برتری ورمی کمپوست نسبت به کودهای دامی

نیاز خاک به کود

خاک به عنوان بستر رشد گیاه باید انواع مواد غذایی را در خود جای دهد. وجود ریزمغذی ها (نظیر مس، آهن و منگنز)، درشت مغذی های اولیه (نظیر نیتروژن، فسفر)، درشت مغذی های ثانویه (نظیر گوگرد، کلسیم، منیزیم) سبب رشد بهتر گیاه شده و شادابی و محصول بهتر را همراه دارد. خاک به صورت طبیعی دارای همه این مواد به اندازه کافی نیست , همچنین این مواد در طول زمان توسط گیاه مصرف می شود. از این رو وجود مواد افزودنی به خاک امری ضروریست.
کد خبر: ۱۴۶۱۳۲۳

انجمن بین المللی کود (IFA) تخمین شده است که در 85% خاک های جهان کمبود نیتروژن. 73% دارای کمبود فسفر و 55 درصد فاقد پتاسیم است. کود افزودنی هایی هستند که حاوی مواد مفید برای خاک و گیاه است. وجود این عناصر باعث می شود گیاهان نسبت به بیماری و انواع آفات مقاومت تر عمل کند.

نیاز خاک به کود
 
مهم ترین کودهای دامی
-کود گاوی
استفاده از فضولات حیوانی به عنوان کود روشی قدیمی است که باعث تقویت گیاه می شود. کودگاوی یکی از مهمترین کودهای دامی است. این محصول حاصل فضولات گاو در گاوداری ها است و دارای مقادیری نیتروژن می باشد. این فضولات به دلیل آمونیاک زیاد و وجود پاتوژن های مضر قابلیت مصرف ندارد و امکان سوختن گیاه وجود دارد، بنابراین باید در طول زمان به کمپوست تبدیل شود.
کود گاوی کودی متعادل است و در آن نسبت به سایر کودهای دامی علف هرز کمتری وجود دارد. میزان فسفر و پتاس موجود در کود گاوی کمتر از کود مرغی بوده اما در مقابل میزان ازت موجود در آن بیشتر است.

-کود گوسفندی
فضولات گوسفندان از منابع مهم و غنی برای رشد گیاهان است که به سرعت در خاک تجزیه شده و به مواد ضروری مورد نیاز تبدیل می شود. کمپوست آن در رشد، میوه دهی و همچنین فعل و انعالات درون خاک اثر فراوانی دارد. کود گوسفندی به لحاظ آنالیز عناصر غنی تر از کود گاوی محسوب می شود. شوری این کود از کمپوست گاوی بالاتر بوده و علف هرز بیشتری با خود به همراه دارد.

نیاز خاک به کود

-کود مرغی
این کود از فضولات پرندگان به دست می آید. کود مرغی به عنوان یک منبع بسیار غنی از مواد مغذی برای خاک و گیاهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. کود حاصل از مرغ‌های تخم گذار معمولا غنی‌تر از کود جوجه‌های گوشتی است. بوی تند، اسیدی کردن خاک و وجود تخم حشرات به عنوان عیوب این محصول است.
 
ورمی کمپوست چیست

در کنار کودهای رایج دامی، کودی ارگانیک به نام ورمی کمپوست مطرح است که حاصل فضولات کرم های خاکی می باشد. بستر زندگی و تغذیه آن ها همین کودهای دامی هستند. این موجودات محصولی را به وجود می آورند که خاصیت آن بسیار بهینه تر از کود دامی است. وجود ویتامین هایی نظیر B12 و عناصر میکرو و ماکرو این محصول را متمایز کرده، بافت خاک را اصلاح و سلامتی گیاه و محصول را ضمانت می کند.

مزایای ورمی کمپوست

گرچه قیمت ورمی کمپوست در مقایسه با سایر کودهای دامی بالاتر است اما مزیت هایی که این محصول دارد قابل قیاس با کودهای فله دامی نیست. عمدتا عرضه کودهای دامی بدون نظارت مستقیم از گاوداری و مرغداری ها صورت می گیرد.
-ورمی کمپوست بسیار سبک تر بوده و به دلیل بافت خاصی که دارد گردش هوا در ریشه بهتر صورت می گیرد.
-Ph و شوری در ورمی کمپوست در دامنه بهتری قرار داد.
-قاقد تخم و بذر علف هرز است.
-در ورمی کمپوست ناخالصی ها نظیر سنگ ریزه، شاخ و برگ و... وجود ندارد.
-بر خلاف تمامی کودهای دامی، ورمی کمپوست بدون بو است.
-این محصول بهداشی بوده و فاقد قارچ و انواع بیماری های مضر و مهاجم است.

ورمی کمپوست در گیاهان آپارتمانی

وجود آنزیم های تجزیه کننده مواد آلی مثل سلولاز و کتیناز که در دسترس قراردادن مواد غذایی به گیاه موثر هستند از مزیت های ارزشمند این محصول است که به گل های آپارتمانی با توجه به محدودیت هایی که دارند کمک بسیاری می کند. خاک بهداشتی از موارد مهمی است که بایستی در گلدان ها به آن اهمیت داد. ورمی کمپوست به دلیل سرند چند مرحله ای و طولانی بودن فرآیند تولید بسیار بهداشتی تر از کودهای دامی می باشد. این کود در حالت خشک و مرطوب هیچ گونه بویی ندارد که حائز اهمیت است.
 
برای استفاده ورمی کمپوست در گلدان های آپارتمانی تنها کافیست یک سوم گلدان را از این کود پر کنید. نسبت های بیشتر نیز آسیبی به گیاه و ریشه آن نمی زند که از امتیازهای این محصول به شمار می آید.

نیاز خاک به کود

خرید ورمی کمپوست

روش های تولید ورمی کمپوست متنوع است که سبدی، رآکتور و پشته ای رو باز از مهمترین آن ها است. اگر شما هم برای گیاه خود نیاز به کود دهی دارید می توانید از ورمی کمپوست استفاده کنید. گلخانه داران نیز می توانند برای ریشه زایی گیاهان خود از این محصول بهره مند شوند. این کمپوست برای کشاورزی و مقاومت گیاهان به بیماری ها و همچنین افزایش میوه دهی کمک شایانی خواهد کرد. برای دریافت مشاوره کافیست با شماره 09122687542 تماس و از راهنمایی های ما بهره مند شوید. شرکت آرویج کود البرز (ثبت 5094 ) مفتخر است که میزبان گیاهان و مزارع شما باشد.

وبسایت: https://vermicomposting.ir

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها