گپ‌وگفت صمیمانه با فریبرز گلبن

۵۰سال باموج صدا

گپ«قاب کوچک» با اهالی رادیو قرآن درباره برنامه‌های تحولی این شبکه

دل زدن به چشمه طوبی

از راه‌هایی که می‌توان به آرامش رسید گوش دل سپردن به تلاوت‌های شنیدنی و تاثیرگذار قاریان برجسته و بنام است که قرائت قرآن را بر عهده دارند یا تمرکز بر آیات الهی که همراه در زندگی جاری و ساری است.
کد خبر: ۱۴۶۶۳۹۳
نویسنده مریم کریمی - از اهالی رادیو
 
از آنجا که یکی ازرسالت‌های رادیو قرآن ایجاد فضای انس هرچه بیشترجامعه با قرآن کریم است؛علاقه‌مندان می‌توانند تلاوت‌های هنرمندانه، زیبا وفاخر اساتید این هنرمقدس رااز این شبکه رادیویی بشنوند یامعارف قرآنی رااز این شبکه آموزش ببینند تافتح بابی شود برای بهره‌مندی روح و جان ازظاهر کلام الهی وآمادگی مضاعف برای فهم وتدبر وعمل به دستورات الهی‌. شبکه رادیویی قرآن همچون سایرشبکه‌ها باابلاغ سند۱۲گانه تحول درمعاونت صدا،شاهکارهای تلاوت وآموزش معارف قرآنی راکه ازبرنامه‌های شاخص آن است و...تدوین وپخش می‌کند،برای آگاهی بیشتر بادست‌اندرکاران این شبکه رادیویی گفت‌وگو شده است که در ادامه می‌خوانید. 

منصور قصری‌زاده، مدیر شبکه رادیویی قرآن
دارنده مقام اول مسابقات بین‌المللی قرآن‌کریم کشور مالزی در رشته قرائت هستم و حدود چهار سال است مدیریت شبکه رادیویی قرآن را برعهده دارم‌. از ابتدای ابلاغ سند تحول، رادیو قرآن این موضوع را در دستور کار اصلی شورای مدیران قرار داده و در همین راستا عمل کرده است. از برنامه‌هایی که در این راستا طراحی و برنامه‌ریزی شده می‌توانم به سه برنامه شاخص این شبکه اشاره کنم. طلیعه مجله صبحگاهی رادیو قرآن است. برنامه محیا به سبک زندگی و خانواده می‌پردازد. از دیگر برنامه‌ها می‌توان به برنامه چشمه طوبی اشاره کرد که اختصاص به آموزش و اجرای مسابقه دارد. تلاوت‌های جانمایی شده در جدول پخش رادیو قرآن (‌تلاوت و ترتیل) ذاتا و حسب اقتضا، برسیاست‌های تحولی غالب است وبرمحتوای آنها، سایه افکنده است‌.سایر برنامه‌های شبکه اعم از برنامه‌های انگیزشی،آموزشی،فرهنگی،اجتماعی...همچون افق،مسیر انس، والعصر، تلاوت من، درسنامه حفظ، قرآن الفجر، گلدسته، دلارام، جشنواره قرآنی ۱۰۰، شب‌های نورانی و...به دلیل ماهیت و محوریت قرآنی، رویکرد تحولی در محتوای آنها، قابل احصا و مشاهده است‌. موضوعاتی مانند هویت جهانی امتی،سبک زندگی،جوان مومن انقلابی،روستا وعشایر وعدالت ازجمله اولویت‌های این شبکه است که برنامه‌سازان می‌کوشند این موضوعات را در اولویت قرار دهند و با توجه به آن گزارش‌ها، مصاحبه‌ها و بخش‌های مختلف برنامه‌هایشان را تدارک ببینند. 

فاطمه گنجی، تهیه‌کننده 
همزمان با آغازفصل تابستان گروه آموزش این شبکه رادیویی برنامه «چشمه طوبی» را تقدیم شنوندگان می‌کند، برنامه‌ای که با توجه به محور سند تحول طراحی شده است و از بخش‌های مهم برنامه می‌توان به رویکرد جوان مومن انقلابی، سبک زندگی و خانواده، هویت امتی و جهانی و روستا و عشایر اشاره کرد. چشمه طوبی درساختار مسابقه طراحی شده است وبامحور آموزش معارف قرآنی، شنبه تاپنجشنبه ازساعت۱۷روی آنتن رادیوقرآن‌می‌رود.به‌نظرم این برنامه فرصت‌مناسبی برای علاقه‌مندان است‌تابتوانند اطلاعات‌شان در این حوزه را محک بزنند، اگر چه یکی ازاهدافی که این برنامه دنبال می‌کند فهم معانی آیات، تدبر و تأمل در قرآن کریم و روایات اهل بیت(ع) در تمام عرصه‌های مختلف زندگی است.علاقه‌مندان می‌توانند برای شرکت در مسابقه، مشخصات فردی خودشان را به سامانه پیامکی۳۰۰۰۰۱۰۰ارسال کنند ویا درزمان پخش برنامه با شماره تلفن‌های ۲۲۰۴۳۰۱۷ و ۲۲۰۵۱۶۳۲ با ما در ارتباط باشند. سؤالات این مسابقه شامل مفاهیم قرآنی، اطلاعات عمومی مخاطبان درباره قرآن کریم،واژگان قرآنی ودانستنی‌هاست، البته یکی دیگرازبخش‌های شنیدنی برنامه قرائت قرآن وعلوم قرآنی است. اجرای این برنامه به عهده آسیه گرجی و محمد مطلب است.

محبوبه کلانتر، تهیه‌کننده 
مجله صبحگاهی طلیعه از برنامه‌های شاخص در حوزه طرح تحولی رادیو قرآن است که همراه با بخش‌هایی متنوع روزهای شنبه تا پنجشنبه به صورت زنده از ساعت ۶ و ۴۰ دقیقه تقدیم شنوندگان می‌شود. درفصل جدید برنامه کوشیدیم با استعانت و بهره‌مندی از قرآن کریم و سند تحول سازمان صداوسیما، برنامه‌ای در شأن شنوندگان این شبکه فرهیخته تهیه شود.اگربخواهیم از بخش‌های شنیدنی این برنامه نام ببرم می‌توانم به آیتم لبخند صبح اشاره کنم، بخشی که برگرفته از کلام کارشناسان و صاحبنظران است. سفر به شهرها و روستاهای کشور به همت طاهره شاهچراغ تقدیم فرهیختگان رادیو قرآن می‌شود. از دیگر بخش‌ها می‌توان به بخش شیرین بیان اشاره کرد که با کلام دکتر خیر‌اندیش و بخش کاغذ کاهی به صورت ویژه به بیان خاطرات شیرین اساتید قرآن اختصاص یافته است. در برنامه طلیعه پخش خبرهای روز قرآنی طراحی شده که در بخش روی میز خبر قرآنی به مخاطبان ارائه می‌شود. بخشی ویژه نوجوانان طراحی شده است که با عنوان آوای قرآن به پخش تلاوت قرآن و بیان ترجمه آیات قرآن کریم اختصاص یافته است. عبدا... اعلایی از دیگر تهیه‌کنندگان این برنامه است واجرای آن را هم به صورت یک هفته در میان غلامرضا احمدی و مهدی صفری بر عهده دارند که از موج اف.ام ردیف ۱۰۰ مگاهرتز تقدیم فرهیختگان رادیو قرآن می‌شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها