حزب‌ الله لبنان با چه موشک‌هایی صهیونیست‌ها را زمین‌گیر کرد؟

تجهیز حزب‌ الله لبنان به موشک‌های ضد زره در مراحل متعدد زمانی، رژیم صهیونیستی را در بن‌بستی نظامی گرفتار کرده که تل آویو خروج از آن را متصور نیست.
کد خبر: ۱۴۵۸۶۸۸

به گزارش جام جم آنلاین، پایگاه خبری العهد لبنان در گزارشی به بررسی روند صعودی تجهیز حزب‌ الله لبنان به موشک‌های ضد زره پرداخته و تاریخ این روند را طی دهه‌های اخیر بررسی کرده است.

این گزارش در چارچوب گفت‌وگوی رسانه‌ای با حاج حسین یکی از نیروهای متخصص حزب‌الله در زمینه موشک‌های ضد زره تاکید می کند که روند تجهیز حزب‌الله به این موشک‌ها را می‌توان به چند مرحله تقسیم کرد.

مرحله اول: بین سال‌های ۱۹۸۲ تا ۱۹۹۲

در این مرحله موشک‌های ضد زره حزب الله منحصر به پرتابه‌های بی ۷ و بی ۹ و توپ ۱۰۶ میلیمتری بود که طبعا نمی‌توانست در برابر تجهیزات زرهی دشمن صهیونیستی اقدام قابل توجهی انجام دهد.

مرحله دوم: بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵

حزب‌الله لبنان در این مرحله تلاش کرد موشک‌های ضد زره خود را گسترش دهد و به همین علت تعدادی از عناصر خود را برای آموزش به جمهوری اسلامی ایران اعزام کرد که در آنجا نحوه کار با موشک‌های رهگیر مالیوتکا و تاو و فاغوت را آموزش دیدند.

در این دوره حزب الله تعداد محدودی موشک مالیوتکا در اختیار داشت، اما استفاده از این موشک‌ها در آن زمان شوکی برای رژیم صهیونیستی ایجاد کرد.

مرحله سوم: از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۰

در این دوره مقاومت لبنان موفق شد موشک‌های نسل دوم شامل فاغوت را در اختیار بگیرد. اولین پرتاب این موشک مربوط به سال ۱۹۹۵ بود که ضد موقعیت صهیونیستی برعشیت انجام شد و حزب‌الله با انهدام یک تانک صهیونیستی، اسرائیل را شوکه کرد. حزب‌الله در این دوره از موشک‌های مالیوتکا نیز استفاده کرد. موشک تاو نیز در این مرحله در اختیار نیروهای مقاومت قرار گرفت که یک موشک نقطه‌زن از نسل دوم بود و دقت بسیار بالایی داشت.

مرحله چهارم: بعد از سال ۲۰۰۰

کورنت یکی از موشک‌هایی بود که در پی عقب نشینی رژیم صهیونیستی از جنوب لبنان مورد توجه حزب الله قرار گرفت. این موشک در سال ۲۰۰۲ در اختیار حزب الله قرار گرفت و بنا به گفته حاج حسین، شهید عماد مغنیه رهبر جهادی حزب الله لبنان نقش قابل توجهی در دسترسی حزب‌الله به موشک‌های کورنت و میتس و بی ۲۹ داشت. البته تصمیم فرماندهی حزب الله این بود که این موشک‌ها محرمانه باقی بمانند و تا سال ۲۰۰۶ این تصمیم حفظ شد و حتی تشکیلات نظامی حزب الله از وجود چنین موشک‌هایی اطلاع نداشت تا اینکه موشک‌ کورنت غافلگیری‌های زیادی را در جنگ ۳۳ روزه رقم زد. موشک‌های تاندوم و کونکورس از دیگر موشک‌هایی بود که در این دوره در اختیار حزب الله قرار گرفت.

دستیابی به موشک الماس

در جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ در یکی از درگیری‌های بنت جبیل، نظامیان رژیم صهیونیستی سلاح‌های خود را رها کرده و از دست عناصر مقاومت متواری شدند. موشک اسپایک اسرائیل یکی از تسلیحاتی بود که در این جنگ به غنیمت گرفته شد و نیروهای حزب الله شروع به ارزیابی آن کردند. در ارزیابی‌ها مشخص شد که این سلاح از نوع سلاح‌های نسل سوم است.

این کارشناس مسائل نظامی می‌افزاید که تقویت دقت اصابت و انتقال از یک هدف به هدف دیگر بعد از پرتاب شدن، دو ویژگی مهم این موشک بود که مورد دوم در نسخه مهندسی شده اضافه شد و در موشک اسپایک وجود نداشت. ویژگی دیگر این موشک این است که به صورت اتوماتیک و بدون هدف گیری به سمت بالا شلیک می شود و در ارتفاع زیاد هدف آن شناسایی شده و با زاویه ۴۵ درجه به سمت اهدافی که بعد از پرتاب مشخص می‌گردد، شلیک می‌شود.

موشک‌های استفاده شده در عملیات طوفان الاقصی

بر اساس این گزارش، حزب الله لبنان در جریان عملیات طوفان الاقصی به عنوان یکی از جبهه‌های پشتیبان نوار غزه وارد عرصه درگیری‌ها شد و از تجربیات گرانبهای خود در عرصه توانمندی‌های موشکی برای هدف قرار دادن مواضع صهیونیستی بهره‌ برد.

بنا به اعلام این کارشناس متخصص عضو حزب‌الله لبنان، مقاومت در طول این مدت از تمامی موشک‌هایی که پیشتر نام برده شده، استفاده کرده است. موشک الماس از هفته سوم طوفان الاقصی مورد استفاده قرار گرفت، اما دشمن صهیونیستی نتوانست آن را شناسایی کند و تصور می‌کرد این حمله توسط پهپادهای انتحاری صورت گرفته است. عدم اطلاع اسرائیل تا ماه دوم عملیات طوفان الاقصی ادامه پیدا کرد تا اینکه مقاومت این موضوع را فاش کرد.

کورنت‌های با برد ۸ کیلومتری و ۱۰ کیلومتری از دیگر موشک‌های استفاده شده در این عملیات است.

ویژگی‌های موشک الماس

این موشک جزو موشک‌های نسل سوم است که ویژگی‌های خاص خود را دارد. این موشک مجهز به سیستم استیر یا انتقال از یک هدف به هدف دیگر است. موشک الماس بردهای متفاوتی شامل ۴ و ۷ و ۱۲ کیلومتر دارد.

کلاهک‌هلای متعدد جنگی از ویژگی‌های این موشک است که ضد زره و ضد استحکامات نظامی است. قفل شدن روی هدف از دیگر ویژگی‌های این موشک است، علاوه بر اینکه امکان پیگیری مسیر موشک در هر لحظه‌ای تا زمان رسیدن به هدف وجود دارد.

دوربین این موشک بخشی از سامانه رهگیری موشک است که در جلوی موشک کار گذاشته می شود. این موشک به صورت مستقیم تصاویر را به کادر شلیک کننده می‌رساند و در رهگیری اهداف در ارتفاع به شلیک این موشک کمک می‌کند. این موشک ویژگی قفل کردن روی هدف مورد نظر را دارد و در این صورت حتی اگر هدف متحرک بوده و قدرت مانور داشته باشد، باز هم موشک مذکور مستقیما به هدف اصابت خواهد کرد.

سامانه موشکی ثارالله

این افسر متخصص در حوزه ضد زره حزب الله لبنان، در این گفت‌وگو تاکید کرد که سامانه موشکی ثارالله یکی از ابتکارهای مقاومت در جنگ مغزها در برابر رژیم صهیونیستی است. تهیه کنندگان این سامانه با بهره‌گیری از نقاط ضعف سیستم‌های راداری دشمن صهیونیستی، آن را طراحی کرده‌اند. یکی از مهم‌ترین این نقاط ضعف، شلیک موشک‌های متعدد در آن واحد است. به این ترتیب سامانه مذکور دو موشک هم‌زمان شلیک می کند که رهگیری آن توسط سامانه های ضد موشکی رژیم صهیونیستی مشکل می‌شود.

توسعه کمی و کیفی موشک‌های کورنت

حزب الله لبنان در جنگ ۳۳ روز از ۵۲ موشک کورنت استفاده کرده است، این در حالی است که از زمان آغاز عملیات پشتیبانی طوفان الاقصی تاکنون بالغ بر ۳۷۰ موشک کورنت استفاده کرده است.

این کارشناس مسائل نظامی می‌افزاید که اسرائیل با وجود تمامی اقداماتی که برای کاستن از توانمندی‌های پرتابه‌های ما انجام داده، اما یگان ضد زره حزب‌الله همچنان حملات تاثیرگذاری را علیه رژیم صهیونیستی انجام داده و خسارت‌های فراوانی به نیروها و تجهیزات دشمن وارد کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها