گزارش «جام‌جم» از برنامه‌های مرتبط با «نمایشگاه بین‌المللی کتاب» در رادیو و تلویزیون

رسانه‌ ملی؛ یار و همراه کتاب

شبکه‌های سیما همزمان با برگزاری سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران، برنامه‌های ویژه‌ای را برای مخاطبان خود درنظر گرفته‌اند.
کد خبر: ۱۴۵۵۶۴۴

 تولید و پخش ویژه برنامه‌های اختصاصی از مصلی تهران، تهیه گزارش‌های تخصصی برای انواع مخاطبان در سنین مختلف، از جمله تدارک ویژه شبکه‌هاست که با همت و پشتیبانی مرکز تولید و فنی سیما در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب به روی آنتن خواهد رفت.

مرکز تولید و فنی به عنوان بازوی اجرایی معاونت سیما در پوشش مهم‌ترین رویداد‌های رسانه‌ای، این‌بار نیز با هدف ارتقای سطح کیفی و کمی پوشش تصویری این رویداد مهم فرهنگی کشور از ۱۹ اردیبهشت‌ماه از محل برپایی نمایشگاه کتاب بین‌المللی کتاب در مصلی امام خمینی (ره) با استفاده از تجهیزات به روز فنی و نیرو‌های تخصصی تولیدی همچون گذشته با همه توان پای کار آمده است؛ در ادامه به شرح برنامه‌های شبکه‌های سیما در این‌خصوص پرداخته شده است.

شبکه یک
در سی‌وپنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که از چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه تا شنبه ۲۹ اردیبهشت برگزار می‌شود؛ برنامه زنده «کتاب یک» هر روز در ساعت‌های ۱۳ و ۲۰ دقیقه، ۱۶ و ۱۵ دقیقه و ۱۸ و ۳۰ دقیقه از شبکه یک پخش خواهد شد.

شبکه ۲
برنامه «صبحانه ایرانی» شبکه دو نیز منعطف با ایام برگزاری نمایشگاه کتاب هر روز از ساعت ۷ روی آنتن می‌رود.

شبکه ۳
در ایام برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب، برنامه صبحگاهی «سلام صبح‌بخیر» با دعوت از مهمانان و ناشران و همچنین معرفی کتاب‌های ارزنده از شبکه سه سیما پخش می‌شود. این برنامه هر روز حوالی ساعت ۹ صبح به صورت زنده پخش می‌شود.

شبکه ۴
شبکه چهار سیما با برنامه‌ای ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با مخاطبان خود همراه است. این برنامه با عنوان «کتاب ۴»، با چهار بخش ۱۵ تا ۳۰ دقیقه‌ای در ساعات برگزاری نمایشگاه به صورت زنده از مصلای تهران و یک ویژه‌برنامه یک ساعته از ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه به روی آنتن می‌رود.

در ویژه‌برنامه شبانه که اجرای آن را محمد سرشار برعهده دارد، نقد و تحلیل وضعیت کتاب در ایران انجام می‌شود. در آیتم‌های ۱۵ تا ۳۰ دقیقه‌ای که در ساعت‌های ۱۰، ۱۲ و ۱۵ دقیقه، ۱۴ و ۳۰ دقیقه و ۱۷ به طور زنده از محل نمایشگاه پخش می‌شود با مولفان، مترجمان، دست‌اندرکاران حوزه کتاب و نشر، نوقلم‌ها و مدیران ستادی نمایشگاه صحبت می‌شود.

شبکه نسیم
شبکه نسیم با برنامه «دیدی نو» به مناسبت سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با مخاطبان خود همراه است.
این برنامه به تهیه‌کنندگی مهران میرصالحی، کارگردانی کیان کحال‌زاده با اجرای ایوب آقاخانی در ۵۲ قسمت از شبکه نسیم پخش خواهد شد.

شبکه آموزش
برنامه «مثبت آموزش» شبکه آموزش سیما در سه بخش در ساعت‌های ۱۰و۴۵ تا ۱۱، ۱۶و۴۵ تا ۱۷ و۱۷و۴۰ تا ۱۷و۵۰ دقیقه به موضوع نمایشگاه کتاب می‌پردازد و به صورت زنده با نمایشگاه، ارتباط مستقیم برقرار می‌کند.

برنامه «دکتر سلام» شبکه آموزش ضمن ارتباط زنده با نمایشگاه بین‌المللی کتاب، هر روز یک کتاب تخصصی و عمومی با موضوع سلامت محور معرفی می‌کند.
همچنین برنامه «دوربین هفت» در دو بخش در ساعت‌های ۱۲ و ۲۰و۴۰ دقیقه گزارش‌هایی از رویداد‌ها و وقایع نمایشگاه کتاب را از شبکه آموزش پخش می‌کند.

شبکه قرآن
شبکه قرآن و معارف سیما نیز رویداد‌های نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را در قالب ویژه برنامه و میان برنامه‌های مختلف به صورت زنده پوشش می‌دهد.
ویژه برنامه‌ای به تهیه کنندگی مهدی شکوهی با حضور مستمر استیج و دوربین شبکه قرآن و معارف سیما در محل برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب و گفتگو با صاحبان نشر، مولفان و بازدیدکنندگان آماده پخش برای دوستداران کتاب است.
همچنین تهیه و تولید و پخش روزانه آیتم‌های متنوع ادبی از غرفه‌های مختلف و حال و هوای فرهنگی نمایشگاه از دیگر تدارک شبکه قرآن و معارف سیماست.

شبکه نمایش
شبکه نمایش به مناسبت برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، فیلم‌هایی را با این مضامین در جدول پخش خود قرار داده که هر شب ساعت۲۱ پخش خواهد شد.
فیلم‌های سینمایی «جولی و جولیا»، «کتاب فروشی»، «چارلز دیکنز»، «خانم پاتر»، «نابغه»، «کافه امید»، «انجمن ادبی کیک پوست سیب زمینی» و «عجیب‌تر از داستان» از جمعه ۲۱ اردیبهشت تا جمعه ۲۸ روی آنتن شبکه نمایش می‌رود.

شبکه تهران
برنامه «تهران ۲۰» شبکه تهران؛ همزمان با سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب در گفتگو با مسئولان و دست‌اندرکاران حوزه کتاب به‌صورت ویژه‌ای به این رویداد فرهنگی می‌پردازد. این برنامه به تهیه‌کنندگی مجتبی احمدی از شنبه تا چهارشنبه هر شب ساعت ۲۰ تماشایی می‌شود.
گروه خانواده نیز با تدارک برنامه «به‌خانه برمی‌گردیم» و بهره‌مندی از حضور مهمانان مختلف در بخش‌های متنوعِ ارتباط با نمایشگاه کتاب، معرفی کتاب و ... به صورت ویژه‌ای به این رویداد فرهنگی خواهد پرداخت.
برنامه «سلام تهران» هر روز صبح از ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه تا ۸ با دعوت از مهمان‌های ویژه حوزه کتاب و نشر به موضوع نمایشگاه کتاب در شبکه تهران می‌پردازد.
همچنین ارتباط زنده با نمایشگاه کتاب از روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت هر روز ساعت ۱۰ در شبکه تهران برقرار می‌شود و به مدت ۱۵ دقیقه اتفاقات و حواشی این نمایشگاه را پوشش تصویری خواهد داد. همچنین گفتگو با مسئولان حوزه نشر و نمایشگاه بخش دیگری از این برنامه خواهد بود.
برنامه‌های گزارشی «در شهر» و «در استان» نیز همزمان با برپایی نمایشگاه کتاب گزارش‌های ویژه‌ای را روانه آنتن می‌کنند.

شبکه افق
شبکه افق نیز رویداد‌های نمایشگاه بین‌المللی کتاب را به صورت زنده از محل برگزاری نمایشگاه پوشش می‌دهد. این برنامه از ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه به مدت نیم ساعت پخش می‌شود.

شبکه سلامت
برنامه «مثبت سلامت» به صورت زنده رویداد‌های فرهنگی نمایشگاه بین‌المللی کتاب را از شبکه سلامت پخش می‌کند. همچنین برنامه‌های «پنجره باز» و «حال خوب» نیز به صورت زنده از نمایشگاه روی آنتن می‌روند.

شبکه کودک
شبکه کودک با برنامه «کتاب شیرین» مخاطبان خود را با حال و هوای نمایشگاه کتاب همراه می‌کند.

شبکه امید
شبکه امید نیز با برنامه زنده «نورا» به انعکاس رویداد‌های نمایشگاه بین‌المللی کتاب می‌پردازد. این برنامه هر روز ساعت ۱۹ تا ۲۰ از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران روی آنتن می‌رود.
این برنامه شامل بخش‌های من و کتاب، کتاب جان و معرفی کتاب‌هایی راجع به زندگی شهدا و ... است.

شبکه مستند
مستند‌های «جای پای او» یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ساعت ۲۰، «شاهنامه فردوسی» دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه و «کاش غوره‌ها انگور بشه» سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ساعت ۲۲ و ۳۰ دقیقه روی آنتن شبکه مستند می‌روند.

شبکه جام‌جم
میان برنامه «برگ زرین» ویژه کتاب و کتابخوانی، از شبکه جام‌جم پخش می‌شود. همچنین ارتباط مستقیم با نمایشگاه کتاب تهران و مصاحبه با بازدیدکنندگان و ارائه گزارش از وقایع و رخداد‌های نمایشگاه در فواصل برنامه‌ها با محوریت مهمانان کشور‌های فارسی زبان در نمایشگاه و سایر کشور‌های خارجی مهمان و مصاحبه با صاحب‌نظران زبان پارسی مشارکت‌کننده در نمایشگاه و مهمانان فارسی زبان به منظور گرامیداشت و پاسداشت زبان پارسی روی آنتن شبکه جام‌جم می‌رود.

کتابخانه‌ای به گستره صدا

«کتاب» به مثابه رسانه این روز‌ها با گسترش رسانه‌های متنوع هنوز در قید حیات مبارک است و گرچه در قالب دیجیتال هم به بازار عرضه می‌شود یا با رسانه‌های دیگری، چون رادیو و تلویزیون بده‌بستان دارد، اما برای بسیاری همچنان نخستین انتخاب در رفاقت است. در ایام برگزاری نمایشگاه کتاب، شبکه‌های رادیویی با برپایی غرفه‌های رادیویی در مصلای امام خمینی (ره) سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب را به صورت زنده پوشش می‌دهند. علاوه بر این شبکه‌ها با طراحی برنامه‌های جدید و در قالب برنامه‌های روتین به معرفی کتاب، گفتگو با ناشران، نخبگان و نویسندگان و... می‌پردازند.

رادیو ایران؛ گفتگو با ناشران برتر 
برنامه «باغ هنر» شبکه رادیویی ایران از ابتدا تا پایان سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب ساعت ۱۶ از مصلای بزرگ تهران، محل برگزاری نمایشگاه کتاب، ضمن انعکاس رویداد‌های مهم نمایشگاه با ناشران برتر و نویسندگان شاخص گفتگو و از آنتن رادیو ایران تقدیم مخاطبان می‌شود. «ایران امروز»، «ایرانشهر» و «تالار آیینه» نیز به نمایشگاه کتاب می‌پردازند.

رادیو جوان؛ چه خبر از «کافه رادیو»
برنامه «کافه رادیو» رادیو جوان از محل نمایشگاه کتاب پخش می‌شود. این برنامه رادیویی، ناشران و نویسندگان جوان را معرفی کرده و در بخش‌های دیگر، اخبار جدید نمایشگاه را پوشش می‌دهد. همچنین برنامه کافه رادیو با صدای هنرمندان، مردم را به خرید و مطالعه کتاب دعوت می‌کند تا سرانه مطالعه کشور را افزایش دهد و در بخش دیگر، کتاب‌های مطرح را معرفی خواهد کرد.
 
رادیو فرهنگ؛ میزبان نویسندگان برجسته
شبکه رادیویی فرهنگ برنامه «کتاب فرهنگ» را با حضور نویسندگان و ناشران برجسته ساعت ۱۷ تا ۱۸ از گروه تاریخ و اندیشه تقدیم مخاطبان می‌کند. گفت‌وگوی گزارشگران با غرفه‌داران، شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان از نمایشگاه و شنیدن دغدغه‌های آن‌ها بخشی از این برنامه است. برنامه «سرزمین من» به‌طور زنده با بخش‌های گزارش، گفتگو و اطلاع‌رسانی رویداد‌های مربوط به نمایشگاه کتاب، ساعت ۱۳ تا ۱۴ از محل برگزاری نمایشگاه کتاب روی آنتن می‌رود. برنامه «ققنوس» با معرفی کتاب در گفتگو با ناشران و نویسندگان حوزه ادب و هنر ساعت ۱۵ روی آنتن رادیو فرهنگ می‌رود و برنامه «صبح به وقت فرهنگ» در قالب گزارش اطلاع‌رسانی ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه پخش می‌شود.

رادیو تهران؛ اجرای نمایش عروسکی
 برنامه «کتاب‌خوار» کاری از گروه فرهنگ و جامعه شبکه رادیویی تهران است که از نمایشگاه کتاب از ساعت ۱۶ تا ۱۷ به‌صورت زنده تقدیم مخاطبان می‌شود. هدف از برنامه کتاب‌خوار ترویج کتاب و کتابخوانی و کمک به مخاطبان برای انتخاب بهترین کتاب‌هاست. با توجه به محیطی بودن برنامه سعی شده از المان‌هایی استفاده شود که مخاطب یک نمایش عروسکی را هم در نمایشگاه ببیند. رضا صفری، عروسک‌گردانی و صداپیشگی را به‌عهده دارد. 

رادیو اقتصاد؛ گذر بازار رادیو اقتصاد
 در مجله رادیویی «گذر بازار» به برگزاری نمایشگاه کتاب می‌پردازد. بازار کتاب بخش ۳۰ دقیقه‌ای از برنامه گذر بازار است که در قالب گزارش از نمایشگاه کتاب تهیه می‌شود. این برنامه صنعت نشر را از دیدگاه اقتصادی بررسی می‌کند. جایگاه نشر در صنعت رسانه، تهدید‌ها و فرصت‌های نشر در عصر همگرایی رسانه‌ها، چالش‌های تامین مواد اولیه، حقوق مالکیت فکری و کانال‌های توزیع از‌جمله مباحثی است که در گفتگو با ناشران، فعالان فرهنگی و اقتصادی در این حوزه مطرح می‌شود. فناوری‌های جدید به‌کار گرفته شده در زنجیره ارزش کتاب، توجه ناشران و خریداران کتاب به مباحث پایداری به‌خصوص محیط‌زیستی و معرفی کتاب در حوزه اقتصاد، تجارت و مدیریت از دیگر بخش‌های این گزارش خواهد بود.

رادیومعارف؛ همراه با «عصر جوانی»
«عصر جوانی» نام برنامه رادیومعارف است که از نمایشگاه کتاب به‌صورت زنده روی آنتن می‌رود. این برنامه با موضوع اهمیت مطالعه و کتابخوانی از ساعت ۱۷ تا ۱۸ از استودیوی ویژه معاونت صدا به سمع شنوندگان می‌رسد. از مهم‌ترین بخش‌های عصر جوانی می‌توان به معرفی و گپ‌وگفتی دوستانه با ناشران و نویسندگان جوان کشور اشاره کرد.

رادیو سلامت؛ «عشق کتاب» 
شبکه رادیویی سلامت با ویژه‌برنامه «عشق کتاب» از نمایشگاه با مخاطبان همراه خواهد بود. این برنامه با هدف معرفی کتاب‌های حوزه‌های مختلف به‌ویژه سلامت، گفتگو با نویسندگان، مترجمان، ناشران و اهل‌قلم پخش می‌شود. آیتم «پی‌رنگ» با بیان طرح و موضوع روز برنامه روی آنتن می‌رود و آیتم «پندار» گفتگو‌های کارشناسان درباره تاثیر و بررسی مطالعه از ابعاد گوناگون است. از دیگر آیتم‌های این برنامه می‌توان به «شیرازه» اشاره کرد که در گفتگو با نویسندگان و مؤلفان حوزه سلامت تهیه می‌شود. آیتم «قصه گوهر» در حوزه واژه‌شناسی و تبارشناسی است. این برنامه شامل بخش‌های متنوع دیگری است.

رادیو ورزش؛ «سکوی دانش»
 ویژه‌برنامه «سکوی دانش» رادیو ورزش ضمن خوانش عناوین مطبوعات ورزشی به‌صورت روزانه به معرفی کتاب‌های جدید در حوزه ورزش می‌پردازد. گفتگو با ناشران و نویسندهگان کتاب‌های ورزشی از دیگر بخش‌های این برنامه است. آیتم ویژه‌برنامه سکوی دانش درباره سرانه مطالعه و کتابخوانی در کشور است که به‌صورت طنز به این موضوع پرداخته خواهد شد. رادیو ورزش برنامه سکوی دانش را از ساعت ۱۴ تا ۱۵ تقدیم مخاطبان می‌کند.

رادیو نمایش؛ «استودیو هشت یار مهربان»
رادیو نمایش در ایام نمایشگاه کتاب ویژه‌برنامه «استودیو هشت یار مهربان» را روی آنتن می‌برد. این برنامه ساعت ۱۸ و ۱۵ دقیقه به‌صورت زنده در رادیو نمایش از محوطه نمایشگاه کتاب پخش می‌شود که در آن با نویسندگان و ناشران ارتباط حضوری و مستقیم برقرار شده و به اطلاع‌رسانی درباره نمایشگاه کتاب می‌پردازد.

رادیو پیام؛ آگاهی از آخرین رویداد‌ها
ویژه‌برنامه نمایشگاه کتاب از رادیو پیام با آگاهی از آخرین رویداد‌های نمایشگاه بین‌المللی کتاب، روزی یک‌بار به‌صورت شناور پخش می‌شود.

همراه با شبکه تلوبیونی کتاب 

هر روز ۱۰ ساعت پخش زنده از نمایشگاه، با حضور مهمانان سرشناس، کارشناسان و متخصصان صنعت نشر، نویسندگان، ناشران و عرضه‌کنندگان از شبکه تلوبیونی کتاب پخش می‌شود. ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه، ساعت ۱۰ الی ۲۰ به‌واسطه قاب شبکه کتاب نمایشگاه را از تلوبیون به نشانی ذیل تماشا کنید: 
telewebion.com/live/ketabnama

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها