معرفی ویژه برنامه‌های انتخاباتی شبکه‌های رادیویی

شمارش معکوس صدا تا انتخابات | راه اندازی پویش‌های انتخاباتی رادیویی

گزارش «جام‌جم» از نشست خبری تشریح ویژه برنامه‌های انتخاباتی معاونت صدا

رادیو؛ صدای انتخابات

نشست خبری تشریح ویژه‌برنامه‌های انتخاباتی معاونت صدا دوشنبه ۲۱ خرداد با حضور رضا کوچک‌زاده تهمتن، دبیر ستاد انتخابات معاونت صدا و مدیر رادیو انتخاب در سالن جلسات ساختمان شهدای رادیو برگزار شد.
کد خبر: ۱۴۶۰۴۸۰
نویسنده الهام قبادی - گروه رسانه
 
به گزارش جام‌جم، در ابتدای این نشست رضا کوچک‌زاده عنوان کرد: ما اولین تجربه رادیو انتخاب را در بهمن و اسفند ۱۳۹۴ داشتیم و تا امروز چند رادیوی مناسبتی ویژه انتخابات را تجربه کردیم. یاد و خاطر پرواز اردیبهشت را گرامی می‌داریم و لازم به ذکر است که بعد از شهادت رئیس جمهور، تصمیم سازمان صداوسیما برتشکیل ستاد انتخاباتی رادیوشکل گرفت و دستور راه‌اندازی مجدد رادیو انتخاب صادر شد که از۵خرداد۱۴۰۳ شاهد راه‌اندازی رادیو انتخاب بودیم. وی افزود: با توجه به تجربه گذشته در شکل‌گیری رادیو انتخاب و همچنین باتوجه به دستورالعمل‌ها یک سری راهبردها و رویکردها و ماموریت‌ها را در نظر گرفتیم و جامعه هدفی را برای خود انتخاب کردیم. رسانه‌های معاند به دنبال یاس و ناامیدی و وارونه سازی هستند و تلاش ما این بوده است که برای خنثی سازی این پروژه‌ها کارهایی را انجام دهیم و بحث نشاط اجتماعی با هدف مشارکت پرشور انتخاباتی را مورد توجه قرار دادیم.کوچک‌زاده ضمن بیان این‌که تلاش ما بر این بوده است که در رادیو انتخاب، برنامه‌های تعاملی را برای ارتباط مردم با مردم و ارتباط مردم با مسئولان مورد توجه قرار دهیم، بیان کرد: ادبیات مناسب در رادیو انتخاب به کار گرفته شده تا بتوانیم از دیگر سکوهای فضای مجازی برای نشر آنها استفاده کنیم.
   
انعکاس انتظارات مردم از رئیس جمهور آینده
دبیر ستاد انتخابات معاونت صدا خاطرنشان کرد: طراحی برنامه‌ها صورت گرفته تا فراوانی حضور حداکثری مردم و انتظارات و خواسته‌های مردم را در اختیار ستاد نامزدها قرار دهیم. برخی از برنامه‌ها به صورت گفت‌وگو محور تشکیل و سعی شده از ساختارهای نوین برنامه‌سازی و برنامه‌های تحلیلی و ترکیبی با حضور کارشناسان مختلف و مستندهای رادیویی به عنوان برنامه‌های ما برای انتخابات استفاده شود. وی افزود: انتظارات نظام کارشناسی و انتظارات مردم را از رئیس جمهور آینده را از امواج رادیو پخش می‌کنیم و اگر پیش فرض بگیریم که الزام سیاسی است که شهروندان در انتخابات شرکت کنند، کار رادیو می‌تواند آگاهی‌بخشی به مخاطب باشد و جزو رسالت ما در این عرصه است. دبیر ستاد انتخابات معاونت صدا گفت: هر شبکه رادیویی چند برنامه کمربندی و شاخص دارد که سعی می‌شود در روند برنامه نیز به موضوع انتخابات در آنها پرداخته شود و یک سری ویژه‌برنامه در دست ساخت است. طبق دستور علی بخشی‌زاده معاون صدا، هر شبکه موظف است تعدادی ویژه‌برنامه شاخص برای انتخابات تدارک ببیند. در حال حاضر تمامی برنامه‌های شاخصی که تا امروز داشت معطوف به انتخابات خواهد شد چرا که تا هشتم تیرماه موضوع مهم‌تری جز انتخابات نداریم.
   
طراحی مناظره با حضور نماینده نامزدها
دبیر ستاد انتخابات معاونت صدا، گفت: طراحی یک برنامه مناظره برای هر شبکه انتخاباتی با حضور مسئولان ستادها یا نماینده نامزدها، نه با حضور خود نامزدها در دست کار است و هر شبکه رادیویی با توجه به رسالت خود در ابعاد مختلف فرهنگی و هنری و اجتماعی و اقتصادی و… این برنامه را می‌سازد و تا ۱۲۰ دقیقه به نقد برنامه نامزدها با حضور کارشناسان متناسب با جامعه هدف از رادیو پخش خواهد شد.کوچک‌زاده ادامه داد: مناظره‌ها  زنده خواهد بود، رادیو انتخاب و رادیو انتخاب به صورت همزمان برگزار خواهند شد و از شبکه یک زیرنویس و اطلاع‌رسانی خواهد شد، همپوشانی استفاده از ظرفیت‌های ستاد انتخاباتی صداوسیما نیز مورد بهره‌وری قرار خواهد گرفت.کوچک‌زاده درباره سهم رادیو در فضای مجازی اذعان کرد: همه شبکه‌های رادیویی در بخش‌های مختلف فضای مجازی حضور فعال و موثر دارند و برنامه‌ها با پیام‌ها و ادبیات خاص خود در حال تولید هستند و سعی کرده‌ایم از ظرفیت اصلی در حوزه رادیو‌نما که بیشتر مخاطبان صداوسیما در تلویزیون هستند استفاده کنیم. همچنین حدود هزار اسلاید در رادیو انتخاب تولید شده و در معاونت صدا از این ظرفیت برای استفاده دیگر شبکه‌ها مورد بهره‌گیری قرار خواهد گرفت.او افزود: کانال‌ها نیز از ظرفیت دیگر شبکه‌های داخلی استفاده می‌کنند و از فردا تولید محتوا برای برنامه‌های محوری، مطرح خواهد شد و با کمک همه شبکه‌های رادیویی پویش‌های محتلفی را اطلاع‌رسانی می‌کنیم. البته پویش «رئیس جمهور محبوب من» را رادیو جوان شروع کرده‌ است. در سال‌های گذشته همه اطلاعات در پایگاه اطلاع‌رسانی به صورت تجمیع پخش می‌شد اما امسال این روند را تغییر دادیم و دیگر پیام‌رسان‌های داخلی را به خدمت گرفتیم تا از دیگر ظرفیت‌ها استفاده کنیم. وی افزود:در مدت زمان کمی دسترسی به توفیق را هدف‌گذاری کردیم و سعی داریم به توفیق بیشتری برسیم. خوشبختانه استقبال خوبی در ظرفیت تولیدات شده حتی در فضای مجازی و این اتفاق در همه شبکه‌های رادیویی افتاده و بنابراین از ظرفیتی که شبکه‌ها در سکوها دارند نیز توفیق خوبی حاصل شده‌است.مدیر رادیو انتخاب در پاسخ به این سؤال که مجری مناظرات رادیویی چه کسی خواهد بود؟ گفت: ما امروز فهرست مجریان شبکه‌ها را درخواست دادیم. قرار بر این بود که هر شبکه رادیویی مجری خاص خود را پیرامون موضوع اختصاصی معرفی کند. پیش فرض‌مان این است که مجری شاخص شبکه‌های رادیویی کمک موثری به برنامه‌های انتخاباتی می‌کنند. بعد از جمع‌بندی، فهرست مجریان و عوامل برنامه‌ها معرفی خواهد شد. 

پخش ۲ مستند رادیویی
دبیر ستاد انتخابات معاونت صدا درباره دو مستند رادیویی به مدت ۳۰ دقیقه که برای نامزد‌ها درنظر گرفته شده، گفت: بنا داشتیم از دو مستند تلویزیونی در شبکه‌های رادیویی استفاده کنیم. اما پخش مستند تلویزیونی در رادیو ممکن است پیام را کامل منتقل نکند. هر کدام از نامزد‌ها دو مستند رادیویی تولید می‌کنند و بر اساس جدول پخشی که ستاد انتخابات سازمان مشخص می‌کند، در اختیار شبکه‌ها می‌گذارند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها