نگاهی به فیلم «قوی‌دل»ساخته علی فراهانی صدر

الگویی برای ارتقای مستند خلاق

نگاهی به تعدادی از فیلم‌های تازه ایرانی‌که‌از گزینه‌های پخش در نوروز ۱۴۰۳هستند

سینمای ایران در هفت‌سین تلویزیون

درآستانه ماه رمضان هستیم،نوروز نیز درراه است وبسیاری این ایام را بابرنامه‌ها،فیلم‌ها و سریال‌‌های سرگرم‌کننده سیما می‌گذرانند. طبق اعلام محمدعلی غلامرضایی، مدیرکل تامین و رسانه بین‌الملل صداوسیما فیلم‌های متنوع و جدیدی راهی آنتن خواهند شد.
کد خبر: ۱۴۴۸۸۰۴
 
وی درباره فیلم‌های ایرانی و خارجی درنظر گرفته‌شده برای نوروز و دیگر برنامه‌های منتخب سیما گفت: «ملاک انتخاب این فیلم‌ها که از تمام کشورها انتخاب شده است، بحث جذاب بودن، فاخر بودن و پیام مناسب داشتن فیلم‌هاست. در بین فیلم‌ها، فیلم‌های تولید ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ و حتی فیلم‌هایی که نامزد اسکار هم هستند، وجود دارد.» البته بسیاری از علاقه‌مندان به سینمای ایران منتظر تماشای این آثار در تلویزیون هستند. دربهار پیش روسیما بار دیگر دست یاری به سینما داده و تعداد قابل‌توجهی از فیلم‌های سینمایی ایرانی جدید از این قاب تماشایی می‌شوند. غلامرضایی در مورد فیلم‌های ایرانی افزوده: «انتخاب فیلم‌ها یک چرخه‌ای است که از اکران سینما شروع می‌شود تا توزیع خانگی و پلتفرم‌ها وبعد پخش در تلویزیون. این چرخه در دوران کرونا به‌درستی انجام نمی‌شد، اکران سینما تعطیل شده بود و تعداد زیادی از فیلم‌ها در صف اکران قرار گرفته بودند، در این زمان یک اتفاقی افتاد به اسم اکران آنلاین داخل پلتفرم‌ها که جایگزین اکران سینما شد، تلویزیون هم به این سمت وسو رفت که یک اکران تلویزیونی راه‌اندازی کند. مثل فیلم شماره ۱۰که عید۱۴۰۲ از تلویزیون پخش شد. الان که کرونا تمام شده است، فیلم‌ها این چرخه را باید طی بکنند، یعنی بعد از اکران سینما و توزیع خانگی، از تلویزیون پخش می‌شود و هیچ محدودیتی هم در انتخاب آثار وجود ندارد.» از میان این آثار قابل توجه که در قالب‌های مختلف از شبکه‌های سیما پخش می‌شود، در نوشتار پیش رو نگاهی به تعدادی از شنیده‌ها داشته‌ایم. 
     
یک زندگی واقعی
اگر ازعلاقه‌مندان به تماشای فیلم‌های بیوگرافی هستید؛ به‌ویژه آثاری که به زندگی قهرمانان می‌پردازد، پیشنهاد ما به شما تماشای فلیم «هناس» ازسینمای ایران است که مهمان نوروزی قاب سیما خواهدشد.درهناس شاهد یک زندگی رئال و عاشقانه از دانشمند ملی‌مان هستیم. این فیلم در ژانر بیوگرافی ساخته شده وروایت تلاش‌های عاشقانه زنی است برای بیرون کشیدن زندگی‌اش از تشویش و تلاطم. داستان فیلم حول محور داریوش رضایی‌نژاد، دانشمند هسته‌ای ایران است که توسط رژیم صهیونیستی ترور شد. این فیلم را حسین دارابی کارگردانی کرده و احسان ثقفی و مهدیه عین‌اللهی نویسندگی آن را برعهده داشتند. تهیه‌کننده فیلم هم محمدرضا شفاه است.هناس سال۱۴۰۱ اکران شد. دراین فیلم بازیگرانی همچون مریلا زارعی، بهروز شعیبی، وحید رهبانی، سیاوش طهمورث، سولماز غنی و... ایفای نقش کردند. 
     
قهرمانی دیگر
یکی دیگر از قهرمانان ملی ماکه قرار است فیلم سینمایی با محوریت زندگی او روی آنتن برود، شهید ستاری است. «های‌پاور» نام فیلم سینمایی است که دراین خصوص راهی پخش می‌شود. فیلمی که قصد دارد علاوه‌بر این‌که به بخشی از زندگی شهید ستاری می‌پردازد، به نمایش پدافند هوایی عملیات والفجر۸ نیز نگاهی داشته باشد و به این شکل ضمن تشریح عملیات‌های مرتبط، عملکرد پدافند را به نمایش بگذارد. ‌های‌پاور دومین فیلم با موضوع زندگی حرفه‌ای شهید منصور ستاری است. فیلم منصور ساخته سیاوش سرمدی که در جشنواره سی‌ونهم حضور داشت هم به زندگی و فعالیت‌های این شهید والامقام می‌پردازد. اتابک نادری، فرزاد حسنی، علیرام نورایی، سپیده خداوردی، مهرداد ضیایی، مجید پتکی، الناز اسماعیلی، رضوان خدامی، آرمان جوکار و هادی محمدپور بازیگران این فیلم به کارگردانی هادی محمدپور و تهیه‌کنندگی اباذر جوکار هستند.
     
روایتی از حضرت معصومه(س)
یکی از تازه‌ترین آثار سینمایی که مخاطبان سیما در نوروز شاهد پخشش خواهند بود، «اخت الرضا» است. این فیلم‌ اخت‌الرضا به کارگردانی سیدمجتبی طباطبایی است و سفر بانوی کرامت حضرت معصومه(س) از مدینه به قم را روایت می‌کند که توسط سازمان سینمایی سوره تولید شده است. طباطبایی در گفت‌وگویی بیان کرد: من چون از تئاتر و نمایش شروع کردم و خاستگاه تئاتر هم آیین بوده است پس در گام اول می‌خواستیم در این اثر یک کار آیینی انجام دهیم؛ یک کار مبتنی‌بر ایدئولوژی با نگاه به شخصیتی مقدس. به همین منظور خیلی ملاحظات جدی وجود داشت. یعنی یا من باید به سمت صرف مستندات تاریخی می‌رفتم که در آن قالب، یک مستند قابل دفاع خوب اما فاقد جذابیت‌های بصری و دراماتیک ارائه می‌دادم یا سمت داستان و درام می‌رفتم که در این صورت باید تخیل خودم را دخیل می‌کردم.
     
التهابات تابستان۶۰
برای تماشای یک درام سیاسی ازدهه۶۰ که حال وهوایی عاشقانه هم دارد، پیشنهاد می‌کنیم فیلم «ضد» را ببینید. قصه این فیلم درباره یک عشق در دل حوادث سیاسی است که پس از سال‌ها دوباره شعله‌ور می‌شود. امیرعباس ربیعی، کارگردان اثر و محمدرضا شفیعی تهیه‌کننده این فیلم است که از جشنواره فجر سال۱۴۰۰ نامزد و برنده چندین جایزه ازجمله بهترین طراحی صحنه و بهترین نقش مکمل مرد شد. 
     
این مصلحت است
درمیان فیلم‌هایی که گفته‌می‌شود نوروز۱۴۰۳ بامضمونی نزدیک به واقعیت راهی آنتن می‌شود، می‌توان به «مصلحت» اشاره کرد. این فیلم اثر دیگری از حسین دارابی (کارگردان) ومحمدرضا شفاه (تهیه‌کننده) است. فضای فیلم در سال‌های اول بعد از انقلاب و برگرفته از یک ماجرای واقعی است.

سینمایی‌‌هایی برای نوجوانان
درمیان اسامی آثاری که قراراست ازسینمای ایران راهی آنتن تلویزیون شود،می‌توان به پویانمایی محبوب اشاره کرد که تماشای‌شان برای کودکان و نوجوانان ایران زمین جالب خواهد بود. پسر دلفینی (۱۴۰۱): «هنگامی که یک هواپیما در دریا سقوط می‌کند، یک دلفین جوان به نام سفید و مادرش یک نوزاد انسانی پیدا و از او مراقبت می‌کنند. این  نوزاد بعدا بزرگ می‌شود و هنگامی که متوجه می‌شود یک انسان است، برای یافتن مادرش به خشکی می‌رود و...» آنچه نوشته شد بخشی از قصه این فیلم به کارگردانی محمد خیراندیش و تهیه‌کنندگی محمدامین همدانی است. لوپتو (۱۴۰۱): این فیلم دومین انیمیشن ایرانی پرفروش در اکران سینماست. داستان این فیلم به کارگردانی سیدامیرعباس محمدی و تهیه‌کنندگی سیدامیرحسین صادقی است: پدر علی در کارگاه لوپتو با یاد دادن ساخت اسباب‌‌بازی به بیمارانش، آنها را درمان می‌کند. کارگاه اسباب‌بازی‌های خلاقانه لوپتو که بین کودکان ایرانی محبوبیت زیادی دارد با خرابکاری یک ناشناس تعطیل می‌شود. علی تلاش می‌کند پدرش را که ناامید شده‌ است از این مخمصه نجات دهد ولی ... .
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها