تعامل سازنده برای همراهی دولت و مجلس

امروز رهبر معظم انقلاب در بیانات ارزشمندی که خطاب به نمایندگان مجلس دوازدهم داشتند راهبرد و مسیر روشنی را برای خانه ملت در حوزه‌های مختلف تعیین کردند.
امروز رهبر معظم انقلاب در بیانات ارزشمندی که خطاب به نمایندگان مجلس دوازدهم داشتند راهبرد و مسیر روشنی را برای خانه ملت در حوزه‌های مختلف تعیین کردند.
کد خبر: ۱۴۶۵۵۹۶
نویسنده روح الله متفکر آزاد عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی

توصیه‌های رهبری عمدتا مربوط به رویکرد‌های نمایندگان و همچنین مجلس دوازدهم در حوزه‌های مختلف کشور و همچنین رفتار نمایندگان در حوزه حاکمیت اخلاق و اخلاق مداری بود و علاوه بر این نمایندگان به این نکته باید توجه که حوزه قانونگذاری بخش بسیار مهمی از وظایف مجلس را تشکیل می‌دهد و به همین خاطر تصویب یک قانون خوب و اجرای آن می‌تواند مشکلات مهمی را در کشور برطرف کند.


موضوع دیگر سفارش ایشان در خصوص بحث نظارت بود. طبیعتا هر چقدر که نظارت نمایندگان بر عملکرد دولت چهاردهم همراه با دقت و بواسطه نگاه‌های کارشناسانه باشد قوه مجریه حتما عملکرد بهتری خواهد داشت. 


نکته دیگر بحث نظارت بر رفتار نمایندگان بود و طبعا هرگاه نظارت از دقت بیشتری برخوردار باشد موجب ارتقای جایگاه مجلس و حفظ شان نمایندگان خواهد شد.


در کنار این نکته موضوع حضور نمایندگان در مسائل بین المللی از دیگر توصیه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی بود که توجه به این بحث بر اهمیت جایگاه خانه ملت خواهد افزود.


رهبر انقلاب به موضوع کار فوری مجلس دوازدهم برای رای اعتماد به وزیران پیشنهادی رئیس جمهور منتخب برای تشکیل دولت چهاردهم هم اشاره کردند. این مسئولیت مشترک میان قوای مجریه و مقننه اگر در سایه هم افزایی صورت گیرد زمینه ایجاد همدلی و همکاری بین مجلس دوازدهم و دولت چهاردهم را فراهم خواهد کرد.


امانت، صداقت، تدین، داشتن ایمان، اعتقاد راسخ به نظام جمهوری اسلامی و انقلاب و امیدواری نسبت به آینده برای بهبود وضعیت مردم و داشتن نگاه مثبت نسبت به افق‌های آتی نظام جمهوری اسلامی ایران، اشتهار به پاکدستی و سلامت اقتصادی، نداشتن سابقه سوء، دارا بودن نگرش ملی و دوری و پرهیز از نگاه‌های سیاسی و جناحی و کارآمدی از جمله ویژگی‌هایی بود که رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید داشتند. 


با توجه به بیان چنین ویژگی‌هایی اگر وزیران پیشنهادی از سوی رئیس جمهور واجد چنین شاخصه‌هایی باشند حتما نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم همراهی لازم و همکاری مناسب را با دولت چهاردهم خواهند داشت و معیار این همراهی این است که رئیس جمهور در تعیین وزیران کسانی را انتخاب کند که از چنین امتیازاتی برخوردار باشند و هم نمایندگان در روز رای اعتماد به افرادی رای بدهند که واجد این شرایط باشند و در این صورت است که شاهد یک تعامل سازنده میان مجلس و دولت خواهیم بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها