ناکامی تحقیرآمیز والیبال نیاز به آسیب شناسی دارد

بازنده‌‌های مطلق

این هنر فقط از فدراسیون والیبال برمی‌آید که حتی بهترین و پر و پاقرص‌ترین حامیانش را هم از دست بدهد و آنها را تبدیل به منتقد خود کند. اصلا تیمی که به ترکیه هم می‌بازد باید انتظار داشتن حامی و طرفدار هم داشته باشد؟
کد خبر: ۱۴۶۰۲۲۶
نویسنده هیلدا حسینی‌خواه - گروه ورزش
 
واقعیت عیان است؛ تیم ملی والیبال ایران تبدیل به زنگ تفریح شده و بزرگ و کوچک والیبال دنیا می‌آیند و تیم ایران را می‌برند. اکنون چیزی جز فوران خشم بین اهالی والیبال دیده نمی‌شود. با این حال در این شرایط سخت هنوز برخی چشم امید به هفته سوم دارند. پائز اخراج و پیمان اکبری به عنوان سرمربی آمد. جابه‌جایی بزرگ در تیم ملی والیبال ایران چه سودی خواهد داشت؟ اهالی والیبال از سخت‌ترین روزهای تیم‌ملی می‌گویند و راهکار ارائه می‌دهند.

آسیب‌شناسی کنیم

مصطفی کارخانه؛ کارشناس والیبال
به هیچ عنوان خوب نبودیم. هشت بازی و هشت باخت. ما صاحب جایگاه در بین مردم و مجامع بین‌المللی هستیم و این جایگاه نباید خدشه‌دار شود. همه باید کمک کنند وضعیت را درست کنیم. انتقاد کاملا وارد است. در شرایط فعلی تیم ملی به حمایت و صبوری نیاز دارد. همه چیز به مربی ربط ندارد هر چند اکنون پائز برکنار شده تا پیمان اکبری بیاید. او یکی از بهترین‌هاست اما مسأله مهم این است که تیم خودش را باید باور کند. تیم‌ملی ایران در شرایطی کاملا بحرانی قرار دارد. در این شرایط حساس باید به دور از احساسات و با کمک منطق همه چیز را آسیب‌شناسی کنیم. کمیته‌ای دراین‌باره باید تشکیل شود و مثل یک پزشک تشخیص بدهیم ایراد کار کجاست. اگر اشکالی هست که قطعا هم هست باید شناسایی شود تا بهبود پیدا کند. تغییرات را باید به چشم ببینیم. اگر خوب تشخیص ندهیم که ایراد کار کجاست درمان خوبی هم نخواهد بود. المپیک پاریس را از دست دادیم اما المپیک چهار سال بعد را که داریم و باید برای آن برنامه‌ریزی کنیم. رئیس فدراسیون پای کار است و مردم برایش اهمیت دارند. او هر کاری لازم باشد برای بقای والیبال انجام می‌دهد. یک مقدار باید صبور بود. کارها درست می‌شود و ایرادات برطرف خواهد شد. باید مهارت بازیکنان و تکنیک‌های آنها را بالا ببریم. همه اینها را باید درست کنیم. یک بحث هم درباره وضعیت روحی و روانی بازیکنان تیم‌ملی وجود دارد که در این میان بزرگ‌ترهای تیم به خوبی می‌توانند نقش خود را در ارتقای این بحث نشان بدهند. همه سر سفره والیبال هستیم و می‌توانیم پرچم والیبال را بالا ببریم. الان وقت همبستگی است.

والیبال احتیاج به خون جدید دارد

فرهاد نفرزاده؛ کارشناس والیبال

عملکرد تیم ضعیف بود. بازی نخست با صربستان حکم مرگ و زندگی داشت که آن را باختیم و المپیک را از دست دادیم. لیگ ملت‌ها آخرین شانس ما برای المپیک بود. اکنون دیگر فقط خود لیگ ملت‌های ۲۰۲۴ را داریم. به نظر من تا بازی با بلغارستان روند رو به رشد داشتیم اما از آن به بعد روند تیم به هم خورد. بدترین عملکرد ما هم مقابل ترکیه ثبت شد. سطح این تیم از ما پایین‌تر بود اما باختیم. ایران باید این بازی را به راحتی می‌برد. این شرایط را مسئولان و مدیران فدراسیون برای والیبال ایجاد کردند. عملکرد پائز در راس تیم ملی نیز نشان از یک تصمیم مدیریتی اشتباه بود. الان پیمان اکبری  ۱۰روز وقت دارد تا تیم را برای هفته سوم لیگ ملت‌ها آماده کند. او کار بسیار سختی دارد. البته با توجه به این‌که المپیک را از دست دادیم دیگر فشاری روی تیم‌ملی و بازیکنانش نیست و آنها با تمرکز بهتری می‌توانند در هفته سوم حاضر شوند. پیش‌بینی من این است که این تیم با پیمان اکبری می‌تواند از چهار بازی، دو برد به دست بیاورد. مسئولان کشور و دستگاه ورزشی باید توجه خاصی به والیبال داشته باشند. والیبال بعد از فوتبال در ایران بیشترین توجه را در سطح بین‌المللی دارد. این ورزش در واقع یکی از ویترین‌های ورزشی ما در خارج از کشور است. مسئولان باید نگاه خود را به والیبال جدی‌تر کنند، به خصوص با شرایط ویژه فعلی باید این نگاه را خاص‌تر کرد. کسانی که اکنون در والیبال حضور دارند همان کسانی هستند که چهار سال پیش هم بودند. اکنون دبیر فدراسیون رئیس شده و رئیس فدراسیون تبدیل به مشاور عالی فدراسیون شده است.نائب رئیس هم همچنان در سمت خود باقی است. تا زمانی که اندیشه دسته‌جمعی در فدراسیون عوض نشود این شرایط نیز تغییر نخواهد کرد. همین طرز فکر ادامه دارد. اگر آنها می‌توانستند به والیبال کمک کنند به این وضع نمی‌رسیدیم. والیبال ما نیاز به تزریق خون جدید دارد. با احساسات مردم بازی شده است و امیدوارم مسئولان به این شرایط رسیدگی کنند.

تیر خلاص فدراسیون جهانی به والیبال ایران 
تیم‌ملی والیبال ایران بعد از ۷باخت که با اولین باخت تاریخ به ترکیه در لیگ ملت‌ها همراه شد، نه تنها ایران را دوباره به قعر جدول دور گروهی برد بلکه با کسر شش امتیاز در رنکینگ فدراسیون جهانی باعث شد ایران رتبه شانزدهمی خود را از دست بدهد و تیم‌ملی بلژیک جایگزین ایران در این رتبه شود. تیم‌ملی والیبال ایران که سال‌ها بود رتبه هفدهم به بالا را تجربه نکرده بود حالا پس از نزدیک به دو دهه دوباره در حال تکرار تاریخ است و عملکرد فاجعه بار ایران در مسابقات دلیل این اتفاق است. حالا تیم‌ملی در رنکینگ همسایه جمهوری چک شده است و اگر باز هم در هفته سوم لیگ ملت‌ها شکست بخوریم این تیم نیز جایگزین ایران خواهد شد.تیم‌ملی والیبال ایران در هفته سوم لیگ ملت‌های والیبال باید به مصاف آمریکا، هلند، فرانسه و آلمان برود و باخت برابر این چهار تیم به ویژه هلند و آلمان امتیازات فراوانی را در رنکینگ از ایران کم خواهد کرد و می‌تواند حتی رتبه ایران را تا مکان بیستم هم پایین بیاورد. جمهوری چک، مصر، بلغارستان تیم‌های دیگری در رنکینگ فدراسیون جهانی هستند که می‌توانند رتبه ایران را بگیرند. این که در پایان چه اتفاقی خواهد افتاد به عملکرد تیم‌ملی در هفته سوم لیگ ملت‌های والیبال بستگی دارد. 


newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها