معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز:

تفاهم نامه قطار شهری اهواز شنبه منعقد می شود

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز گفت: روز شنبه هفته آتی نیز با پیمانکار جدید تفاهم نامه ای امضا خواهیم کرد و پیش بینی شده با مبلغی حدود 6 همت بتوانیم تونل خط یک و 2 را تا ایستگاه میدان دانشگاه تکمیل کنیم که 4 ایستگاه به طور کامل به بهره برداری برسد سپس 6 ایستگاه دیگر نیز تا سطح سکو، تمام اقدامات عمرانی اش تکمیل شود.
کد خبر: ۱۴۶۶۱۹۹

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین – خوزستان، حجت اله سلیمانی در نشست خبری که در سالن جلسات سازمان حمل و نقل ترافیک شهرداری اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در سال 1401 بودجه مصوب معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز روی کاغذ قریب به 120 میلیارد تومان بوده در حالی که زیر 20 درصد این مبلغ قرارداد منعقد شده بود که در نهایت تنها حدود 3 درصد از این بودجه، جذب شد.

 

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز با بیان اینکه با حمایت شورا، سال گذشته بودجه را به 2.5 برابر رساندیم، تصریح کرد: در سال جاری سهم رشد این حوزه از سایر حوزه های شهرداری بیشتر بوده است. در واقع میانگین رشد عمرانی شهرداری تقریبا 25 درصد بوده ولی حوزه حمل و نقل 40 درصد رشد داشته که البته این بودجه به جز بودجه خرید اتوبوس و قطعات یدکی ناوگان اتوبوسرانی است.

 

وی با اشاره به پروژه قطارشهری اهواز،گفت: در 2 سال گذشته موفق شدیم این پروژه را از توقف خارج کرده و رای دادگاه بدوی را بگیریم.همچنین صورتجلسه واگذاری ایستگاه ها به شهرداری، با شرکت کیسون کامل انجام شده به گونه ای که از هفته آینده ایستگاه ها را تحویل خواهیم گرفت.

 

معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز ادامه داد: روز شنبه هفته آتی نیز با پیمانکار جدید تفاهم نامه ای امضا خواهیم کرد و پیش بینی شده با مبلغی حدود 6 همت بتوانیم تونل خط یک و 2 را تا ایستگاه میدان دانشگاه تکمیل کنیم که 4 ایستگاه به طور کامل به بهره برداری برسد سپس 6 ایستگاه دیگر نیز تا سطح سکو، تمام اقدامات عمرانی اش تکمیل شود.

 

راه اندازی خط بی آر تی تا اول مهرماه

سلیمانی با بیان اینکه پروژه بی آر تی حدود 4 سال رها شده بود، اظهار کرد: تا سال 1401 مناقصه این پروژه 2 بار برگزار شد که برنده نداشت، سال گذشته نیز یک مناقصه برگزار شد که داشتن برنده سبب شد عملیات اجرایی پروژه بی آر تی با قرارداد حدود 10 میلیارد تومانی آغاز شود و در حال حاضر پایانه شهید بندر، حدود 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

 

وی با اعلام اینکه این پروژه 27 ایستگاه بین راهی دارد، عنوان کرد: با توجه به اینکه ایستگاه ها خاص و پرهزینه هستند، تمرکز بر این است که یک ایستگاه را به صور کامل اجرایی کنیم، نواقص آن برطرف و سپس از آن سری سازی انجام دهیم.

 

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز افزود: تمرکز بر ایستگاه دروازه است که سازه 2 سمت نصب شده، طرح و معماری سازه نهایی شده و منابع مالی لازم تا این مرحله نیز تزریق شده است که قصد داریم تا اول مهرماه با هشت ایستگاه خط را به بهره برداری برسانیم، پس از آن باقی ایستگاه ها را به نتیجه برسانیم.

 

سلیمانی با اشاره به روند کاهشی توسعه ناوگان اتوبوسرانی طی 10 سال گذشته، گفت: به دلیل عدم حمایت های مناسب دولتی و عدم توجه جدی مدیریت شهری به این موضوع، 400 اتوبوس فعال در سال 1390 به 80 اتوبوس فعال در سال 1401 رسید اما با اقداماتی که انجام داده ایم، تا اوایل مهرماه سال جاری تعداد اتوبوس های اهواز به 250 دستگاه می رسد. همچنین هدف گذاری سال 1404 این است که تعداد اتوبوس ها به 400 دستگاه برسد یعنی در مدت 2 سال، کاهش 10 ساله را جبران کنیم.

 

از مسئولیت های اجتماعی مبلغی برای توسعه ناوگان همگانی پرداخت نشد

به گفته وی، از مسئولیت های اجتماعی برای توسعه ناوگان همگانی مبلغی تزریق نشده است و تنها بدهی شرکت های دولتی مانند شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در زمان طلایی پرداخت شده است. در واقع این شرکت با خوش عهدی و پرداخت بدهی در شب عید 1401 سبب شد بتوانیم قرارداد طلایی خرید 65 دستگاه اتوبوس را منعقد کنیم که در این قرارداد 80 درصد مبلغ خرید اتوبوس ها از طریق یارانه دولتی تامین می شود و مابقی نیز از طریق منابع نقدی شهرداری یا اوراق مشارکت تامین شده است.

 

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز هزینه هر دستگاه اتوبوس را حدود 10 میلیارد تومان اعلام و عنوان کرد: با توجه به اینکه اتوبوس ها ساعت ها زیر آفتاب هستند و زمانی که وارد خط می شوند به دلیل نبود سایبان و گرمای بیش از حد، ساعت ها زمان می برد تا فضای داخل ماشین خنک شود لذا در حوزه زیرساخت همگانی قراردادی به ارزش 27 میلیارد تومان جهت ساخت سایبان اتوبوس ها و ون ها در فضایی به مساحت هفت هزار متر مربع بسته ایم و در حال حاضر 10 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

 

سلیمانی با اشاره به ناهمگونی ایستگاه های اتوبوس اهواز و نداشتن سرپناه در بسیاری از نقاط، گفت: با یک پیمانکار بومی قرارداد ساخت 100 ایستگاه اتوبوس منعقد شد که 95 ایستگاه ساخته و 40 ایستگاه نصب شده است، همچنین مابقی در حال انجام هستند.

 

وی افزود: در طی چهار دهه عمر سازمانی اتوبوسرانی، کمتر از 400 ایستگاه نصب شده بود به طوری که ما طی یک سال گذشته به اندازه یک دهه ایستگاه ساخته ایم. البته همزمان با این معاونت، مناطق نیز 135 ایستگاه خریداری کرده اند و 177 ایستگاه نیز بازسای شده است.

 

ون های برقی در هسته مرکزی شهر ارائه خدمت می کنند

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز ادامه داد: تامین ون برقی برای محیط های بسته یا با تداخل عابر، اقدام دیگری است که در این راستا قرارداد خرید 6 ون برقی با ارزش هر دستگاه یک میلیارد تومان منعقد و 2 دستگاه تحویل گرفته شده است،در حال حاضر در بهشت آباد خدمت رسانی می کنند.چهار دستگاه دیگر نیز تا 20 روز آینده تحویل گرفته خواهند شد که در خیابان امام خدمات می دهند.

 

سلیمانی گفت: چهار ون برقی دیگر نیز خریداری خواهیم کرد که ابتدا در ایام اربعین در پارکینگ های مرز چذابه خدمات رسانی می کنند، پس از آن نیز در هسته مرکزی شهر به کار گیری می شوند.

 

وی با بیان اینکه تا پیش از سال 1400 به طور میانگین سالانه زیر 10 نقطه اصلاح هندسی انجام شده است، تصریح کرد: با برنامه ریزی صورت گرفته، سال گذشته 32 نقطه قرارداد بسته ایم که یا به بهره برداری رسیده و یا در حال اجرا هستند؛ همچنین برای سال جاری 50 نقطه هدف گذاری کرده ایم که البته قول داده ایم در مدت زمان سه سال 146 نقطه پرتصادف را رفع کنیم.

 

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز با اشاره به قرارداد ساخت و نصب تابلوهای راهنمای مسیر، عنوان کرد: در سال 1402 تا حدودی تابلوهای صلیبی نصب شدند، تا چند روز آینده تابلوهای دروازه ای به دستمان خواهد رسید که سایر نقاط به ترتیب انجام خواهند شد و در حال حاضر قراداد 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

 

سلیمانی با اعلام اینکه در سال 1401 تقریبا در شبکه معابر علائم و تجهیزات ترافیکی نداشتیم، بیان کرد: با انعقاد قرارداد 12 هزار میلیارد تومانی، به صورت یکجا تجهیزات را خریداری کردیم که مقرر شده 4 هزار و 300 تابلو نصب شده و تا کنون 3 هزار تابلو نصب شده است.

 

وی خط کشی محوری را اقدام دیگر این حوزه خواند و گفت: در سال های گذشته، سالانه 120 تا 180 کیلومتر خط کشی انجام شده اما در سال گذشته 470 کیلومتر خط کشی انجام داده ایم و برای سال جاری برنامه ریزی کرده ایم 700 کیلومتر انجام شود.

 

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز با اشاره به 2 قرارداد دیگر در حوزه خط کشی عابر پیاده و نقوش، اظهار کرد: 110 سرعتگاه در سطح شهر رنگ آمیزی شده است، در زمینه نقوش نیز سال ها کار صورت نگرفته بود اما سال 1402 براساس این قراداد، 26 هزار کیلومتر کار نقوش انجام دادیم و نکته مثبت این بود که چون کار تجمیع و مبلغ افزایش یافت، کارخانجات ورود کردند لذا هم رنگ با کیفیت تر کار شد و هم سرعت عمل بالا رفت.

 

سلیمانی با بیان اینکه بیش از 2 هزار مدرسه در اهواز وجود دارد، ادامه داد: آموزش و پرورش سال گذشته 100 مدرسه حادثه خیز به ما اعلام کرد که درب این مدارس تابلو، خط کشی، نصب سرعتگیر و بعضا گذرگاه عابر پیاده احداث شد؛ این کار هر سال قبل از یکم مهرماه انجام می شود و هر مدرسه ای که آموزش و پرورش اعلام کند نسبت به آن اقدام خواهیم کرد.

 

به گفته وی، سال گذشته 124 گذرگاه عابر پیاده ایجاد شده و هدف گذاری بر این بوده که در هر منطقه شهرداری سه معبر گذرگاه ایجاد شود.

بهره برداری از 2 پل عابر پیاده در سالجاری

 

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز با اشاره به انعقاد 2 پل عابرپیاده در سال جاری، اضافه کرد: یکی از پل ها در ضلع شمالی میدان دانشگاه و روبروی استادیوم تختی بوده که در حال اجرا است و اگر با چالش جدی روبرو نشود اول آبان ماه به بهره برداری خواهد رسید، دیگری درب غربی دانشگاه چمران است که قصد داریم تا اول آذرماه به بهره برداری برساینم.

 

سلیمانی اقدام دیگر را در حوزه سیستم های هوشمند خواند و ادامه داد: سال 1402 سامانه های نظارت تصویری را به پنج برابر سامانه های تحویل گرفته شده در سال 1401 رساندیم  قصد داریم امسال نیز آن را به 10 برابر زمان تحویل گرفته شده برسانیم.

 

وی با بیان اینکه هرچه سامانه های هوشمند افزایش یابند، ابزارهای نظارت ما بر تخلفات شهری قوی تر و شهر برای متخلفان ناامن تر می شود، اظهار کرد: حدود 18 سامانه فعال وجود داشت که با مجموعه اقدامات صورت گرفته در این زمینه، در حال حاضر 24 دوربین ثبت تخلف سرعت فعال وجود دارد و تا پایان سال به 50 سامانه خواهد رسید.

 

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز در خصوص اقدامات صورت گرفته در زمینه بازسازی چراغ فرمان، گفت: حدود 10 ساال در زمینه بازسازی چراغ ها اقدامی صورت نگرفته بود  که در سال گذشته 3 چراغ را اجرا کردیم و انشالله هشت چراغ دیگر را عملیاتی می کنیم. همچنین در زمینه عدسی چراغهای فرمان، 10 سال کاری نشده بود که در این خصوص سال گذشته 13 میلیارد تومان قرارداد منعقد کرده و چراغ خریداری کردیم، تا کنون 120 ماژول تعویض شده است.

 

سلیمانی با بیان اینکه ذیل ماده 108 قانون برنامه توسعه، شهرداری ها می توانند به امکانات پلیس راهور کمک کنند، تصریح کرد: حمایت های سال گذشته حدود 20 برابر حمایت های انجام شده تا سال 1401 است و امسال نیز هدف گذاری 10 میلیاردی انجام داده ایم تا هم خودروهای راهور افزایش داده شود و هم مجهز به دوربین شوند.

 

به گفته وی، پس از سال ها با همکاری روابط عمومی و معاونت فرهنگی شهرداری، در محیط شهر پیام های ترافیکی منتشر شد.

 

ورود دادستان به توسعه بیمارستان های بدون ضوابط و پارکینگ

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اهواز با اشاره به گسترش مطب ها و مجمتع های پزشکی در برخی مناطق شهر همچون کیانپارس، گفت: برخی پزشکان ابتدا برای ساخت پروانه مسکونی می گیرند و پس از اتمام کار تغییر کاربری می دهند که این معاونت به تنهایی نمی تواند مقابل آن ها ایستادگی کند.

 

سلیمانی افزود: دادستان در خصوص بیمارستان های بدون ضوابط یا پارکینگ ورود کرده، جلساتی برگزار و گزارش هایی تهیه شده است که مقرر شد مجتمع هایی که بدون ضوابط ساخته شده اند یا پارکینگ ندارند یا نسبت به مرتفع کردن اقدام کرده و یا تغییر مکان دهند.

 

به گفته وی، یک دهه در خصوص ایجاد شهرک سلامت صحبت شده اما تا کنون حتی کلنگ آن هم به زمین زده نشده است.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها