ترور رئیس دفتر سیاسی حماس به دست اسرائیل در تهران، واکنش اهالی فرهنگ، هنر و رسانه را به‌دنبال داشت

شهادت؛ آغاز است نه پایان

خبر شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس که برای شرکت در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور کشورمان به ایران سفر کرده بود، واکنش‌های متعددی را در میان اهالی فرهنگ، هنر و رسانه به‌دنبال داشت.
کد خبر: ۱۴۶۷۰۷۹
نویسنده فاطمه رستمی - گروه فرهنگ وهنر
 
این ترور بار دیگر اثبات کرد مشی رژیم صهیونیستی از زمان تاسیس رژیم جعلی خود تاکنون مبتنی بر حذف  مردان میدان محور مقاومت از طریق ترور و به شهادت رساندن آنها بوده است. از سوی دیگر صهیون‌ها که به ناتوانی خود در جنگ تن‌به‌تن در مقابل محور مقاومت اسلامی آگاه هستند، از طریق جنگ روایت‌ها و جدال رسانه‌ای همه توان خود را برای جلوگیری از نابودی به کار گرفته‌اند و باز هم آنگاه که در تنگناهای تاریخی گرفتار می‌شوند، دست به ترور افرادی می‌زنند که گمان می‌کنند با از میان برداشتن آنها می‌توانند تا مدتی خود را نجات دهند. مانند  ترور و شهادت فواد شکر، فرمانده ارشد حزب‌ا... که در ضاحیه بیروت شب گذشته به شهادت رسید و شهادت رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران از همین تقلاهای بی‌نتیجه آنهاست؛ چراکه این حربه اسرائیل تاکنون نه‌تنها محور مقاومت را از پا ننشانده، بلکه عزم آزادیخواهان جهان برای مقابله با این رژیم جعلی را جزم‌تر کرده و حتی حمایت‌های گسترده‌تری از سوی چهره‌های فرهنگی و هنری از سراسر دنیا را به همراه داشته است.
   
شهادت، ورود به « ضیافت‌الله» است
پس از انتشار خبر شهادت اسماعیل هنیه، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در واکنش به شهادت رئیس دفتر سیاسی حماس در ایکس نوشت:
مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ ینْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا. به تعبیر امام راحل شرف بزرگ شهدا در راه حق، «حیات عندالرّب» و ورود در «ضیافت‌الله» است. اسماعیل عزیز مقاومت شهادتت مبارک. 
   
شهادت هنر مردان خداست
همچنین علی‌اکبر متکان،  دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران نیز در پیامی شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس را تسلیت گفت.
برادر مجاهد اسماعیل هنیه،رهبر جنبش حماس که چندی پیش بارها درمعرض شهادت قرارگرفت و این‌بار دستان ناپاک رژیم غاصب صهیونیستی، خون پاک و شریف این مجاهد نستوه که عمری را در راه مجاهدت و مبارزه عزتمندانه علیه رژیم اشغالگر صهیونیستی و در راه آزادی و سربلندی قدس شریف و رهایی ملت آزاده و مظلوم فلسطین از چنگال اشغالگران سپری کرد، بر زمین ریخت که این خود عروجی است ملکوتی که در زمان جاودانه می‌شود؛ همان‌گونه که چندی پیش شهادت مظلومانه خانواده این مجاهد شریف خونی تازه در رگ‌های جنبش مقاومت فلسطین دمید، امروز نیز به فضل الهی این نبرد حق علیه باطل با آرمانی بس والاتر ادامه خواهد یافت. 
   
هنیه مزد مجاهدت‌هایش را با شهادت گرفت 
حجت‌الاسلام و‌المسلمین عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی طی پیامی شهادت دکتر اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی‌(حماس) را تسلیت گفت. در متن پیام آمده است: باز هم دست پلید و جنایتکار رژیم تروریست و سفّاک صهیونیستی از آستین بیرون آمد و در اقدامی ذلیلانه، منجر به شهادت مجاهد نستوه، مبارز خستگی‌ناپذیر و شخصیت برجسته جبهه مقاومت اسلامی و رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی‌(حماس)، دکتر اسماعیل عبدالسلام هنیه شد.  این شخصیت مجاهد که ۱۷ نفر از عزیزان خانواده‌اش درراه آرمان بزرگ آزادی فلسطین به شهادت رسیده‌انداز ابتدای شکل‌گیری جنبش مقاومت اسلامی‌(حماس) در این جنبش حضور فعال داشت و ضمن تحمل زندان در طول سالیان متمادی و تبعید، عمر شریف خود را در مبارزه با ظلم و شرارت و آزادسازی قدس شریف مصروف داشت و سرانجام مزد ایثار و مجاهدت‌های خود را با شهادتش گرفت.  رژیم صهیونیستی که شکست در میدان جنگ را می‌خواهد با ترورجبران کند، بداند که با چنین اقدامات کور و تفرقه‌افکن نخواهد توانست قلوب ملت‌های بزرگ ایران و فلسطین را از یکدیگر جدا کند و این جهان‌بینی، فرهنگ و ارزش‌های مشترک با این اقدامات سست نخواهد شد.
   
در گرفتن انتقام خون شهید هنیه درنگ نمی‌کنیم
حجت‌الاسلام محمدمهدی ایمانی‌پور،رئیس سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامی هم باصدورپیامی شهادت اسماعیل هنیه راتسلیت گفت: 
انالله و انا الیه راجعون
شهادت جانسوزومظلومانه اسماعیل هنیه،رئیس دفترسیاسی حماس،دلدادگان گفتمان مقاومت درسرتاسرجهان رامتاثروخشمگین ساخت. 
قطعا جبهه مقاومت در گرفتن انتقام خون شهید اسماعیل هنیه درنگ نخواهد کرد. خون پاک شهید اسماعیل هنیه همانند دیگر رهبران شهید و فقید مقاومت، عزم منادیان بی‌شمارآزادی قدس شریف درسرتاسرجهان رادرادامه این مسیر نورانی، جزم خواهد کرد.  شهادت اسماعیل هنیه را به محضر رهبر معظم انقلاب حضرت امام خامنه‌ای مدظله‌العالی، ملت غیور فلسطین، امت اسلام و آزادگان جهان تبریک و تسلیت عرض می‌کنم وازدرگاه ایزد منان، همنشینی با رهبران شهید مقاومت ازجمله شهید حاج‌قاسم سلیمانی، شهید سیدعباس موسوی، شهید ابومهدی المهندس و شهید عماد مغنیه را برای این شهید بزرگوار مسالت می‌نمایم.
   
عاشقان با مرگ اما زنده‌تر خواهند شد
محمود رضوی، تهیه‌کننده سینما با انتشار عکس‌هایی ازشهید اسماعیل هنیه دردیدار بارهبر انقلاب و حضور در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، با اشاره به آیاتی از قرآن، شهادت رئیس‌دفتر سیاسی حماس را تسلیت گفت.
امیرعباس ربیعی، نویسنده و کارگردان نیز ضمن بازنشر پیام تسلیت رئیس‌جمهور دولت چهاردهم در ایکس، نسبت به شهادت اسماعیل هنیه واکنش نشان داد.
   
یحیای دیگری به سما
پر کشید از این ایل 

محسن اسلام‌زاده، مستندساز جنگ که آثار متعددی در مورد محور مقاومت تولید کرده است، با انتشار چند استوری در اینستاگرام ضایعه شهادت اسماعیل هنیه را تسلیت گفت.
یکی دیگر از پیام‌های تسلیت مربوط به هادی حاجتمند، کارگردان و مستندساز سینما و تلویزیون است که وی نیز نسبت به شهادت رئیس دفتر سیاسی حماس واکنش نشان داده است.
محمد خراسانی‌زاده، مدیرکل هنرهای تجسمی و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران در پی شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در شبکه اجتماعی نوشت: «یحیای دیگری به سما پر کشید از این ایل
گویا دوباره صحبت ذبح است و حرف «اسماعیل» 
در خاک ما به خانه مهمان‌مان تجاوز شد
دیگر چه چاره مانده به‌جز محو و حذف اسرائیل؟!»
   
شهادت با ولایت راه و رسم کوثری‌ است
محمدمهدی دادمان، رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی نیز در فضای‌مجازی خود علاوه‌بر انتشار تصاویری از شهید هنیه شعری از محمد حسین ملکیان را به اشتراک گذاشت: اهل دنیا را خیال مرگ حتی می‌کشد/ عاشقان با مرگ اما زنده‌تر خواهند شد
در میان اهالی شعر و ادب نیز نغمه مستشار نظامی در اینستاگرام خود نسبت به شهادت هنیه؛ به‌عنوان یکی از چهره‌های مهم محور مقاوت واکنش نشان داد و نوشت: تا شهادت با ولایت راه و رسم کوثری‌ست
   
سرنوشت مجاهدان، هرگز جز شهادت نیست
جمعی از مداحان، سخنرانان و مسئولان نهادهای مرتبط با هیأت هم در پی شهادت رئیس‌دفتر سیاسی حماس واکنش نشان دادند و پیام‌های تسلیتی منتشر کردند؛ میثم مطیعی، حسین طاهری، سید‌مصطفی میرداماد، محسن محمدی‌پناه، محسن عراقی، مسعود پیرایش، سیدجواد پرئی، محمدحسین حدادیان، حسین محمدی‌فام، ابوذر روحی، احد قدمی و علیرضا پولاد از جمله این افراد بودند.
حسین طاهری نوشت: شهادت فرماندهان حزب ا...‌لبنان در ضاحیه و همین‌طور جناب اسماعیل‌هنیه (ره) در تهران را به محضر رهبر جبهه مقاومت جهان اسلام امام‌خامنه‌ای‌حفظه‌الله تسلیت عرض می‌کنیم. 
مسعود پیرایش هم گفت: هنیئاً لک یا هنیة… إنا من المجرمین منتقمون…
   
کاریکاتوری از موش‌های ترسو
یکی دیگر از پیام‌های تسلیت از سوی «مسعود شجاعی طباطبایی» کاریکاتوریست مطرح ایرانی بود که با انتشار تصاویری از شهید اسماعیل هنیه، شهادت وی را تسلیت گفت. وی همچنین در استوری دیگری از ایجاد محدودیت از سوی اینستاگرام برای صفحاتی خبر داد که اقدام به انتشار تصاویر شهید هنیه می‌کنند. این محدودیت‌ها درخصوص به اشتراک‌گذاشتن تصاویر شهید حاج‌قاسم سلیمانی نیز برای کاربران این پلتفرم‌های غربی وجود دارد.
   
خون‌های زمینه‌ساز نابودی اسرائیل
جمعی از سخنرانان از جمله حجج‌الازسلام سیدحسین آقامیری، حامد کاشانی، علی سرلک، احسان بی‌آزار تهرانی، مهدی گودرزی، مهدی حسن‌آبادی، رضا پناهیان هم در فضای‌مجازی این اقدام تروریستی را محکوم کردند.
سید حسین آقامیری نوشت: انا‌لله‌واناالیه‌راجعون. سرنوشت مجاهدان، هرگز جز شهادت نبوده و نیست. 
حجت‌الاسلام حامد کاشانی هم این پیام را صادر کرد: وانه لجهاد، نصر او استشهاد. شهادت رهبر مجاهد فلسطین، اسماعیل هنیه را به مسلمانان جهان تسلیت عرض می‌کنم. ان شاء‌ا... این خون زمینه‌ساز نابودی اسرائیل شود.
حجت‌الاسلام مجید باباخانی رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی در پی شهادت مجاهد بزرگ اسماعیل‌هنیه رئیس‌دفتر سیاسی حماس پیام تسلیتی به شرح زیر منتشر کرد: 
بسم رب الشهدا و الصدیقین
ولا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل ا... أمواتاً بل أحیاءٌ عند ربهم یرزقون
شهادت اسماعیل هنیه، مبارز نستوه مقاومت اسلامی را به محضر امام عصر (عج)، مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، امت اسلامی و همه آزادگان جهان تبریک و تسلیت عرض می‌کنم. آن شهید بزرگوار در ماه محرم که ماه پیروزی خون بر شمشیر است در ‌ام‌القرای جهان اسلام توسط شقی‌ترین دشمنان عالم بشریت و در تروری ددمنشانه شربت شیرین شهادت نوشید و به دیدار معبود شتافت. آن شهید مجاهد نماد مقاومت علیه صهیونیست جهانی و پرچم‌دار آزادی قدس شریف بود و ملت ایران ترور او را که مهمان عزیز خود بود بر نخواهد تابید و انتقام سختی چشم انتظار عاملان این اقدام هولناک خواهد بود. 
بی‌شک خون شهید هنیه طلیعه دیگری برای برآمدن خورشید ظفر و آزادی فلسطین عزیز است.

اسرائیل در جنایت از خودش هم سبقت می‌گیرد
شهادت هنیه به عنوان یکی از شخصیت‌های برجسته محور مقاومت، واکنش برخی خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای خارجی را هم به دنبال داشت؛ نورا عرکات، استاد دانشگاه راتگِرز آمریکا در این خصوص گفت: انگار نسل‌کشی (مردم غزه) کافی نبود، اسرائیل حتی از خودش هم سبقت می‌گیرد. ترور در لبنان (بدون رضایت لبنان)، ترور اسماعیل هنیه در ایران (بدون رضایت ایران). یک حرکت بزرگ از میدان به سطوح بالا برای دفاع از حق تجاوز اسرائیل. همه فقط امروز افتاد. 
جکسون هینکل، فعال رسانه‌ای آمریکایی این‌طور واکنش نشان داد: ابتدا صهیونیست‌ها نوه‌های اسماعیل هنیه، رهبر حماس را کشتند؛ سپس فرزندانش را کشتند. بعد خود هنیه را کشتند. اسرائیل یک کشور تروریست است.
تامارا نصار، نویسنده نشریه انتفاضه نیز با بیان این‌که اسرائیل خواهان جنگ تمام عیار است، گفت: جامعه‌ اسرائیل از درون خود را می‌خورد و برای حق تجاوز به اسرای فلسطینی مبارزه می‌کند. صهیونیسم، این پروژه شیطانی و رقت‌انگیز رو به پایان است.
سارا عبدا...، خبرنگار سوریه‌ای نیز با اشاره به این‌که اسرائیل، اسماعیل هنیه فرمانده مقاومت فلسطین را در تهران ترور کرد، اظهار کرد: این رژیم جنایتکار که به تازگی چهار کشور را ظرف ۲۴ ساعت بمباران کرده، آتشی را شعله‌ور می‌کند که می‌تواند به یک جنگ جهانی فاجعه‌بار تبدیل شود. 
رابرت اینلاکش، خبرنگار فلسطینی گفته که اسرائیل با این اقدامات درهای جهنم را به روی خود باز می‌کند. وی نوشته است: پیام روشن است، ترور اسماعیل هنیه در تهران پس از حمله به بیروت، اعلان جنگ منطقه‌ای است. یک دولت ضعیف و رقت‌انگیز، آمریکا اجازه داده است که این اتفاق بیفتد. آنیا پارامپیل، خبرنگار نشریه گری‌زون هم این پیام را منتشر کرده است: اسرائیل یک مقام ارشد حزب‌ا... را در بیروت و رهبر حماس را در تهران در مدت چند ساعت ترور کرد. در همین حال، اسرائیلی‌ها در خانه برای حق خود برای تجاوز به عنف شورش می‌کنند. این پروژه بیمار (اسرائیل) تا کی قرار است ادامه یابد؟ صادقانه. 
همچنین ریچارد مدهرست، خبرنگار انگلیسی با تاکید بر این‌که ترور اسماعیل هنیه توسط اسرائیل یک اقدام جنگی است، گفت: آمریکا و اسرائیل می‌خواهند منطقه را وارد درگیری کنند. اما هیچ کدام از این ترورها به موقعیت استراتژیک ضعیف اسرائیل کمک نمی‌کند. استعمار صهیونیست سرنوشت خود را مهر و موم کرده است.

کلوخ‌انداز را پاداش سنگ است!
ابراهیم حاتمی‌کیا، نویسنده و کارگردان سینما درواکنش به تروراسماعیل هنیه یادداشتی منتشرکرد و نوشت: هو الجبار المنتقم! مردمان ایران‌زمین؛ فارغ از قومیت، زبان و مذهب‌شان، از دیرباز دربین ملل پنج قاره جهان به یک خصلت شهره بوده‌اند؛ «مهمان‌نوازی!» 
قاتلان بچه‌کش صهیونیست، با کشتن مهمان عزیز ما و عزیز مردم مظلوم فلسطین دکتر اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین «حماس» در قلب حریم کشورمان، بی‌تردید آخرین میخ را برتابوت خود کوبیدند. پس سزاوار است که منتظر خونخواهی ملت به سوگ نشسته ایران در عزای مهمان مظلوم‌مان بمانند. 
کلوخ‌انداز را؛ پاداش سنگ است! 
موعدنا ألصبح؛ ألیس ألصبح بقریب.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها