«جام‌جم» از پیامک‌های مردمی یک هفته گذشته سامانه ۱۶۲ گزارش می‌دهد

قهرمان ماندگار در ذهن مخاطبان

این سریال مقابله یک عضو سابق ارتش با تهدیدهای مختلف را روایت می‌کند

دومینوی توطئه در اسارت

رسانه تلویزیون در بسیاری از سریال‌هایش به دنبال تعریف داستان‌هایی جنایی معمایی می‌رود که با حال و هوایی دلهره‌آور و تعلیقی ماجراهای‌شان را پیش می‌بر‌د. معمولا در این مجموعه‌ها، نقش شخصیت اصلی و محوری داستان را کسی بازی می‌کند که زمانی در گروه‌های نطامی و ارتشی حضور داشته و حالا در بازنشستگی‌اش، اتفاقاتی رخ می‌دهد که او را مجبور به بازگشت به صحنه نبرد و مبارزه می‌کند.
کد خبر: ۱۴۶۳۸۰۳
نویسنده مهکامه درودی - گروه رسانه
 
سریال «اسارت» که این شب‌ها ساعت ۳۰ و ۲۳ دقیقه از شبکه تماشا پخش می‌شود هم، چنین حال و هوایی دارد و داستانش را در فضایی پررمزوراز و هیجانی تعریف می‌کند. این مجموعه پربیننده انگلیسی توسط بن‌چانان نوشته و کارگردانی شده است و استقبال تماشاگران از آن، باعث شد تا فصل دوم آن هم تولید شود و روی آنتن برود.
     
روایت مقابله با چند توطئه
هالیدی گرینگر، کالوم ترنر، لورا هادوک، بن میلز و ران پرلمن کشتی‌کچ‌کار معروف دنیای ورزش که بازیگر محصولات اکشن سینمایی نیز هست، نقش‌های اصلی آنرا بازی کرده‌اند. پخش اپیزودهای نخست سریال در پاییز سال ۲۰۱۹ توجه تماشاگران و منتقدان را برانگیخت و باعث نگارش نقدهای مثبت زیادی برای آن شد. ژوئن سال ۲۰۲۰ بود که سازندگان اسارت خبر از تولید فصل دوم آن دادند که این خبر با استقبال عمومی همراه شد. در فصل اول سریال، شاون امری (کلوم ترنر) که از اعضای سابق ارتش انگلستان است و سابقه خوبی در جریان جنگ افغانستان و حضور در این کشور آسیایی نداشته، قرار است به اتهام چند جنایت محاکمه شود. با آن‌که او از اتهامات تبرئه می‌شود اما بزودی خودش را درگیر ماجرایی تازه می‌بیند که بی‌ارتباط با فعالیتش به عنوان سرباز سابق نیروهای ویژه بریتانیا نیست. هانا رابرتز وکیل و مشاور شاون ربوده و کمی بعد به قتل می‌رسد. تمام شواهد و از جمله دوربین‌های مداربسته، علیه شاون است و او را در ردیف اول اتهام قرار می‌دهد. حالا او با کمک کارآگاهی جسور و فعال به نام ریچل کری (با بازی هالیدی گرینجر) باید با توطئه‌ای چندلایه روبه‌رو شود که بزودی آنها را درگیر یک تئوری توطئه بزرگتر می‌کند و ...
     
به هیچ چیز اعتماد نکن
بن چانان در رابطه با سریال خود چنین می‌گوید:« کلیت داستان اسارت به دنبال آن است که به بیننده‌اش بگوید «به هیچ چیزی اعتماد نکن». داستانی با این مضمون همان چیزی است که زمانه ما به آن نیاز دارد و تماشاگران هم به دنبالش هستند. من همین نکته را دلیل اصلی موفقیت بالای آن در بین عموم بینندگان می‌دانم. این روزها هم رسانه‌های گروهی، هم شبکه‌های اجتماعی و هم سیاستمداران حرف‌هایی می‌زنند که نسبت به تمام آنها باید شک کرد و با دیده تردید نگاه‌شان کرد. در دنیایی که مردم پرسش‌های زیادی در ارتباط با عدالت و نوع اجرای آن مطرح می‌کنند، سریالی چون اسارت می‌تواند مورد توجه قرار گیرد زیرا درباره همین چیزها صحبت می‌کند.»
منتقدان هم با تکیه بر همین نکته، در این باره صحبت ‌می‌کنند که بن چانان توانسته با داستان هیجانی و تاثیرگذار خود، بخوبی در این رابطه اظهارنظر کند و به شکلی قانع کننده آن را مطرح و بازخوانی کند. منتقد نشریه گاردین می‌نویسد:« اطلاع‌رسانی درباره کاراکترها و داستانک‌های سریال خوب و دقیق است و به شکلی خلاق پشت سرهم در اختیار بیننده قرار داده می‌شو‌د. این مسأله هیجانی سطح بالا ایجاد می‌کند و باعث می‌شود تا تماشاچی در انتظار دریافت داده‌های تازه‌ای از سوی فیلمنامه‌نویس باشد. آنچه داستان اسارت بیان می‌کند، ریشه در اتفاقات واقعی در سطح جامعه دارد و همین است که باعث می‌شود تماشاچی بخواهد بداند بعد از هر ماجرایی، چه اتفاق تازه‌ای رخ می‌دهد. برای مردمی که در زندگی روزمره‌شان با اتفاقاتی از نوع حوادث سریال روبه‌رو هستند، پیگیری ماجراها جذابیت و دلایل خاص خودش را دارد. از این نظر، اسارت حکم اثری افشاگرانه پیدا می‌کند که نگاه متفاوتی به مسائل اجتماعی و سیاسی روز دارد و نمی‌خواهد تکرارکننده حرف‌های تبلیغاتی مسئولان رسمی باشد. در اینجاست که نقش رسانه‌ها و تاثیرات مثبت و منفی آنها بر توده مردم هم مورد بحث و بررسی قرار‌می‌گیرد.»
     
داستان به روز، پرداخت عمیق
به نوشته رسانه‌ها، اسارت یکی از پربیننده ترین سریال‌های سال ۲۰۱۹ بوده و نظرخواهی حکایت از آن می‌کند که دو دلیل مهم عامل اصلی این موفقیت کلان بوده است. دلیل اول به روز بودن داستان و طرح مسائلی است که برای تماشاگران مهم است و در اولویت قرار دارد و دلیل دوم، پرداخت بسیار خوب داستان و شخصیت‌هایش در دل یک حال و هوای هیجان‌انگیز و تعلیقی بوده است. 

دوری از شعار به زبان تصویر
هالیدی گرینگر، بازیگر مجموعه عقیده دارد مردم هنگام تماشای سریال‌های تلویزیونی، به دنبال داستان‌هایی جذاب و برگرفته از واقعیت‌های روز هستند که به شکل و صورتی تماشایی به آنها عرضه شود: «‌شما سریال‌هایی می‌بینید که داستان‌هایشان بسیار جذابتر از اسارت بوده اما چندان مورد توجه قرار نگرفته‌است. چرا؟ من فکر کنم دلیلش این است که بیشتر از آن‌که اثری تصویری باشد، شبیه مقالات سیاسی و اجتماعی روزنامه‌ها است. تفاوت یک مقاله جذاب با یک سریال جذاب در این است که مقاله برای خواندن نوشته شده و مجموعه تلویزیونی برای تماشا کردن. در یک سریال باید کاملا متوجه این مسأله باشید که حرفتان را باید به دور از شعار و به زبان تصویر و ایما و اشاره بیان کنید.  نکته مهم در اسارت این است که همه چیز را به شکل تصویری و با بهره‌گیری از هنر تصویر به نمایش می‌گذارد و حرف‌هایش را با مشتی شعار به خورد بیننده نمی‌دهد.بن چانان، خالق سریال از‌جمله هنرمندانی است که به‌خوبی می‌داند با تماشاگرش چگونه برخورد کرده و او را با خود همراه کند.»
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها