در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد

تیر آخر بر پیکره مشروعیت دروغین رژیم صهیونیستی‌

این روز‌ها در غزه دو مساله جدی‌تر از همیشه است، یکی افزایش پشتیبانی همه جانبه دولت و ملت‌ها از مردم فلسطین که برای احیای حقوق خود تلاش می‌کنند و دیگری اینکه مشروعیت دروغین رژیم صهیونیستی بیش از گذشته زیر سوال رفته و این کشور در پیش‌برد اهداف خود به بن بست رسیده است.
این روز‌ها در غزه دو مساله جدی‌تر از همیشه است، یکی افزایش پشتیبانی همه جانبه دولت و ملت‌ها از مردم فلسطین که برای احیای حقوق خود تلاش می‌کنند و دیگری اینکه مشروعیت دروغین رژیم صهیونیستی بیش از گذشته زیر سوال رفته و این کشور در پیش‌برد اهداف خود به بن بست رسیده است.
کد خبر: ۱۴۵۸۰۴۱
نویسنده جعفر قنادباشی | تحلیلگر مسائل بین‌الملل

۲۳۱ روز از آغاز جنگ در غزه می‌گذرد و این روز‌ها کماکان حملات مکرر رژیم صهیونیستی به غزه ادامه دارد و آمار شهدای غزه به ۳۶ هزار نفر نزدیک شده است. با این حال رژیم صهیونیستی بر خلاف تاکیدات مکرر خود هنوز جرات انجام حمله‌ای همه جانبه به رفح را نداشته است و این رویکرد نشان از ضعف و ناتوانی رژیم صهیونیستی و رهبران آن دارد.

در این بین برای تحلیل بهتر شرایط غزه باید به دو مساله اشاره کرد؛ کسب مشروعیت گروه‌های فلسطینی و روند حرکت آن‌ها به سمت تشکیل دولت یکی از این موارد است که از مخالفت جهان با راهبرد همیشگی صهیونیست مبنی بر یهودی‌سازی تمام فلسطین حکایت دارد. در واقع وقتی سه کشور اروپایی نیز فلسطین را به رسمیت می‌شناسند می‌توان گفت اسرائیلی‌ها در پیگیری راهبرد خود به بن بست رسیده‌اند.

البته لازم به یادآوری است که این سه کشور اروپایی زمانی به صحنه آمده‌اند که پیش از آن‌ها ۱۴۳ کشور جهان در مجمع عمومی سازمان ملل بر بحث دو کشوری و ضرورت عضویت کشور فلسطین در سازمان ملل تاکید کردند و این اتفاق به این معنی است که بیش از دو سوم کشور‌های جهان مخالف اهداف راهبردی اسرائیلی هستند.

این در حالی است که پشتوانه این اقدام کشور‌های جهان حرکت نخبگان آنهاست که در سراسر دانشگاه‌های جهان برای حمایت از مردم مظلوم غزه به صحنه آمده‌اند. به عبارت دیگر می‌توان گفت این روز‌ها بیش از دو سوم کشور‌های جهان با نخبگان خود همراه شده‌اند.

مساله دیگری که باید مورد توجه قرار داد، این است که بحث نسل کشی اسرائیل در غزه در دادگاه لاهه مطرح خواهد شد و افزون بر این احتمال اینکه سران رژیم صهیونیستی به عنوان مجرمان بین المللی شناخته شوند نیز وجود دارد. 

 به این ترتیب در شرایطی که جهان همسو با مردم فلسطین در حال حرکت است، همزمان با این اتفاق مشروعیت دروغین رژیم صهیونیستی نیز بیش از گذشته زیر سوال رفته است. به عبارت دیگر بالاترین سلب مشروعیت از اسرائیل این است که دادگاه لاهه سران رژیم صهیونیستی را به عنوان مجرمان بین المللی بشناسد. این در حالی است که به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها نیز با تهدیدات خود نمی‌توانند، مانع این اتفاق شوند.

بنابراین این روز‌ها در غزه دو مساله جدی‌تر از همیشه است، یکی افزایش پشتیبانی همه جانبه دولت و ملت‌ها از مردم فلسطین که برای احیای حقوق خود تلاش می‌کنند و دیگری اینکه مشروعیت اسرائیل زیر سوال رفته است و این کشور برای پیش‌برد راهبرد خود به بن بست رسیده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
صعود به عشق مردم وطنم

گفت‌وگوی «جام‌جم» با امیرمحمد دانایی،جوان‌ترین ایرانی صعودکننده به اورست در آستانه سفر به کوه وحشی

صعود به عشق مردم وطنم

نیازمندی ها