رویای المپیک برای تیم ملی ایران رنگ باخت

والیبال در حسرت روزهای طلایی

یک درصد شانس تبدیل به صفر درصد شد. والیبال ایران دیگر جایی در المپیک ندارد. شاگردان پائز در تیم‌ملی والیبال ایران باید در لیگ ملت‌های والیبال از کل بازی‌های خود حداقل ۱۰برد به دست می‌آوردند تا با توجه به ارتقا در رنکینگ جهانی به المپیک پاریس صعود کنند اما از اول هم خوب می‌دانستیم این تیم این کاره نیست.
کد خبر: ۱۴۵۸۴۵۸
نویسنده هیلدا حسینی‌خواه - گروه ورزش
 
می‌دانستیم والیبال ایران دیگر نا ندارد، ستاره ندارد و ازهمه مهم‌تر دیگر جرات و شجاعت ندارد. رویای ترسوها به پایان رسید. سه باخت متوالی مقابل صربستان، ایتالیا و کوبا دیگر شانسی برای والیبال ایران جهت صعود به المپیک باقی نگذاشته است. المپیک پاریس جایی برای والیبال بی‌ستاره و ترسوی ما نداشت.
 
تفاوت پائز با سرمربی رقیب
در دوازدهمین جدال ایران و کوبا، سرمربی تیم رقیب نشان داد نسبت به پائز چیزهای خیلی بیشتری می‌داند. ایران با ترکیب عبادی‌پور، میثم صالحی، وادی، اسماعیل‌نژاد، ولی‌زاده، جلوه و آرمان صالحی به میدان رفت اما در پایان ۳ بر یک مغلوب شد. به این ترتیب تعداد بردهای کوبا مقابل ایران به عدد هفت رسید. حال که این مطلب را می‌خوانید جدال ایران و آرژانتین نیز انجام شده است، جدالی که بامداد امروز برگزار شد. اما عملکرد تیم در همان سه مسابقه نخست نشان می‌دهد ما دیگر کجای والیبال دنیا قرار داریم. دیگر خبری از آن شکوه گذشته نیست. این تیم فاقد ستاره تاثیرگذار است و مقابل کوبا همان‌طور بازی کرد که مقابل صربستان و ایتالیا بازی کرده بود. تیمی فاقد شجاعت لازم. تیمی که حتی سایه آن شکوه سال‌های اخیر هم نیست.

یک اتفاق غم‌انگیز
از آن روزهایی که ژاپن رقیب قدرتمندی برای ما نبود سال‌ها می‌گذرد. حالا در رنکینگ جهانی به قدری فاصله بین ایران و ژاپن زیاد شده است که حتی با کسب دو برد متوالی باز هم نمی‌توان به این تیم امیدی داشت تا بتواند در رنکینگ کمی بالاتر برود. تیم‌ملی ایران در بازی پنجم قرار است مقابل ژاپن به میدان برود. اگر ملی‌پوشان دراین دیدار فقط یک ست بگیرند باز هم امتیازی از تیم حریف در رنکینگ کسر نخواهد شد. این اتفاق غم‌انگیز نشان می‌دهد والیبال ایران چه دورانی را پشت سر می‌گذارد.

یک ایراد اساسی: کاپیتان
تیم‌ملی ‌والیبال ایران به قدری از لحاظ فنی افت کرده که حتی در صورت بد بودن و بد بازی کردن حریف هم نمی‌تواند کار خاصی انجام دهد. چهره تیم ایران، چهره تیمی بی‌انگیزه است که صرفا بازی‌ها را ازسرخود باز می‌کند تا سریع‌تر به ایران برگردد و برای آینده‌ای نامعلوم‌ترش آماده شود. میلادی عبادی‌پور به عنوان کاپیتان تیم‌ملی ایران هنوز رفتارهایی از خود نشان می‌دهد که گویا یک بازیکن بی‌تجربه است. اکنون بیشتر به این درک می‌رسیم که چرا بهروز عطایی باوجود آن همه انتقاد تمایلی به استفاده ازاو نداشت. از سوی دیگر ملی‌پوشان دیگر واقعا بد و ناهماهنگ بازی می‌کنند. دریافت‌ها ایراد دارد و تیم ایران از لحاظ پست پاسور نیز با چالشی عظیم دست و پنجه نرم می‌کند.

پیشرفت تیم پائز!
پائز به عنوان سرمربی جدید تیم‌ملی والیبال ایران از جسارت لازم برخوردار نیست و انگار اصلا نمی‌داند این تیم یک دهه طلایی را پشت سر گذاشته است. کافی است بخشی از حرف‌های او بعد از دیدار با کوبا را مرور کنید: «در مسابقه با کوبا پیشرفت‌های زیادی در خیلی موارد را دیدیم و کیفیت بازیکنان را شاهد بودیم. حالا بیشتر شبیه یک تیم هستیم!» این صحبت‌ها باید درباره تیمی باشد که برای نخستین بار به لیگ ملت‌های والیبال رسیده نه تیم‌ملی والیبال ایران. به هر حال پائز تا این لحظه ثابت کرده دوای درد این والیبال نیست. البته این نکته هم ثابت شد که بهروز عطایی هم تقصیر چندانی در این آشفته بازار نداشت. سرمربی سابق تیم‌ملی در ماه‌های اخیر سیبل اصلی انتقادات بود.

اوکراین هم جلو زد
سومین شکست تیم‌ملی والیبال ایران در لیگ ملت‌ها به معنای سقوط یک پله‌ای دیگر ایران در رنکینگ جهانی بود و هر پله سقوط یعنی کیلومترها دور شدن از المپیک. بعد ازاین سقوط اتفاق غم‌انگیز دیگری برای تیم‌ملی والیبال ایران افتاد که نشان می‌دهد تیم‌های دنیا به سرعت در حال پیشی گرفتن ازایران هستند وتیم‌ملی ایران نیزبه سرعت به سقوط خودادامه می‌دهد.با توجه به سومین شکست و سقوط یک پله‌ای ایران حالا تیم‌ملی اوکراین هم از ایران دررنکینگ سبقت گرفت.مرور جدول نشان می‌دهد پیش‌بینی این‌که قرار است چه تیم‌های دیگری هم از ایران سبقت بگیرند حساب و کتاب نمی‌خواهد.

حساب و کتاب المپیکی شدن!
این‌که قرار است به المپیک برویم یا خیر پاسخ کاملا مشخصی دارد. ایران برای این‌که شانس صعود داشته باشد باید از همین الان تا پایان لیگ ملت‌ها ازهر۸ بازی باقی‌مانده خودحداقل ۶ بازی راببرد.۶ برد از۸ بازی سنگین مقابل آرژانتین، ژاپن، برزیل، بلغارستان، ترکیه، آمریکا، هلند، فرانسه و آلمان. چنین چیزی واقعا امکان دارد؟

روی دور باخت
تیم‌ملی والیبال زنان ایران در آخرین مسابقه خود درمرحله مقدماتی چلنج کاپ زنان آسیا برابر استرالیا قرار گرفت و شکست خورد. شاگردان پدیده بلوری‌زاده در این مسابقه ۳ بر یک با امتیازهای ۲۶بر۲۴، ۲۵ بر ۲۳، ۲۵ بر ۲۷ و ۳۱ بر ۲۹ نتیجه را واگذار کردند تا سومین باخت خود در این مسابقات را تجربه کنند. ملی‌پوشان ایران در مرحله مقدماتی برابر هند، فیلیپین و استرالیا شکست خوردند و برابر چین تایپه به پیروزی رسیدند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
صعود به عشق مردم وطنم

گفت‌وگوی «جام‌جم» با امیرمحمد دانایی،جوان‌ترین ایرانی صعودکننده به اورست در آستانه سفر به کوه وحشی

صعود به عشق مردم وطنم

نیازمندی ها