«جام‌‌جم» از جزئیات ایجاد اشتغال در دولت سیزدهم گزارش می‌‌دهد

۲.۷۲۱.۰۰۰شغل در هزار روز

وعده ایجاد اشتغال تقریبا مورد نظر همه نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری بود. دولت سیزدهم زمانی که روی کار آمد، وعده ایجاد سالانه یک میلیون شغل را مطرح کرد و اکنون که شاهد روزهای پایانی دولت سیزدهم هستیم، دو میلیون و۷۲۱هزار شغل در طول این مدت ایجاد شده است.
کد خبر: ۱۴۶۲۳۳۳
 
براساس گزارش مرکز آمار ایران هر سال آمار اشتغال رشد داشته که در ادامه گزارش به جزئیات آن پرداخته‌ایم.عملکرد دولت سیزدهم در ایجاد اشتغال بر مبنای داده‌های سامانه ملی رصد اشتغال، پس ازصحت‌سنجی نشان می‌دهد تا ۱۵خرداد امسال دو میلیون و ۷۲۱ هزار و شش شغل به ‌وجود آمده که ایجاد ۴۶هزار و۳۱۷شغل در فصل بهار۱۴۰۳بوده است.درواقع نقشه بازار کار در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد از کل جمعیت ۸۵ میلیون و۴۰۰هزارنفری کشور(طبق آخرین آمار)۶۴میلیون و ۵۰۰هزار نفر ۱۵ساله و بیشتر هستند. نرخ مشارکت در سال ۱۴۰۲ به ۴۱.۳درصد و نرخ بیکاری به ۸.۱درصد رسید. اشتغال ناقص، نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان، نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال و نرخ بیکاری شاخص‌های کلیدی بازار کار به حساب می‌آیند. بر اساس این گزارش، در کمتر از سه سالی که از دولت سیزدهم می‌گذرد، نرخ بیکاری از۹.۲ به۸.۱درصد،نرخ بیکاری جوانان ۱۵تا۲۴ساله از ۲۳.۶ به ۲۱.۲ درصد، نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان از۱۳.۷به ۱۱.۸درصدواشتغال ناقص از۱۰.۲ به ۸.۲درصد کاهش داشته است.این در حالی است که نرخ مشارکت اقتصادی (جمعیت فعال) نیز ۰.۴درصد افزایش یافته است.احیای ۷۰۰۰واحد راکد ونیمه‌فعال،افزایش دقت وتوسعه نظارت بر اشتغال، ابلاغ ایجاد یک میلیون شغل درسال به استان‌هاودستگاه‌های اجرایی وتقسیم کارملی وهماهنگی دستگاه‌ها، پرداخت بیش از ۱۶۰هزارمیلیاردتومان تسهیلات اشتغال وتولیدبااهرم منابع مردمی،افزایش ایجادمشاغل خانگی ازطریق تسهیل صدورمجوزو رشدچهاربرابری تسهیلات مشاغل خانگی،افزایش اعلام فرصت‌های شغلی به میزان۳۰۰هزارنفرتوسط بنگاه‌ها و به‌کارگیری نیروی کار از طریق توسعه سامانه ملی جست‌وجوی شغل، تسهیل صدورمجوزهای کسب‌وکار ازطریق درگاه ملی مجوزها، مثبت‌شدن نرخ رشد اقتصادی و افزایش موثر حداقل دستمزد از مجموعه عوامل و اقدامات موثری است که در حوزه اشتغال انجام شده است.
   
کاهش نرخ بیکاری در ۲۵استان
نتیجه این اقدامات به کاهش نرخ بیکاری در ۲۵استان،خالص اشتغال ایجادی ۷۷۵هزارشغل، ثبت ۱۳۰۰اشتغال ایجادی توسط دستگاه‌ها، ۱۰۱۵ شغل ایجادی پس از صحت‌سنجی و تحقق ۱۰۰درصدی ایجاد یک میلیون شغل سالانه، کاهش تعدیل نیروی کار بر اساس آمار بیمه بیکاری انجامیده که از ۱۶۶ هزار نفر به ۱۴۸ هزار نفر رسیده است.
   
تحقق وعده ایجاد یک میلیون شغل در سال
عملکرد دولت سیزدهم در ایجاد اشتغال بر مبنای سامانه ملی رصد اشتغال پس از صحت‌سنجی نشان می‌دهد تا ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ تعداد دو میلیون و ۷۲۱ هزار و شش شغل ایجاد شده است. ۵۴۸ هزار و ۴۵۶ شغل در نیمه دوم سال ۱۴۰۰، یک میلیون و ۷۰ هزار و ۸۲۳ شغل درسال۱۴۰۱، یک میلیون و۵۵ هزار و۴۱۰شغل درسال ۱۴۰۲و ۴۶هزار و۳۱۷شغل تا ۱۵خرداد۱۴۰۳ جزئیات مربوط به تحقق وعده ایجادشغل دولت سیزدهم است.فرآیندصحت‌سنجی به این شکل است که ابتدادرخواست درسامانه به ثبت می‌رسد،پس ازآن صحت‌سنجی پیامکی انجام می‌شود، مرحله بعدی صحت‌سنجی تلفنی است ودرنهایت نیز صحت‌سنجی حضوری اتفاق می‌افتد.دراین مسیر تاکنون سه میلیون و ۲۵۴هزار و۵۲۵ ثبت اولیه بدون صحت‌سنجی انجام، یک میلیون و ۶۴هزارو۹۶۲پیام صحت‌سنجی ارسال، ۶۱۴ هزار و ۷۱۹ تماس موفق برقرار و ۱۵۵ هزار و ۶۰۵ نظارت میدانی انجام شده است.
   
سامانه جست‌وجوی شغل
در سامانه جست‌وجوی شغل،۳۶۶ هزارکارجوو ۳۳هزار و۵۰۰ کارفرما ثبت‌نام کرده‌اند که در این میان ۳۸۵هزار فرصت شغلی ایجاد شده است. از طریق این سامانه ۱۳۷ هزارمعرفی‌نامه‌ صادرشده و۳۸هزارنفر به کار گرفته شده‌اند. در دولت سیزدهم، هفت جلسه شورای‌عالی اشتغال برگزار و در آنها ۷۲ مصوبه به تصویب رسید که میزان پیشرفت کلیه مصوبات را به ۷۲.۳رساند. از این تعداد ۱۳ مصوبه مربوط به هماهنگی‌های ملی، شش مصوبه هماهنگی‌های دستگاهی، چهار مصوبه مربوط به نهادسازی، دو مصوبه مربوط به اقشار خاص و چهار مصوبه مربوط به هماهنگی منطقه‌ای بوده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها