سرپرست معاونت فرهنگی، تبلیغی و آموزشی اداره کل تبلیغات اسلامی بوشهر؛

تشریح برنامه های فرهنگی دهه کرامت

حجت الاسلام محمد قادری-مدیرکل تبلیغات اسلامی استان بوشهر؛

بوشهر؛ طریق الحسین (ع)

حضور مردم در تعمیق و نفوذ شعائر الهی تعیین کننده و در واقع نقش آفرین است.
کد خبر: ۱۴۷۱۲۰۵

رویدادهای تبلیغی و دینی بر پایه دو موضوع قابل تمایز و دسته بندی قرار دارد. نخست اقداماتی از جنس مناسک دینی که در آن همه ابعاد و افعال از جانب پروردگار ترسیم و بوسیله پیشوای دینی به آحاد مومنین ابلاغ شده و قابل اجرا خواهد بود.گروه دوم شعائر الهی که در ردیف اقداماتی اجتماعی و به پشتوانه وجود حقایقی در معارف دینی قرار می گیرند.با این اوصاف حضور مردم در تعمیق و نفوذ شعائر الهی تعیین کننده و در واقع نقش آفرین است.

 اشکال و محتوای این شعائر با اقتضائات اجتماعی غنی تر و سنجیده تر می شود و پیش رونده خواهند شد.مصداق بارز این باور را می توان در پیوند مردم با رویدادهایی مثل جشن های ده ها کیلومتری غدیر،همایش های قرآنی و برپایی مراسم های عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و صد البته اربعین حسینی به خوبی مشاهده و لمس کرد.

اربعین یک رویداد بین المللی از جنس شعائر الله است که مردم را با معارف حقیقی شیعه گره زده به گونه ای که همین پیاده روی های جاماندگان اربعین از بطن شعائر الله در تمامی شهرها و حتی اقصی نقاط دنیا و امسال در قلب آمریکا منتشر و تکثیر می شود. بنابراین این رویداد برخاسته از عمق ارتباط مردم با معارف دینی  افزون بر هویت تبلیغی، سرشار از هویت تربیتی است.

بر مبنای ظرفیت رویداد اربعین بر اساس برنامه ریزی فنی و کارشناسی می توانیم در آشنایی اقشار مختلف به ویژه نسل جوان و نوجوان در مسیر تحقق تمدن اسلامی و در نسبت با افق های دینی، موعود امم، جامعه آخرالزمانی، نقش آفرینی برای تعجیل در ظهور، تشکیل حکومت و تحقق آرمانشهری که ریشه در معارف دارد از این رویداد فرهنگی بیشتر بهره و ثمره را داشته باشیم.

در همین راستا برنامه های تبلیغات اسلامی در استان ولایتمدار بوشهر، بر محور «محلات اربعینی» که با شعار «کربلا طریق الاقصی» و بهره گیری از محتوای آیه شریفه ((تعاونوا علی بر و تقوی ولاتعاونوا علی اثم و العدوان))برای بهره مندی اقشار و تمامی کلونی های جمعیتی در محلات به عنوان کوچک ترین حلقه از جامعه، برنامه ریزی و اجرایی شد. و این مدل به ظرفیتی برای گفتمان سازی خدمت که بزرگترین یادگار سید شهیدان خدمت شهید آیت الله رئیسی بود تبدیل شد. حضور حماسی 62 هزار و 910 بوشهری در آیین های پیاده‌روی دلدادگان اربعین حسینی در 51 مسیر در سطح استان و با طی کردن 172 کیلومتر ارادت ویژه خود را به معرض نمایش گذاشتند.

 افزون بر این، جایگاه استان بوشهر در طریق الحسین(ع) با مشارکت 262 موکب، توفیق خادمی و میزبانی از زائران پنج استان فارس، کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کهگیلویه و بویراحمد در مسیر تشرف به مرزهای شلمچه و چزابه و همچنین زوار کشورهای پاکستان ، افغانستان و اخیرا هندوستان را نباید در این رویداد عظیم نادیده انگاشت.

 امسال در این توفیق خدمت گزاری به زائران کوی یار از آخرین نقطه استان یعنی شهر اخند تا دارالمومنین دیلم اتفاقات زیبایی رقم خورد که جا داره از تمامی خادمین این مسیر تشکر کنم و ان شا الله با همین عنوان هویتی «بوشهر طریق الحسین» نسل آینده بوشهر به نسلی با گرایش آرمان های مهدوی و آماده برای انجام وظایف در سراسر ابعاد اجتماعی تبدیل شوند.بدون تردید مردم معتقد و امام حسینی استان بوشهر در سالروز شهادت حضرت علی بن موسی الرضا(ع) با حضور پرشور و شعور خود در پیاد روی ولایت برگ دیگری به افتخارات این استان ولایی و انقلابی خواهند افزود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها