چرا فانوس به دستان لیگ برتر، همگی تیم های جنوبی هستند؟

تراژدی سقوط فوتبال جنوب

«فوتبال جنوب پر از استعداد است، پر از مروارید. کافی است خم شوید و این مرواریدها را بردارید». اینها گفتار مرحوم محمود یاوری‌، چهره پیشکسوت و مربی مطرح فوتبال ایران است. واضح است که کسی این مرواریدها را برنداشت. اگر این کار انجام شده بود الان نماینده‌های جنوب دسته جمعی در معرض سقوط به لیگ دسته یک نبودند و کارشان به اینجا نمی‌کشید.
کد خبر: ۱۴۵۸۱۱۸
نویسنده هیلدا حسینی‌خواه - گروه ورزش
 
این بخش هولناک فوتبال برای اهالی جنوب است؛ تیم‌هایی همگی فانوس به دست و همگی مدعی شماره یک سقوط. دیر زمانی برخی از این تیم‌ها مدعیان شماره یک قهرمانی بودند. اما اکنون داستان فوتبال برای آنها به گونه دیگری تعریف می‌شود. چقدر فاصله بین عرش و فرش برای فوتبال جنوب کم بود.

معجزه برای جنوبی‌ها
۱۴، ۱۵و۱۶. این سه عدد به ترتیب رتبه‌های سه نماینده جنوب لیگ‌برتر ایران یعنی استقلال خوزستان، فولاد و صنعت نفت آبادان در جدول رده‌بندی پیش از بازی‌های دیشب است. استقلال خوزستان دیر زمانی نیست که قهرمان لیگ برتر شده بود. فولاد هم همیشه جزو تیم‌های خوب لیگ برتر و قهرمان لیگ‌های چهارم و سیزدهم وبرای خود سهمیه آسیایی هم دست و پا می‌کرد. صنعت نفت هم که بی‌شک یکی از محبوب‌ترین تیم‌های ایرانی محسوب می‌شود.اما هرسه درمعرض سقوط قرار دارند.سقوط تیم صنعت نفت قطعی به نظر می‌رسد مگر این‌که معجزه‌ای برای این تیم بحران‌زده و نگون‌بخت رخ دهد. فولاد واستقلال خوزستان نیز هم‌امتیاز هستند. تلخ‌ترین اوضاع ممکن برای هر سه تیم پیش می‌رود.

دو چالش عظیم
هر سه تیم جنوبی با دو مشکل عمده دست و پنجه نرم می‌کنند؛ یکی چالش‌های عظیم مالی و دیگری فقدان مدیریت علمی و حساب شده. البته نه این‌که دیگر باشگاه‌های لیگ برتری اوضاع مالی ممتاز و مدیریتی بی‌نظیر داشته باشند اما به هر حال این دو مشکل بزرگ در تیم‌های جنوبی به گونه‌ای دیگر خودش را نشان داد و به گونه‌ای دیگر کمر آنها را به زمین زد. گفته می‌شود مشکلات درون استانی می‌تواند از دلیل ضعف شدید این سه تیم باشد. این‌که هر سه تیم قعر جدول همگی جنوبی هستند نشان می‌دهد یک جای کار می‌لنگد. نشان می‌دهد هر سه تیم از جریانی تبعیت می‌کنند که چیزی جز ناکامی و شکست برای آنها به همراه نداشت. مدیریت ناکارآمد در هر سه تیم عامل اصلی است. شکست‌های پی در پی و تعویض مکرر مربیان نشان‌دهنده این موضوع است.

نقشه غلط
هر سه تیم جنوبی لیگ برتر درسه سال اخیر به شدت تضعیف شدندوهرآنچه سرمایه انسانی داشتند ازدست دادند. بارزترین مشخصه این جریان واگذاری بازیکنان خوب هرسه تیم به دیگر تیم‌های لیگ برتری است. سقوط به خصوص برای فولاد فرآیند سریع‌تری داشت و این تیم با جدایی از جمع تیم‌های نسبتا خوب لیگ‌برتر در کمتر از یک فصل به جمع تیم‌های فانوس به دست رسید. در واقع می‌توان اینگونه تعبیر کرد که جدایی جواد نکونام کمر این تیم را شکست. اما روی هم رفته هر سه تیم یک نقشه پر از راه غلط در دست گرفتند و وارد لیگ بیست و سوم شدند. این نقشه غلط آنها را به اعماق جدول رده‌بندی لیگ برتر راهنمایی کرد.

فرمول بقا
امید برای حفظ حداقل یکی از سه نماینده جنوب در لیگ برتر چقدر‌است؟ ابتدا سراغ استقلال خوزستان می‌رویم که در دو بازی آینده به ترتیب مقابل مس رفسنجان وهواداربه میدان می‌رود. در بازی اول مهمان است و در بازی دومی میزبان.  فولاد با توجه به تفاضل گل منهای ۹ نسبت به استقلال خوزستان یک پله پایین‌تر قرار گرفته و پانزدهم است. این تیم که هفته گذشته با یک گل به استقلال باخت دردوهفته باقی مانده لیگ‌برتر فرارازسقوط را درامتیازگیری ابتدا دراهواز مقابل پیکان و دربازی دوم مقابل نساجی در قائم‌شهر جست‌وجو می‌کند و شاید به بزرگ‌ترین نبردبرای بقا درهفته پایانی برای هردوتیم تبدیل شود.اما سخت‌ترین مسیر ممکن پیش روی صنعت نفت آبادان است. این تیم ابتدا باید در خانه ذوب‌آهن به میدان برود وسپس مقابل تراکتور بازی کند. با این روند باید سقوط صنعت نفت راقطعی بدانیم.مگر این‌که معجزه‌ای بزرگ برای این تیم رخ دهدکه بسیار بعید است، بعید و سخت و نشدنی.
     
سه مربی، یک هدف

سیروس پورموسوی (استقلال خوزستان): از معمولی‌ترین مربیان لیگ برتری به شمار می‌رود. او به‌جز دستیاری عبدا... ویسی در استقلال خوزستان در لیگ پانزدهم که به قهرمانی انجامید افتخار دیگری در کارنامه مربیگری‌اش ندارد. او با هدایت استقلال خوزستان با تمام توان تلاش می‌کند این تیم را در لیگ‌برتر حفظ کند. او قرارداد خود را برای فصل آینده هم تمدید کرده است، یعنی حتی اگر این تیم سقوط کند پورموسوی کماکان می‌ماند.

عبدا... ویسی (فولاد): این مربی که اخیرا حسابی نقره داغ شده و ابتدا جریمه‌ای دو میلیاردی شده بود تا بپردازد اسفند ماه گذشته به عنوان سرمربی جدید فولاد انتخاب شد اما اصلا با این تیم تا امروز موفق نبوده است. ویسی با نتیجه‌گیری فولاد نشان داد دیگر در فوتبال ایران حرفی برای گفتن ندارد. جدایی ویسی از فولاد قطعی به نظر می‌رسد حتی اگر با این تیم در لیگ برتر بماند.
 
فراز کمالوند (صنعت نفت آبادان): کمالوند ابتدای سال۱۴۰۳به عنوان سرمربی صنعت نفت آبادان انتخاب شداما با این تیم تا این لحظه توفیقی به دست نیاورده است. کمالوند که ازسابقه زیادی درلیگ برتر برخورداراست باید هدایت تیم آبادانی را درزمره تجارب توام با ناکامی خود حساب کند. بعید به نظر می‌رسد کمالوند بتواند تیم صنعت نفت آبادان را در لیگ برتر حفظ کند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
صعود به عشق مردم وطنم

گفت‌وگوی «جام‌جم» با امیرمحمد دانایی،جوان‌ترین ایرانی صعودکننده به اورست در آستانه سفر به کوه وحشی

صعود به عشق مردم وطنم

نیازمندی ها