«جام‌جم» از واکنش هنرمندان ایرانی و خارجی به آخرین جنایت اسرائیل گزارش می دهد

چشم‌ جهان به رفح

حمله ارتش اسرائیل و بمباران چادر پناهندگان در اردوگاه‌های آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک (آنروا)  که در غرب رفح قرار داشت، شامگاه ششم خرداد اتفاق افتاد. این تازه‌ترین جنایت جنگی صهیونیست‌‌ها بود که موج بی‌سابقه‌ای از واکنش و خشم مردم سراسر دنیا، به‌خصوص چهره‌های فرهنگی و هنری شناخته‌شده را درپی داشت و کمپین حمایتی که به این منظور در فضای مجازی شکل گرفت، در  کمتر از ۲۴ ساعت رکورد زد.
کد خبر: ۱۴۵۸۹۶۱
نویسنده فاطمه رستمی - گروه فرهنگ و هنر
چشم‌ جهان به رفح
 
فضای مجازی تمام‌قد در حمایت از فلسطین
پس از جنایات اسرائیل در رفح، یک استوری اینستاگرامی با عنوان «همه چشم‌ها به رفح» در قالب تمپلیت (قاب طراحی‌شده) و یک کمپین در چند روز اخیر در فضای مجازی دست به دست می‌شود و تا لحظه نگارش این گزارش، بیش از ۴۰ میلیون نفر در حمایت از فلسطینیان، به باز نشر آن در صفحات مجازی خود پرداخته‌اند و هر لحظه بر شمار منتشرکنندگان این استوری و اعضای کمپین حمایت از فلسطین افزوده می‌شود.  نکته جالب این‌که آغازگر پویش زنجیره‌ای «همه چشم‌ها به رفح» جوانی مالزیایی با کمتر از ۳۰۰۰ دنبال کننده در اینستاگرام به نشانی (Shahv۴۰۱۲)  بود که توانست با طراحی این پویش فضای مجازی را در سطح جهانی برای مقابله با صهیونیست به حرکت در آورد. 

حمایتِ با شرافت
نکته جالب درخصوص حمایت‌ها این‌که هنرمندان معترض به حملات اسرائیل به آوارگان در رفح، شامل طیف گسترده‌ای از چهره‌های شناخته شده با نگرش‌ها و عقاید متفاوت می‌شود که حکایت از هشیاری و بیداری وجدان آزادگان جامعه جهانی نسبت به هر نوع ظلم دارد. در این حرکت جمعی، اهالی فرهنگ و هنر در سراسر دنیا، صرفا از روی انسانیت و شرافت به‌دور از هر نوع دیدگاه جناحی و باتوجه به ارزش حمایت از مظلوم، تصاویری از کشتار مردم مظلوم فلسطین، کودکان و زنان شهید به دست صهیونیست‌ها منتشر کرده‌اند و با نگارش جملاتی در راستای همدردی با شهدای فلسطینی، انزجار و اعتراض خود را نسبت به این اقدامات وحشیانه ابراز کردند. 

همدردی هنرمندان ایرانی با شهدای رفح
در ایران نیز پس از انتشار خبر و آتشی که صهیون‌ها در رفح به‌راه انداختند، هنرمندان و چهره‌های شناخته‌شده ساکت نماندند و نه فقط نسبت به این حملات بلکه از ۷ اکتبر تا کنون به حمایت از مظلومان فلسطین ادامه داده‌اند. از بین هنرمندان ایرانی که در حمایت از فلسطین واکنش‌هایی در فضای مجازی داشته‌اند، اسامی چهره‌های نامداری از جمله کمال تبریزی، پوران درخشنده، حامد بهداد، امیر آقایی، سحر دولتشاهی، حبیب رضایی، الناز حبیبی، محمود رضوی، صابر ابر، پژمان بازغی، پریناز ایزدیار، طناز طباطبایی، همایون اسعدیان، مازیار میری، حسین پاکدل، رضا کیانیان، لیندا کیانی، هانیه توسلی، رامبد جوان، محسن کیایی، امیر جعفری، محسن چاووشی، روح‌ا... حجازی، آزیتا موگویی، میلاد کی‌مرام، تورج اصلانی، حسن روح‌الامین، محمد روح‌الامین، یوسف حاتمی‌کیا، علیرام نورایی، نیما جاودی، رضا محقق، محمدحسین قاسمی، علی مردانه، حسین پورکریمی، صدف استهبدی، جابر قاسمعلی، آرش عباسی، کاظم دانشی، عباس جمشیدی‌فر، منوچهر اکبرلو، نوید محمودی، ارسلان قاسمی، سینا مهراد، مجیدرضا مصطفوی، مجیدرضا مطلبی، رضا گوران، رامتین لوافی، دیبا زاهد، علی صالحی، ندا جبرئیلی، ابوالفضل صفاری، حسین دوماری، الناز ملک، مازیار لرستانی، بهرنگ علوی، سعید روستایی، مازیار میری، محراب قاسم‌خانی، شبنم قلیخانی، بهنوش بختیاری، مهرداد صدیقیان، محمد شایسته، اسدا...یکتا، مریم بوبانی، حسین مهری، وحید آقاپور، شاهد احمدلو، احسان علیخانی، مژده لواسانی، علی ضیا، داریوش فرضیایی، وحید یامین‌پور، لاله اسکندری، کامران حجازی، سام کبودوند، امیر کربلایی‌زاده، سینا حجازی، توحید معصومی، رامتین شهبازی، ارسطو خوش رزم، بهنوش طباطبایی، سینما تیرانداز، مجید واشقانی، هستی مهدوی‌فر، محمد معتمدی، امیرجعفری، صابر ابر، حمید نیلی، حسن فتحی، فاطمه افشاریان، مهدی فرجی، الهه بهبودی، پویان هدایتی، سیدعلی احمدی، فرشید شکیبا، محمدرضا رضاییان، مریم پیرکاری، امیر ابیلی، احمد معظمی، حامد فاتحی، علیرضا تابش، محمدحسین جعفریان، حسین سلیمانی، زینب تقوایی، هدی زین‌العابدین، بهرنگ علوی، سامان صفاری، آزیتا ترکاشوند، محیا دهقانی، فریبا نادری، نفیسه روشن، فریبا کوثری، مریم کاویانی، بهنام تشکر، نیلوفر شهیدی، امیر کاظمی، فرشته حسینی، صادق میرکریمی، جواد خواجوی، سیدمازیار هاشمی، کامران حجازی، عرفان طهماسبی، پیام فروتن، شیوا ابراهیمی، منیژه حکمت، امیرعباس ربیعی، شیدا خلیق و بسیاری دیگر به چشم می‌خورد.
 
از مشرق تا مغرب؛ همه چشم‌ها به رفح
پس از جنایات رژیم غاصب در رفح، چهره‌های سرشناس فرهنگی و هنری در غرب، جهان عرب و سینمای بالیوود نیز بیکار ننشسته‌اند و تعداد قابل‌توجهی از آنها با انتشار تصاویری از شهدای فلسطینی یا پیوستن به کمپین «همه چشم‌ها به رفح» انزجار خود را از اقدامات صهیونیست‌ها اعلام کرده‌اند و خواهان پایان این حملات کشتار غیرنظامیان، زنان و کودکان بی‌گناه شده‌اند.
در بین اسامی سلبریتی‌های معترض به حملات اسرائیل، نام چهره‌های معروفی مانند جنا اورتگا، بازیگر آمریکایی سریال پرطرفدار ونزدی و کندیس کینگ از زنان بازیگر کانادایی به چشم می‌خورد.
همچنین در بین اهالی موسیقی در جهان عرب تعداد زیادی از افراد پیام‌هایی در حمایت از شهدای فلسطین صادر کرده‌اند؛ به‌عنوان نمونه هیفا وهبی، خواننده و بازیگر لبنانی در شبکه اجتماعی ایکس واکنش نشان داد و گفت: هیچ احساس یا کلمه‌ای نمی‌تواند آنچه را که اتفاق افتاده توصیف کند. قلب ما به درد آمده است. قلب ما با فلسطین است.
راغب علامه، خواننده معروف لبنانی در واکنشی خشمگین گفت: چه زمانی جنایتکاران نازی اسرائیل از خون کودکان و غیرنظامیان بی‌گناه سیر خواهند شد؟ تا چه زمانی قرار است جامعه بین‌المللی از لابی صهیونیستی هراس داشته باشد؟
نانسی عجرم، خواننده لبنانی در واکنش به این قتل عام در رفح گفت: کاش می‌توانستم پیش تو بیدار شوم و صبح بخیر بگویم اما تصاویر اعضای بدن و بمباران افراد بی‌گناه در اردوگاه‌ها، تو را به گریه می‌اندازد و تنها نشان‌دهنده شری است که جهان هستی را پر کرده است.
بلا حدید، مدل فلسطینی ــ آمریکایی هم که مدت‌هاست در رابطه با حمایت از مردم فلسطین فعالیت می‌کند، با انتشار چندین استوری در اینستاگرام، حمله اسرائیل به رفح را محکوم و با فلسطینی‌های غزه ابراز همبستگی کرد.
همچنین الیسا، خواننده لبنانی که به‌عنوان پرفروش‌ترین هنرمند زن عرب در خاورمیانه شناخته می‌شود و میلیون‌ها دنبال‌کننده در صفحات اجتماعی خود دارد، در فضای مجازی به انتقاد از حمله اسرائیل به رفح پرداخت و نوشت: تصاویر و صداهای رفح هرگز از ذهن من خارج نخواهد شد. بشریت دیروز مُرد و از ۷ اکتبر مرده است. خداوندا، دعاهای ما و آنچه می‌خواهیم کافی نیست. به این مردم و کودکان رحم کن و به فلسطین رحم کن. این چه جرمی است؟ آیا این دموکراسی است که آنها به جهان صادر می‌کنند؟ 
در واکنش دیگری کارول سماحه، خواننده و بازیگر لبنانی، با اشاره به صحنه‌های وحشتناک رفح این‌طور این پیام را صادر کرد: آنچه ما می‌بینیم صحنه‌هایی در فیلم‌ها نیست، صحنه‌هایی از واقعیت است که حتی ذهن نمی‌تواند واقعیت آن را درک کند. از این قتل‌عام، جنایت و نسل‌کشی تا زمانی که دنیا علیه این جنایتکار اقدام نکند، چه چیزی باقی مانده است؟ 
مایا دیاب، خواننده و چهره شناخته‌شده تلویزیون لبنانی، ضمن محکوم کردن سکوت جهانی در مورد این جنایات، واژگان را در مقابل آنچه در رفح با سکوت وحشتناک تمام جهان می‌بینیم ناتوان دانست.
نجوا کرم، خواننده لبنانی هم در پستی از قتل عام فلسطینیان رفح ابراز خشم کرد و گفت: بشریت هرگز چیزی وحشتناک‌تر از چنین جنایتی ندیده است.دیگر چهره شناخته شده جهان موسیقی عرب ‌فایا یونان، خواننده سوری بود که در واکنش به جنایت اسرائیل در رفح، در صفحه اینستاگرامش پستی گذاشت و نوشت: هی دنیا، این بار واقعا نوزادان، سر بریده و سوزانده شده‌اند.
‌میریام فارس، خواننده لبنانی نیز در پستی از طرفدارانش خواست تا برای کودکان بی‌گناه دعا کنند و گفت: امشب همه دعاهای‌مان را برای ارواح قربانیان و کودکان بی‌گناه متحد کنیم.‌یسرا، بازیگر مصری نیز واکنشی در شبکه اجتماعی خود داشت و خواستار مبارزه همگانی برای برقراری عدالت و آزادی مردم فلسطین شد.
‌در ادامه ‌لی آن، خواننده، ترانه‌سرا وهنرپیشه بریتانیایی نیزنسبت به قصاوت صهیون‌ها دررفح ساکت نماند وتصویری رادر اینستاگرام خود منتشر و این پیام راصادر کرد:«همه چشم‌ها به رفح است» وبا استفاده ازهشتک«آتش‌بس»، خواهان پایان جنگ شد.
‌مارسیا کراس، هنرپیشه آمریکایی‌ که به خاطر بازی در سریال تلویزیونی پرطرفدار «کدبانوهای وامانده» شناخته می‌شود، صفحه اجتماعی خود را به محکومیت تجاوز اسرائیل به غزه و بازنشر محتواهایی درباره حمایت از فلسطین اختصاص داد.‌
سوزان ساراندون، هنرپیشه آمریکایی نیز که همواره در موارد متعددی در حمایت از فلسطینی‌ها صحبت کرده است، از صفحه رسمی خود در ایکس برای انتشار مجدد پست‌های زیادی در محکومیت تجاوزات اسرائیل به غزه و ابراز همبستگی با مردم فلسطین استفاده کرد.
‌کلانی، خواننده و ترانه‌سرای آمریکایی که در اکتبر ۲۰۲۳ یکی از اولین و اصلی‌ترین افراد مشهور بین‌المللی بود که حمایت و همبستگی کامل خود را با فلسطین در بحبوحه تجاوزات مداوم اسرائیل نشان داد نیز در واکنش به جنایت اخیر، چندین استوری در اینستاگرام منتشر‌کرد و ضمن ابراز همبستگی با فلسطین، کشتار کودکان فلسطینی در غزه را محکوم کرد.‌

سینماگران هند در کنار مظلومان فلسطین
در بین چهره‌های سرشناس بالیوود نیز افراد مشهوری به انتشار «همه چشم‌ها در رفح» پرداختند که در این بین نام بازیگرانی مانند سونام کاپور، پریانکا چوپرا، سامانتا روث پرابهو، سوارا باسکر، ریچا چادا، دیا میرزا، دولکور سلمان، کونکونا سن شارما و… به چشم می‌خورد.

چرخ قلم نقاشان در حمایت از فلسطین
همچنین گروهی از هنرمندان نقاش و طراح خارجی هم آثاری با محوریت جنایات رخ داده در رفح و غزه خلق کردند. دراین میان، اتفاقی که بیشتر از همه دستمایه خلق اثر قرار گرفته است، همان تصویر منتشرشده از کودکی بی سر است که احساسات هر فردی را برمی انگیزد.‌

ادامه حمایت در عین محدودیت
این همدلی و حرکت انسانی بین مردم عادی و افرادمشهورازاینفلوئنسرها گرفته تا ورزشکاران و بازیگران، یکی از بی‌سابقه‌ترین همراهی مردم جهان برای اعتراض به یک جنایت است و این همراهی با فلسطینیان در حالی ادامه پیدا کرده است که اینستاگرام در ماه‌های اخیر به مسیر خبررسانی برای خبرنگاران فلسطینی و اعلام انزجار آزادگان جهان از اسرائیل شده است گرچه تا‌کنون شرکت متا، مالک اینستاگرام سعی کرده از انتشار گسترده محتواهای سیاسی در این پلتفرم جلوگیری کند و در برخی موارد، تصاویری که از ابتدای جنگ اخیر در غزه تا کشتار بی‌گناهان در رفح توسط خبرنگاران فلسطینی منتشر شده، محدود و در مواردی حذف شده است.‌

تقویم جنایت
حملات هوایی وحشتناک رژیم غاصب به چادرهای آوارگان فلسطینی در رفح تازه‌ترین کنش وحشیانه اسرائیل بود که در نتیجه آن شامگاه شش خردادماه، نزدیک به ۵۰ فلسطینی از جمله ۲۳ زن و کودک به شهادت رسیدند و ۲۴۹ نفر دیگر زخمی شدند.‌
این فاجعه در حالی رخ داد که در نزدیک به ۲۴۰ روز حملات رژیم صهیونیستی به غزه، شمار شهدا در مجموع به بالغ بر ۳۷ هزار نفر افزایش یافته و تعداد مجروحان نیز به بیش از ۸۱ هزار و ۲۰۰ نفر رسیده است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها