تابستان داغ سینمایی در راه است

جنگ کمدی‌ها در گیشه

«جام‌جم»رشد فروش و مخاطب در ۳ماهه اول سال را بررسی می‌کند

فصل ۴۰۰میلیاردی سینما

از آغاز اکران نوروزی برابر با ۱۶اسفند تاکنون که در نیمه خرداد هستیم، سه ماه می‌گذرد.
از آغاز اکران نوروزی برابر با ۱۶اسفند تاکنون که در نیمه خرداد هستیم، سه ماه می‌گذرد.
کد خبر: ۱۴۵۹۶۵۳
نویسنده نسرین بختیاری - گروه فرهنگ و هنر

بهار امسال که همزمان با ماه رمضان وعید نوروز آغازشد،هفت فیلم برای اکران نوروزی انتخاب شد،«تمساح خونی» به نویسندگی پدرام افشار و کارگردانی جواد عزتی، «بی‌بدن»به کارگردانی مرتضی علیزاده ونویسندگی کاظم دانشی، «آسمان غرب»به نویسندگی و کارگردانی محمد عسگری، «پرویزخان» به نویسندگی وکارگردانی علی ثقفی،«آپاراتچی»به نویسندگی حسین تراب‌نژاد و کارگردانی قربانعلی طاهرفر، «نوروز» به نویسندگی و کارگردانی سهیل موفق و «ایلیا؛ جست‌وجوی قهرمان» به کارگردانی و نویسندگی سیدعلی موسوی‌نژاد جزو این فیلم‌ها بود. به‌تدریج بعد از گذر از روزهای نوروز «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی، «سال گربه» به کارگردانی مصطفی تقی‌زاده، «نیلگون» به کارگردانی حسین سهیلی‌زاده، «تاوان» به کارگردانی و بازیگری رامین سهراب به چرخه اکران اضافه شد. همچنین فیلم‌های«تگزاس۳»به کارگردانی مسعود اطیابی ونویسندگی حمزه صالحی،«قلهک»به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مصطفی شایسته و نویسندگی امیرحسین دواتگر یا دو فیلم «خجالت نکش۲» به نویسندگی و کارگردانی رضا مقصودی و «عطرآلود» به کارگردانی هادی مقدم‌دوست، که ازامروز ۱۶خرداد اکران خود را آغازمی‌کند، ۱۵فیلم هستند که بر پرده سینماها نمایش داده می‌شود. بنابراین، مقدار کل فروش و مخاطبان این فیلم‌ها در سه ماه اول سال تا ۱۵خرداد ۱۴۰۳ برابر با ۴۰۶ میلیارد و۹۱۲میلیون و۸۰۳هزار و ۲۵۰ تومان و تعداد کل مخاطبان نیز هفت میلیون و ۸۶ هزار و ۲۶۲ نفر بوده است. 
   
دورخیز کمدی‌ها برای تابستان

سه فیلم تگزاس ۳، خجالت نکش ۲ و عطرآلود، اکران خود را از خردادماه شروع کردند که در واقع دورخیزی برای اکران تابستان با دو فیلم کمدی و یک فیلم اجتماعی است. البته با توجه به تعطیلی، افزایش اوقات فراغت بچه‌ها و دانش‌آموزان و مدت زیاد اکران فیلم‌های ایلیا؛ جست‌وجوی قهرمان و نوروز، فیلم‌های کودک بیشتری در سبد مصرف فرهنگی کودکان و نوجوانان قرار می‌گیرد اما نکته قابل‌توجه آن است که با وجود گذشت سه ماه از سال جدید، هنوز آیین‌نامه جدید شورای صنفی نمایش که بر اساس صحبت‌های رئیس سازمان سینمایی و سهرابی، مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم سازمان سینمایی در سال گذشته بیان شد، ابلاغ نشده است. در آن زمان گفته شد که شورای صنفی نمایش و سازمان سینمایی در حال تهیه آیین‌نامه اکران سینماها در سال آینده هستند. براساس این آیین‌نامه که تکرار نظام‌نامه‌های گذشته سینما در دهه ۹۰ محسوب می‌شود، طول زمان قرارداد اکران یک فیلم در سینمای سرگروه، حداقل دو هفته و تداوم آن با رعایت قاعده کف‌فروش است. براساس این آیین‌نامه، سینمای سرگروه مختار است که قرارداد اکران فیلم را با مدت‌زمان ثابت یا مشروط به محاسبه کف فروش منعقد کند. همچنین استمرار نمایش براساس قرارداد یا کف فروش است. یکی از بندهای این آیین‌نامه نیز این بود که چنانچه کف فروش هفتگی هر فیلم در هر سالن کمتر از رقم سال گذشته آن سالن باشد، سینما مجاز به تعویض فیلم است. همچنین اگر فروش فیلم در دو روز اول نمایش در غیر سرگروه کمتر از ۵ درصد ظرفیت سالن باشد، سینمادار می‌تواند به اکران فیلم پایان دهد. باوجود این‌که اخیرا همایون اسعدیان، سخنگوی شورای صنفی نمایش سقف اکران فیلم‌ها را ۱۰هفته عنوان کرده بود، جالب است که فیلم‌های نوروزی همچنان به اکران خود ادامه می‌دهد، به عنوان مثال، فیلم‌های تمساح خونی با گذشت ۱۳هفته از اکران، همچنان به اکران خود ادامه می‌دهد. شاید بهانه ادامه اکران این فیلم، فروش و مخاطبان خوبش باشد اما به هرحال باید تکلیف‌های فیلم‌های کودک و نوجوان و حتی فیلم‌های نوروزی که بیشتر از بازه زمانی مورد انتظار و افتادن کف فروش، هنوز بر پرده است، مشخص شود؛ چون سه یا چهار فیلمی که به‌تازگی برای فصل تابستان دورخیز کرده‌ است، نمی‌تواند جوابگوی خیل دانشجو، کودک و نوجوانی باشد که به‌تازگی از درس و مدرسه فارغ شده‌اند. 
   
پیشتازی تمساح خونی و مست عشق در فروش و مخاطب

با نگاهی به جدول فروش و میزان مخاطبان فیلم‌ها، متوجه می‌شویم که تمساح خونی که اکرانش را از۱۶ اسفند شروع کرده، همچنان پیشتاز است. این فیلم تاکنون با جذب بیش از دو میلیون و ۵۲۹هزار مخاطب به فروشی بیش از۱۵۱میلیارد و ۶۶۲ میلیون تومان دست یافته و در صدر جدول فروش ومخاطبان قرارگرفته است. تمساح خونی با زوج خوب جواد عزتی و عباس جمشیدی‌فر توانسته نبض مخاطبان را برای تماشای فیلمی مفرح و در عین حال با داستان خوب و روانش به دست گیرد و به این میزان فروش و مخاطب برسد. فیلم بعدی که همچنان نسبت به اردیبهشت جایگاهش را درجدول فروش و مخاطبان حفظ کرده و در جایگاه دوم قرار گرفته،مست عشق به کارگردانی حسن فتحی است وبا توجه به این‌که اکرانش را از پنجم اردیبهشت آغاز کرده، به فروش خوب بیش از ۹۵ میلیارد و۹۳۸میلیونی رسیده و بیش از یک میلیون و۶۷۳هزار نفر هم به تماشای این فیلم تاریخی ادبی در بستر داستان مولانا و شمس نشسته‌اند. اگرچه، حضور بازیگران شناخته‌شده‌ای همچون پارسا پیروزفر و شهاب حسینی به عنوان مولانا و شمس مست عشق در میزان مقبولیت فیلم نزد تماشاگر بی‌تأثیر نیست اما همین که تعداد مخاطبان مست عشق در عرض مدت کمی و حتی بیش از زمانی که تمساح خونی روی پرده بود- از۱۶اسفند۱۴۰۲- افزایش پیدا کند و بیش از یک میلیون نفر شود، آماری چشمگیر و درخور توجه است. فیلم‌هایی که در رده‌های بعدی فروش و مخاطب قرار گرفته است، سال گربه، بی‌بدن، تگزاس ۳، آسمان غرب، ایلیا؛ جست‌وجوی قهرمان، آپاراتچی، نوروز، پرویزخان، قلهک، نیلگون، تاوان، خجالت نکش ۲ و عطرآلود است که پیش‌بینی می‌شود فروش فیلم‌های کمدی خجالت نکش ۲ و تگزاس ۳ در فصل پیش رو بیشتر خواهد شد. 
   
دست پر بهار برای سینما

آمار فروش فیلم‌ها در سه ماه اول سال تا پانزدهم خرداد ۱۴۰۳ برابر با ۴۰۶ میلیارد و ۹۱۲ میلیون و ۸۰۳ هزار و ۲۵۰ تومان و میزان مخاطبان فیلم‌ها برابر با هفت میلیون و ۸۶ هزار و ۲۶۲ نفر بوده است. این در حالی است که مجموع کل فروش ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که میزان فروش کل فیلم در بهار ۱۴۰۲ برابر با ۲۷۰ میلیارد و ۷۰۸ میلیون و ۷۷۴ هزار و ۹۷۵ تومان و تعداد کل مخاطبانی که به سینما رفتند ۶ میلیون و ۲۱۳ هزار و ۶۴۱ نفر بوده است. این آمار نشان می‌دهد که در بهار ۱۴۰۳ که تازه در نیمه خرداد هستیم و به پایان فصل بهار نزدیک نشدیم؛ ۱۳۶ میلیارد و ۲۰۴ میلیون تومان فروش بیشتر نصیب گیشه سینماها شده که احتمالا این آمار در پایان فصل بهار به ۲۰۰ میلیارد بیشتر از سال گذشته؛ یعنی فروش دوبرابری هم می‌رسد. همچنین میزان مخاطبان سینما حدود یک میلیون بیشتر از سال گذشته بوده است. اگرچه نرخ بلیت سینماها نسبت به سال گذشته رشد داشته اما با درنظرگرفتن افزایش روزهای نیم‌بها به دو روز در هفته، همچنین با توجه به تعطیلاتی که در پایان اردیبهشت به علت شهادت رئیس‌جمهور و همراهانش حادث شد و امتداد این تعطیلات در چهاردهم و پانزدهم خرداد سال جاری، این میزان فروش و تعداد مخاطبان نوید روزهای خوب و پررونقی برای سینمای ایران است. بنابراین، بر فرض این‌که نخواهیم بهارهای سال‌های گذشته را هم با یکدیگر مقایسه کنیم و تنها به آمار فروش و مخاطبان کل سینما از سال ۹۷تا ۱۴۰۲ بپردازیم، این آمار بیش از پیش خودنمایی می‌کند. به عنوان مثال، این سه ماه کل فروش فصل بهار سال جاری از فروش کل سال ۹۷ که برابر با ۲۵۰ میلیارد تومان بوده، بسیار بیشتر است اما اگر بخواهیم فروش کل سینمای ایران در سال‌های ۱۴۰۰تا۱۴۰۳ را بررسی کنیم، خواهیم دید که این آمار فروش، همواره صعودی بوده است. همان‌گونه که قبلا گفتیم این میزان فروش و مخاطبان به طور طبیعی در بهارهای دوسال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ قابل مقایسه و تحلیل است. 

رشد دو برابری گیشه و مخاطب

آمار موجود در جدول زیر نشان می‌دهد که مجموع فروش فیلم‌ها در بهار ۱۴۰۳ که تازه در نیمه خرداد هستیم و به پایان فصل بهار نزدیک نشدیم، ۱۳۶ میلیارد و ۲۰۴ میلیون تومان بیشتر ازبهارسال۱۴۰۲ است که احتمالا این آمار در پایان فصل بهار به ۲۰۰ میلیارد بیشتر از سال گذشته؛ یعنی فروش دوبرابری هم می‌رسد.همچنین میزان مخاطبان سینما حدود یک میلیون بیشتر از سال گذشته بوده است. 

فروش سینما و میزان مخاطب در بهار ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳

سال            کل فروش                                                                     تعداد مخاطبان 
۱۴۰۰        ۳ میلیارد و ۶۳۷میلیون و ۹۲۲هزار و ۶۰۰ تومان                     ۱۶۴ هزار و ۵۹۵
۱۴۰۱        یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون و ۷۲۷ هزار تومان                          ۴۰ هزار و ۷۱۵
۱۴۰۲        ۲۷۰ میلیارد و ۷۰۸ میلیون و ۷۷۴ هزار و ۹۷۵ تومان               ۶ میلیون و ۲۱۳ هزار و ۶۴۱
۱۴۰۳       ۴۰۶ میلیارد و ۹۱۲ میلیون و ۸۰۳ هزار و ۲۵۰ تومان                ۷ میلیون و ۸۶ هزار و ۲۶۲

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها