هفته دوم بیست و سومین دوره لیگ برتر فوتبال ایران

ببینید | شمس آذر قزوین 1-2 هوادار

هفته بیست و نهم رقابت‌های لیگ برتر؛ ایستگاه یکی مانده به آخر

حنابندان فوتبال!

یک خط مانده به ایستگاه آخر؛ اصلا شاید همین جا ایستگاه آخر باشد؛ فوتبال است دیگر. شاید توپی برای تیمی قل نخورد و توی گل نرود و یک جای دیگر، دری به تخته‌ای بخورد و تمام. اصلا یک سوال؟ مهم است چه تیمی قهرمان می‌شود؟ بیایید نگاه‌ها را عوض کنیم؛ چند سالی است که شور بازی‌های لیگ در‌آمده! بیانیه پشت بیانیه، افترا پشت افترا از همه بدتر «هوچی‌گری» که باب شده در فوتبال‌مان.
کد خبر: ۱۴۵۸۶۲۶
نویسنده مرتضی رضایی - گروه ورزش
 
یادش بخیر که همه زندگی ما به گفتن همین دو کلمه ختم شده. یادش بخیر که سال‌ها قبل همه تلاش می‌کردند و از این می‌نوشتند تا در فوتبال سالم‌سازی اتفاق بیفتد و انصافا همه احساس مسئولیت می‌کردند. یادش بخیر آن قدیم‌ها؛ آدم‌ها برای واژه‌ها حرمت قائل بودند و مثل امروز نبود. وقتی تیمی نمی‌برد، کل زندگی داور را جلوی چشمانش نمی‌آوردند، به حریف نمی‌تاختند و به جای جست‌وجو و یافتن ناتوانی خودشان، توپ را به زمین حریف نمی‌انداختند و ناکامی را در جای دیگری می‌جستند. اما امروز فضا طوری شده که چشم‌ها را می‌بندند، دهان را باز می‌کنند و هر واژه متعفنی را تراوش می‌کنند. این است فضای لیگ‌برتر و فوتبال ما.
دیگر صفحه روزنامه کمتر است، اما بیشتر صفحات مجازی را ورق بزنید و خودتان ببینید. حالتان به هم می‌خورد از این همه ناملایمات. بی‌تعارف؛ لذت فوتبال را گرفته‌اند و کاری‌اش هم نمی‌شود کرد.در پایان کدام مسابقه یادتان می‌آید که سرمربی یک تیم بزند تخت سینه‌اش و شکست را قبول کند؟ اصلا دیده‌اید که آنها در نشست‌های مطبوعاتی، فنی حرف بزنند؛ البته بسیاری از خبرنگاران و رسانه‌ها این فضای رقابتی و متشنج ورزش را دوست دارند و بدشان نمی‌آید تیشه‌شان بر پیکره بی‌جان این فوتبال بخورد تا ردی از خودشان را به یادگار داشته باشد؛ یادگار از ... این کار را انصافا خوب بلدیم.سال‌ها سال قبل جامعه، هم اهل مدارا بود هم انصاف؛ اما آیا هنوز هم هستند کسانی روی سکو، که فله‌ای شعار ندهند؟ عصبانی نشوند و حتی به یار خودی نپرند؟ اگر بازی پرسپولیس و استقلال خوزستان را ندیده‌اید حتما یک بار ببینید؛ فرق بین حیا کن و رها کن، تا بازیکن با‌غیرت فقط ۱۵ دقیقه بود! این جماعت انصاف و مدارا هم بلد نیست و خون‌شان به همان خون فوتبال بد آلوده شده است. پرسپولیسی‌ها به ما نپرند؛ چون تازه بود و ملموس. اصلا بگذارید از استقلالی‌ها هم بگویم که انگشت اتهام از روی ما برداشته شود. بعد از تساوی با نساجی و از دست دادن صدر خیلی از آنها خواستار جدایی نکونام شدند و دقیقا از این نوشتند که:«چون تیم صدرنشین بود دندان روی جگر گذاشته بودیم.» انتظاری نمی‌شود داشت که فضا سالم شود و تماشاگر خوب ساخته شود، وقتی مربی خوب با متر و معیار فرهنگ ایرانی ساخته نشده و اگر کسی روی نیمکت نباشد که جلوی دهان آنها را بگیرد بقال سر کوچه را هم به رشوه علیه فوتبال متهم می‌کنند.امروز هفته بیست و نهم رقابت های لیگ برتر آغاز می‌شود. می‌نویسم و امضا می‌کنم که پس از بازی، یکی از دو تیم بالای جدول که نتیجه دلخواهش را نگیرد زمین و زمان را به هم خواهد دوخت. هواداران هم پشت سرشان. شاید بدتر و دوباره حمله به خودی. مثل این‌که یار دوازدهم خیانت کند و چاقو را در سینه خودی فرو کند.امشب اما حنابندان این فوتبال است و خیلی زود ضیافت تمام خواهد شد. ضیافتی روحوضی و تمام سیاه بازی! خودمان را که نمی‌خواهیم گول بزنیم. شاید همین امشب رویا برای یکی از دو تیم به پایان برسد و شاید همین امشب پرسپولیس که بخت اول است درقزوین تاج‌گذاری کند.شاید هم استقلال دوباره خوشبخت شود وباپس گرفتن صدر نکونام بشود همان «جواد لالیگایی‌.» فوتبال است دیگر...اما دردهاچه می‌شوند؟زخم‌ها؟چه کسی این فوتبال را قرار است درست کند؟ هر روز بر تعداد سکه‌هایی که رشوه داده‌اند افزوده می‌شود، هر روز یکی را محروم می‌کنند و دیگری را به کمیته انضباطی می‌فرستند اما انتهایش چه می‌شود؟ دوباره با شروع فصل جدید و اولین باخت فلان تیم؛ داوران متهمند، تیم رقیب متهم است، رئیس فدراسیون سینه دیوار است وهمه مقصرند غیرازکسی که باید مسئولیت فنی را برعهده بگیرد. به قول علی آقا پروین: «طوری بازی کنید که اگر داور سه تا پنالتی هم برای رقیب گرفت شما با ۴ گل جلو باشید.»امشب حنابندان این فوتبال است و باید دید فردای عروسی، جای جام قهرمانی روی کف دست کدام تیم نقش بسته است؛ پرسپولیس یا استقلال؟

۲
بازی امشب پرسپولیس و شمس آذر دومین تقابل تاریخ این دو باشگاه است. تقابل اول، بازی رفت دو تیم در ورزشگاه آزادی بود که با برتری ۲ بر یک پرسپولیس با دو گل گئورگی گولسیانی به پایان رسید. با این حال انتخاب عدد ۲ برای تقابل امشب دلیل دیگری هم دارد. پرسپولیس تا‌کنون دو بار در قزوین بازی کرده و هر دو بار هم مقابل تیم پیکان بوده. تقابل اول به ۱۴ سال پیش در آبان ۱۳۸۹ برمی‌گردد که پرسپولیس با هدایت علی دایی با ۳ گل مغلوب پیکانی شد که آن روزها نماینده قزوین بود. دومین حضور پرسپولیس در قزوین هم به دور رفت لیگ امسال مربوط می‌شود که به درخواست پیکانی‌ها بازی این تیم با پرسپولیس در ورزشگاه سردار آزادگان قزوین برگزار شد و با برتری ۳ بر یک تیم یحیی گل‌محمدی به پایان رسید. جالب آن‌که هر ۳ گل پرسپولیس را در آن بازی شهاب زاهدی به ثمررساند که حالا در لیگ ژاپن بازی می‌کند و  یک نیم فصل است که جایی در ترکیب تیم اوسمار ندارد!

۱۱
استقلال و گل‌گهر تاکنون ۱۱ بار با هم مصاف داده‌اند و به شکل ملموسی کفه ترازو در این بازی‌ها به سود آبی‌های پایتخت سنگینی می‌کند. از ۱۷ شهریور ۹۶ که این دو تیم برای نخستین بار به مصاف هم رفتند و بازی با برتری ۲ بر یک استقلال به پایان رسید، آبی‌ها ۹ بار برنده این مصاف بودند، یک بازی مساوی شده و فقط یک بار گل‌گهر طعم برد مقابل تیم تهرانی را چشیده! در این بین یکی از بردهای استقلال مقابل گل‌گهر بعد از تساوی بدون گل دو تیم در آذر ۱۴۰۰، با حکم کمیته انضباطی و ۳ بر صفر شدن بازی به دست آمد. تنها برد گل‌گهر مقابل استقلال هم به هفته نوزدهم لیگ در فصل ۹۹-۹۸ برمی‌گردد که سیرجانی‌ها ۸ اسفند ۹۸ در ورزشگاه آزادی استقلال را شکست دادند. با این حال، با توجه به حساسیت این بازی برای استقلال و حمایت تماشاگران پرشور این تیم، کسب دهمین برد مقابل گل‌گهر برای شاگردان نکونام محتمل به نظر می‌رسد مگر آنکه اتفاقات عجیب و غریبی در داخل زمین رخ دهد. بازی رفت دو تیم در کرمان با تساوی یک بر یک به پایان رسید که آنجا کوین یامگا برای آبی‌ها از روی نقطه پنالتی گل تساوی را زد. جالب آن که آخرین برد استقلال مقابل گل‌گهر هم با گل ثانیه‌های پایانی یامگا به دست آمد که غایب بزرگ استقلال در نیم فصل دوم این فصل به شمار می‌رود.

۳۸
استقلال چه قهرمان بشود یا نه، بهترین تیم در بازی‌های خانگی این فصل خواهد بود. تیم نکونام در جدول بازی‌های خانگی با ۱۲ برد و ۲ تساوی از ۱۴ بازی قبلی، ۳۸ امتیاز کسب کرده و امشب این فرصت را دارد که تعداد امتیازات خود را در بازی‌های خانگی این فصل، با پیروزی مقابل گل‌گهر به عدد ۴۱ برساند. نزدیک‌ترین رقیب استقلال در جدول بازی‌های خانگی، پرسپولیس است که از ۱۴ بازی، صاحب ۳۴ امتیاز شده و در بهترین حالت، در پایان رقابت‌های این فصل ۳۷ امتیازی خواهد شد. 

۲۸
پرسپولیس چه قهرمان بشود یا نه، بهترین تیم در بازی‌های خارج از خانه این فصل خواهد بود. تیم اوسمار در جدول بازی‌های بیرون از خانه با ۸ برد و ۴ تساوی و ۲ باخت از ۱۴ بازی قبلی، ۲۸ امتیاز کسب کرده و امشب این فرصت را دارد که تعداد امتیازات خود را در بازی‌های خارج از خانه این فصل، با پیروزی مقابل شمس‌آذر قزوین به عدد ۳۱ برساند. نزدیک‌ترین رقیب پرسپولیس در جدول بازی‌های خارج از خانه، استقلال است که از ۱۴ بازی، صاحب ۲۳ امتیاز شده و در بهترین حالت، در پایان رقابت‌های این فصل ۲۶ امتیازی خواهد شد. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها