آخرین جزئیات و اطلاعات از شروع فصل جدید فوتبال

احتمال تعویق لیگ برتر!

فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ اعلام کردند فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر از روز ۲۵ مرداد ماه آغاز خواهد شد اما خبرهای رسیده حکایت از آن دارد که احتمال تعویق چندروزه رقابت‌های لیگ برتر قوت گرفته است.
کد خبر: ۱۴۶۳۳۱۹
نویسنده سعید اکبری - گروه ورزش
 
فوتبال ایران شبیه به همان دانش‌آموزی است که یک‌ سال درس نخوانده و حالا می‌خواهد شب امتحان درس بخواند؛ شاید قبول شود و شاید هم قبول نشود اما بهتر از دانش‌آموزی است که درس نخوانده و در جلسه امتحانی حاضر می‌شود. 
مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال و همکارانش قصد دارند هرچه سریع‌تر فوتبال ایران را به استانداردها نزدیک کنند. او معتقد است اگر گام اول برداشته شود، اتفاقات بعدی پشت هم رخ می‌دهد. در ماجرای حذف استقلال و پرسپولیس از لیگ قهرمانان، سیاست همین بود که باشگاه‌ها تهدیدات را جدی بگیرند و در راه حرفه‌ای‌شدن گام بردارند. این اتفاق در دوره عزیزی‌خادم رخ داد و شاید به مذاق هواداران خوش نیامد ولی حداقل باعث شدآنها به خود بیایند.حالا نیز فدراسیون فوتبال قصد دارد طبق دستورکنفدراسیون فوتبال آسیا و برای رقابت با کشورهای عربی که سرمایه هنگفتی صرف فوتبال کرده‌اند،هم ازتکنولوژی استفاده کندوهم استانداردهارازیرپا نگذارد. پس ازپایان لیگ فصل گذشته،فدراسیون وسازمان لیگ به تکاپوافتادند تاکارهاراجلو ببرند و امروز خبرهای خوبی به گوش می‌رسد. 
   
دلیل تاخیر لیگ
دلیل اصلی تاخیر در شروع لیگ برتر، مجهز کردن ورزشگاه‌ها خواهد بود. به گفته رئیس فدراسیون فوتبال، مسابقات قطعا باVAR  برگزار می‌شود. این هم به خاطر مجموعه اشتباهات عجیبی است که در سال‌های گذشته رخ داد و بعضا بی‌ارتباط با پرونده باشگاه مس‌رفسنجان نبود. مهدی تاج نیز دیروز در جلسه‌ای که با حضور اعضای مرتبط به استاندارد ورزشگاه‌ها و کمک داور ویدئویی برگزار کرد، تاکید داشت همه چیز باید مهیا باشد و بعد مسابقات آغازشود. اگر درشروع لیگVAR نباشد، نمی‌توان حداقل تا نیم‌فصل از آن استفاده کرد مهدی‌تاج تاکید دارد حتی شده درچند ورزشگاه، بازی‌ها زیر نظر این سیستم برگزار شود.همان‌طور که جام‌جم نیز دوهفته قبل گزارش داد،امکان نصب وراه‌اندازیVARدرهمه ورزشگاه‌ها وجودنداردچون بسترمهیا نیست ولی‌دربعضی ورزشگاه‌های دیگر مانند یادگار امام(ره)، فولاد آرنا، شهید سلیمانی‌سیرجان، شهدای مس‌رفسنجان و امام‌خمینی(ره) اراک، کار آغاز شده است. البته تلاش می‌شود برای بعضی بازی‌ها که ورزشگاه کمک‌داور ویدئویی ندارد از سیستم سیار استفاده شود که مثل سیستم سیار پخش زنده تلویزیونی است و قابلیت جابه‌جایی دارد. ورود سیستم‌ها نیز همچنان در مراحل اداری است. کاغذبازی‌ها تا حدودی صورت گرفته و به زودی دستگاه‌های خریداری شده وارد ایران خواهد شد. 
   
شهریور فشرده
تاخیر رقابت‌های لیگ برتر احتمالا کوتاه خواهد بود چراکه فدراسیون فوتبال چاره‌ای جز این ندارد. روز ۱۵‌شهریورماه، اولین بازی ایران در مرحله نهایی مقدماتی جام‌جهانی برگزارمی‌شود و۵روز بعد نیز دوباره تیم ملی به میدان می‌رود. شش روز بعد یعنی در تاریخ ۲۶شهریور هم بازی‌های لیگ نخبگان آغاز می‌شود. باتوجه به اهمیت این مسابقات، تیم‌ها بایدحداقل دو سه بازی در لیگ انجام داده باشند که آمادگی نسبی را به‌دست آورند. نباید بدون برگزاری هیچ بازی لیگ، تیم ملی به مصاف رقبا برود و بعد لیگ نخبگان برگزار شود. لیگ نهایتا باید روزهای ابتدایی شهریور ماه برگزار شود. 
   
ورزشگاه‌های از رده خارج
در فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر. بعضی ورزشگاه‌ها میزبان نخواهند بود؛به‌طور مثال ورزشگاه دستگردی حذف شده وبازی تیمی چون هوادار به ورزشگاه قدس منتقل می‌شود که کیفیت زمین چمن خوبی دارد. دیروز مهدی تاج هم اعلام کرد ورزشگاه غدیر اهواز به دلیل آن‌که نور کافی ندارد، نمی‌تواند میزبان رقابت‌های لیگ برتر باشد و بنابراین از رده خارج خواهد شد. درباره ورزشگاه تیم خیبر خرم‌آباد هم بحث زیاد بود.آخرین خبرها حکایت از آن دارد مسئولان لرستانی به‌شدت مشغول تجهیز این استادیوم هستند تا مشکلی برای میزبانی رقابت‌های لیگ برتر نداشته باشد. 
   
۹ مرداد، مدرسان فیفا می‌آیند
هدایت ممبینی، دبیرکل فدراسیون فوتبال که مسئول اصلی تجهیز ورزشگاه‌ها به VAR شده، درباره آخرین وضعیت آموزش داوران و افراد مربوطه می‌گوید: «کارهای مربوط به حدود ۴۵ داور وکمک داور، DG(اپراتور تشخیص سلامت گل)وRO(اپراتور بازپخش، کسی که با مدیریت پخش و یافتن بهترین زوایا، برای تصمیم‌گیری درست به داوران کمک می‌کند) سیستم کمک‌داور ویدیوئی را انجام دادیم و نهم مرداد ماه، مدرسان فیفا می‌آیند و لایسنس داوران و کمک‌داوران ما را می‌دهند. این گامی بزرگ برای فوتبال کشور است که در مسائل VAR انجام می‌دهیم.»

سرخابی‌ها با VAR در تختی
بازی‌های ابتدایی استقلال و پرسپولیس در لیگ برترجدید، به جای ورزشگاه آزادی قطعا در ورزشگاه تختی تهران برگزار می‌شود. این موضوع در جلسه دیروز فدراسیون نیز نهایی شد.دلیل آن هم درخواست مسئولان ورزشگاه آزادی به‌خاطر بازی‌های پرفشار در شروع فصل جدید بوده است. این ورزشگاه باید میزبان بازی‌های ملی و لیگ قهرمانان در شهریورماه باشد به همین دلیل، احتمال خراب شدن چمن آن وجود دارد. با درخواست آنها و موافقت مسئولان، استقلال وپرسپولیس اول فصل را درتختی میزبان هستند. البته تصاویری اززمین چمن این ورزشگاه منتشرشدکه جالب نبود.به گفته مسئولان فدراسیون طی بازدیدهایی که درروزهای اخیر صورت گرفته، راهکارها ارائه شده وتاشروع لیگ برتر،وضعیت چمن این ورزشگاه بهتر خواهدشد.ازسویی چون ورزشگاه به صورت استانداردساخته شده،مشکلی برای مجهز کردن آن به VAR وجودنداردوقطعا مسابقات زیرنظر این سیستم برگزارخواهد شد. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها