برای تبلیغ گسترده و جذب فالوئرهای اینستاگرامی منتشرشده‌ است. البته این تبلیغات تا حدی به اهداف خود هم رسیده‌اند، چراکه درحال حاضر نوجوانان وجوانان زیادی تحت تاثیراین تبلیغات وپیروی از برخی گروه‌ها به شکل افراط گونه‌ای به این سمت کشیده شده. پشت پرده گرایش بی‌حد‌و‌‌حصر برخی از گروه‌های جامعه به سمت خالکوبی و تتو و ساختن چهره‌ای نامتعارف از خود و نمایش آن درسطح جامعه از ابعاد مختلف اجتماعی و روانی قابل بررسی است. 
     
رنگ رخسار خبر می‌دهد از سر درون!
حجت‌الاسلام محسن سپاسی، جامعه‌شناس و مدرس دانشگاه درگفت‌وگو باجام‌جم درخصوص آسیب‌های تتومی‌گوید: برخی افراد صور و نقش‌های زننده‌ای را روی بدن خود حک می‌کنند که این تصاویر برآمده از یک ذهن نامناسب است. همچنین برخی از افراد هم هستند که به‌دنبال تصاویر عجیب‌و‌غریب نیستند، اما به‌دلیل این‌که تتو وخالکوبی بعد ازیک مدت حس وابستگی ایجاد می‌کند، یک طرح منجر به طرح دیگری بر بدن فرد می‌شود و به همین ترتیب فرد را درگیر خود می‌کند. وی ادامه می‌دهد: نکته اینجاست کسی که این صور را بر بدن خود ایجاد می‌کند قطعاهمه آن را تنها به خاطرعلاقه شخصی انجام نداده است، بلکه بخشی از آن برای نمایش در جامعه است. این مسأله زمانی تبعات بیشتری دارد که از سوی افراد تاثیرگذار و مطرحی مثل بازیگران، فوتبالیست‌ها و... انجام می‌شود، زیرا این افراد الگوی بسیاری از جوانان و نوجوان هستند.

مشاغل زیرپوستی علیه سلامت جامعه
سپاسی درخصوص راهکار مدیریت پدیده‌هایی که از یک فرهنگ دیگر در کشور وارد می‌شوند و درمواردی تناسبی با ساختار فرهنگی جامعه ندارند، می‌گوید: هرچیزی که در جامعه وارد می‌شود باید ببینیم وجه مثبتی دارد یا خیر؟ این‌که صرفا یک پدیده از غرب آمده و باید با آن مقابله کنیم نگاه درستی نیست. ما باید ببینیم که یک پدیده وارد شده به کشور از جنبه مثبت فرهنگی و اجتماعی تاثیری داشته یا خیر و اگر جنبه مثبت ندارد، آن‌وقت آن را مدیریت و کنترل کنیم. وی ادامه می‌دهد: متاسفانه با نگاهی به برخی افرادی که به‌صورت افراطی به سمت خالکوبی و این قبیل کارها روی می‌آورند پی می‌بریم که در بسیاری از مواقع این افراد از نظر فرهنگی وضعیت مناسبی ندارند، البته این به آن معنا نیست که ما می‌توانیم روی هرکسی که تتو یا خالکوبی دارد چنین برچسبی بزنیم. این جامعه‌شناس تاکید می‌کند: باتوجه به اثرات و تبعات فرهنگی و اجتماعی افزایش تتو و خالکوبی باید سعی کنیم تا آن را در کشور مدیریت کنیم. برای مدیریت آن نیز در ابتدا نیاز است تا این شغل زیرمجموعه آرایشگاه‌ها یا کلینیک‌های زیبایی تحت نظارت قرار گیرد، زیرا وقتی یک شغل به شکل زیرپوستی افزایش پیدا می‌کند قطعا سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد. 

علل روانی گرایش به خالکوبی و تتوی بدن
۱- ارضای حس حقارت درونی
۲- رسیدن به احساس تعلق
۳- تقلید و همسان‌سازی
۴- پیروی از مد جامعه
۵- تقلید از گروه همسالان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها