زندگی پر از مهر و آرامش

اگر موقعیت خاص عاطفی زن و نیاز شدید وی به کسی که او را دوست دارد براثر بی‌توجهی یا خیانت مورد غفلت و فراموشی قرار گیرد یا با تلاش‌های صادقانه‌اش برخورد تجاری و کاسبکارانه شود، فضای زندگی برای او آمیخته با ناامنی، تعارض روانی و مرگ عاطفی خواهد شد.
کد خبر: ۱۴۶۷۴۲۳
نویسنده فاخره بهبهانی - گروه جامعه
 
درتاریخ بشر شواهد بسیاری وجود دارد که مردمی‌تواند بدون آن‌که به همسرش علاقه داشته باشدبا اوزندگی کند،ولی اگرزن به زندگی با شوهرش بی‌علاقه باشد اگرهمه نوع امکانات رفاهی دراختیارش باشد، بازهم درمحیط خانه وخانواده به‌شدت احساس غربت، کمبود و اسارت کرده و زندگی را نه‌تنها برای خود بلکه برای همه اعضای خانواده تیره و تار یا به میدان جنگ و نزاع تبدیل می‌کند. 
   
زنان به دنبال چه هستند؟
زن دنبال کسی است که جنسیت او را به‌خاطر عواطف و خود او بخواهد. به همین جهت زنان بیشتر مردانی را می‌پسندند که ارج و منزلت او را درک کرده باشند. از طرفی زن از همسری که فاقد عواطف، حمایت و رفتار مردانه و فاقد قدرت تدبیر، شجاعت، مردانگی، غیرت و تعصب بجا باشد و ضعیف‌النفس، سریع‌التاثیر و درواقع دم‌ دست باشد به‌شدت اظهار عدم رضایت و گاهی ابراز نفرت می‌کند. هرچه زن در محیط زندگی از جانب مرد مورد توجه واقع شود به همان مقدار تمایل باطنی او به تمکین از همسر بیشتر می‌شود. درواقع طبیعت زندگی زناشویی به گونه‌ای است که بدون وجود مهر و محبت از مسیر اصلی خارج می‌شود. به بیان دیگر زن برای اشباع نیاز عاطفی خود و مرد برای تامین نیاز‌های جسمی نیاز به محبت و توجه متقابل دارند. 
   
ابراز احساسات مردانه چگونه است؟
هر مردی برداشت منحصربه‌فردی از احساسات زنانه دارد و این‌گونه نیست که همه مردان برداشت و رویکرد یکسانی نسبت به عواطف زنانه داشته باشند. دکتر عابدینی با اشاره به این‌که برخی مردان به اشتباه احساسات زنانه را دروغین دانسته و آن را در راستای حیله و مکر زنانه قلمداد می‌کنند می‌گوید: چنین برداشتی نادرست است و این عدم آشنایی و آگاهی از جنس زن است که سبب بروز چنین رویکردی می‌شود. مردان اغلب بسته به سبک فرزندپروری والدین‌شان و تعامل پدر و مادرشان با یکدیگر و ده‌ها عامل دیگر، ابراز احساسات متفاوتی نسبت به همسرشان دارند، ولی به‌طورکلی ابراز کلامی احساسات در مردان در مقایسه با زنان به‌خاطر محدودیت‌های عرفی، فرهنگی و همچنین در تعارض دانستن ابراز کلامی احساسات با اقتدار مردانه، کمتر است. در بسیاری موارد، مردان احساسات قلبی‌شان را در لابه‌لای خرید فلان چیز و بهمان چیز (مثل خرید آذوقه و...) کادوپیچ می‌کنند و بر این تصورند که همسرشان نیز این موضوع را همچون خودشان برداشت خواهد کرد. دکتر عابدینی با اشاره به این‌که ابراز احساسات مردان نباید شکل و شمایل زنانه به خود بگیرد و صلابت و اقتدار آنان را زیر سؤال ببرد می‌گوید: صلابت و اقتدار مردانه همراه با ابراز احساسات نه‌تنها قابل جمع است، بلکه همراه‌شدن این دو مقوله با هم، موفقیت هر زندگی زناشویی را رقم می‌زند. معمولا مردانی که از هوش هیجانی بالایی برخوردارند متناسب با شرایط روحی و روانی همسرشان به ابراز احساسات می‌پردازند و با شناخت صحیح ازنیاز عاطفی و روان‌شناختی همسرشان به‌موقع و به‌اندازه می‌توانند به این نیازها پاسخ دهند و موفق‌تر عمل می‌کنند. 

توجه به تفاوت‌های جنسیتی 
حجت‌الاسلام دکتر نصیر عابدینی، روان‌شناس بالینی در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: در بهترین و ایده‌آل‌ترین شرایط، شناخت مردان از احساسات و عواطف زنان و برعکس به‌هیچ‌وجه کامل و همه‌جانبه نیست و همواره از نقصان جدی رنج می‌برد. مغز زنانه با مغز مردانه متفاوت است و تفاوت‌های جنسیتی، آن‌قدر زیاد است که گویا زنان از سیاره ونوس و مردان از سیاره مریخ آمده‌اند و همین تفاوت در ساختار مغزی زنان و مردان باعث می‌شود که نحوه مواجهه و به‌اصطلاح سبک مقابله آنها با هم متفاوت باشد و به یک اندازه دچار احساسات وعواطف نشوند.این روان‌شناس به موضوع جالبی اشاره می‌کند و می‌گوید: بیش از دو دهه پیش دکتر آلان فرانسیس، کتابی باعنوان«همه آنچه مردان درباره زنان می‌دانند» نوشت که تمام اوراق این کتاب صدصفحه‌ای سفید بود و هیچ مطلب چاپی نداشت. به‌عبارت‌دیگر همه آنچه مردان از زنان می‌دانند چیزی بیشتراز«هیچی» نیست.بر این اساس می‌توان گفت مردان قابلیت درک کامل عواطف زنانه را ندارند. البته ناگفته نماند که این ابهام هرچند از جهاتی آزاردهنده به نظر می‌رسد، ولی از جهات دیگر بسیار بر جذابیت جنس مخالف می‌افزاید و می‌تواند بسترساز پیوند زناشویی جذاب و پر رمز و راز زن و مرد شود. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها