گفت‌وگو با شمسی فضل‌اللهی بازیگر پیشکسوت رادیو و تلویزیون

هر کدام از ما قهرمان هستیم

گفت‌وگو با پوراندخت مهیمن، بازیگر پیشکسوت سریال‌های تلویزیون

پرکارترین بازیگر تلویزیون هستم

پوراندخت مهیمن از سریال آیینه در سال ۶۴ تا رستگاری در سال ۱۴۰۳ مسیری طولانی و پرثمر را در تلویزیون پیموده است. او در این بازه زمانی تقریبا ۴۰ ساله در برخی از ماندگارترین و خاطره‌انگیزترین سریال‌های تلویزیون ازجمله وضعیت سفید، سرنخ، پس از باران، آخرین ستاره شب، باغ گیلاس، فروشگاه و ..‌. به ایفای نقش پرداخته است. این بازیگر پیشکسوت البته تاکید می‌کند که در این مسیر، رنج‌ها کشیده و مرارت‌ها برده و با کارش زندگی کرده است.
کد خبر: ۱۴۶۱۸۹۳
نویسنده زهرا صلواتی‌ - خبر‌نگار
 
مهیمن همچنین از نبود نقش‌های خوب برای بازیگران زن میانسال گلایه می‌کند و از این‌که فقط نقش مادر مهربان و همسر دلسوز برای آنها نوشته می‌شود شکایت دارد. بازیگر پرکار تلویزیون ایران تاکید می‌کند که دلش می‌خواهد نقش‌های متفاوت‌تر از جمله نقش طنز را هم تجربه کند.

در ایام نوروز سریال رستگاری با بازی شما در حال پخش بود. استقبال از این سریال را چگونه دیدید و چه بازخوردهایی گرفتید؟
اطرافیانم می‌گفتند سریال تاثیرگذار بوده و جذابیت داشته است. تماشای این سریال باعث می‌شود مخاطب بیشتر به رفتارش فکر کند و مراقب کارهایش باشد. خود آقای ده‌نمکی هم از تاثیرات مثبت این سریال می‌گفتند. 

شما در سریال رستگاری نقش مونس را ایفا می‌کردید. از این نقش و جذابیت‌هایش بگویید.
نقش مونس به عنوان زنی که همسرش کشته شده و پسرانش گرفتارند،جذابیت‌های خودش را داشت. اونمی‌دانست همسرش چگونه کشته شده و در اطرافش چه می‌گذرد.چنین نقشی برای خودم هم جذابیت داشت.ازسوی دیگر به مخاطبان این پیام را انتقال می‌داد که عمر در گذر است و زندگی خیلی زود تمام می‌شود.

این روزها چه می‌کنید؟
بازی‌ام در سریال غریبه به کارگردانی سروش محمدزاده به پایان رسیده است. چند پیشنهاد دارم که در حال بررسی‌شان هستم تا ببینم کدام کار را قبول می‌کنم.

اولین حضور شما در تلویزیون به سریال آیینه بازمی‌گردد. چگونه وارد عرصه بازیگری شدید؟
من فارغ‌التحصیل دانشسرای هنر در رشته تئاتر هستم و از کودکی هم به بازیگری علاقه داشتم. همیشه در تئاترهای مدرسه حضوری فعال داشتم. سال ۶۳ برای بازی در فیلم شب‌شکن دعوت شدم. یک‌سال بعد هم با سریال آیینه به تلویزیون آمدم.

معمولا بازیگران زن میانسال از نبود نقش خوب گلایه دارند و شکایت می‌کنند که همه نقش‌های پیشنهادی به مادر مهربان و همسر دلسوز خلاصه می‌شود. این مشکل از کجا نشأت می‌گیرد؟
خود من هم همیشه این گلایه را دارم. مثلا همیشه دوست داشته‌ام نقش طنز بازی کنم. در تمام دنیا نقش‌های متفاوتی به بازیگران با‌تجربه پیشنهاد می‌شود تا تمام توان خود را برای ایفای هر چه بهتر نقش به‌کار گیرند. متاسفانه در کشور ما این‌گونه نیست و برای زنان میانسال و پا به سن گذاشته نقش‌های خوبی نوشته نمی‌شود.

خودتان چه نوع نقشی را ترجیح می‌دهید؟
نقش مثبت را بیشتر دوست دارم اما دلم می‌خواهد کار طنز هم بازی کنم. 

هر چند بینندگان تلویزیون شما را بیشتر با نقش‌های مثبت به یاد می‌آورند اما یکی از بازی‌های متفاوت‌تان در سریال باغ گیلاس بود. از این نقش چیزی به یاد دارید؟
یادم آمد. بله، دقیقا نقش متفاوتی به اسم شهلا داشتم که نقاشی می‌کرد و بسیار جاه‌طلب بود.

نقش‌تان در سریال سرنخ و در قالب کاراکتر همسر امیرحسین اوصیا هم متفاوت بود.
بله. در این سریال هم یک‌نقش خاکستری متفاوت داشتم. سریال سرنخ در زمان خودش خیلی موفق بود‌. کار خوبی انجام دادیم و همین که مردم کار را دوست داشتند برایم کافی بود. رضایت مردم بزرگ‌ترین پاداش برای من است.

شما تا به امروز درسریال‌های خاطره‌انگیز زیادی مانند وضعیت سفید، آیینه،آخرین ستاره شب،فروشگاه، تولدی دیگر،پس از
باران، باغ گیلاس و ..‌. بازی کرده‌اید. کدام سریال و نقش‌ را بیشتر دوست دارید؟
من پرکارترین بازیگر تلویزیون هستم و برای همه نقش‌هایم زحمت کشیده‌ام. اکنون که گذشته رامرورمی‌کنم و یاد سختی‌هایی که از سر گذرانده‌ام می‌افتم، مو بر تنم سیخ می‌شود.مثلا برای سریال وضعیت سفید ساعت۴صبح به منطقه جعفرآباد ومرتضی‌گرد می‌رفتیم و شب برمی‌گشتیم. دو سال تمام رفتیم و برگشتیم و خدا را شکر، خروجی بسیار خوبی داشت. وضعیت سفید خیلی خوب بود و جزو بهترین سریال‌های تلویزیون است. برای همه نقش‌هایم زحمت کشیده‌ام و نمی‌توانم انتخابی بین آنها داشته باشم.

مردم معمولا شما را با کدام نقش‌تان می‌شناسند و به یاد می‌آورند؟
مردم لطف دارند وهرجامرامی‌بینند محبت ومهربانی نشان می‌دهند.به لطف خداوند،محبت مردم سال‌هاست که شامل حال‌من می‌شود.

شما چه در تلویزیون و چه در سینما با کارگردانان مطرحی چون کامبوزیا پرتوی،پوران درخشنده، حمید نعمت‌ا...،فریدون جیرانی و ...کارکرده‌اید‌. همکاری‌تان با کدام یک از این کارگردانان لذتبخش‌تر بوده و دوست دارید تکرار شود؟
آقای نعمت‌ا...چراکه با ایشان خیلی کارکرده‌ام. جلوی دوربین آقای نعمت‌ا...رفتن واقعا بی‌نظیراست. کارکردن با کارگردانان مختلف باعث کسب تجربه‌های مفید برای بازیگر می‌شود.

از مسیری که تا به امروز در بازیگری آمده‌اید راضی هستید؟
من خیلی سختی کشیده‌ام و خیلی در بازیگری اذیت شده‌ام. عاشق بازیگری هستم و دوست دارم در این سن هم کار کنم. همیشه با کارم زندگی کرده‌ام.

شما کار طراحی صحنه و لباس هم انجام داده‌اید؟
نه اصلا. معمولا در کارها لباس‌های خودم را می‌برم و با نقش هماهنگ می‌کنم. زیاد به من می‌گویند که چقدر لباس‌های‌تان زیباست و احتیاجی به طراحی لباس ندارید.


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها