رئیس اداره رایزنان بازرگانی سازمان توسعه تجارت در گفت‌و‌گو با «جام‌جم» از افزایش ۹برابر رایزنان تجاری خبر داد:

نسخه ضدتحریم دیپلماسی اقتصادی

«جام‌جم» میزان تجارت ایران و پاکستان را بررسی می‌کند

در مسیر تجارت ۵ میلیارد دلاری

دولت سیزدهم از ابتدای آغاز به کار خود توسعه دیپلماسی اقتصادی خصوصا با کشورهای همسایه و همسو را در دستور کار قرار داده است به‌طوری‌که اخیرا نیز به عضویت پیمان شانگهای و بریکس درآمده است.
کد خبر: ۱۴۴۲۴۲۸
نویسنده امین محمودی - گروه اقتصاد
 
یکی از اعضای پیمان شانگهای، پاکستان است که با توجه به این که همسایه شرقی ایران محسوب می‌شود و پیوند دینی را نیز با کشورمان دارد، از گذشته تاکنون تجارت با این کشور از اهمیت وافری برخوردار بوده است. درباره میزان تجارت دو کشور گزارشی تهیه کردیم که جزئیات آن را در ادامه می‌خوانید:

مطابق اعلام گمرک ایران در ۹ ماهه نخست سال‌جاری سه میلیون و ۲۱۴ هزار و ۵۱۱ تن و ۳۲۰ کیلوگرم کالای ایرانی به ارزش یک میلیارد و ۴۸۵ میلیون و ۹۴ هزار و ۸۴۱ دلار به پاکستان صادر شده است. ازسوی دیگر ۳۸۸ هزار و ۵۴۱ تن و ۸۵۶ کیلوگرم به ارزش ۴۵۴ میلیون و ۵۲۴ هزار و ۸۵۶ دلار کالا از این کشور وارد شده است.به همین دلیل می‌توان گفت مجموع تجارت بین تهران و اسلام‌آباد در ۹ ماهه سال‌جاری به سه میلیون و ۶۰۳ هزار و ۵۳ تن و ۱۷۶ کیلوگرم به ارزش یک میلیارد و ۹۳۹ میلیون و ۶۱۹ هزار و ۶۹۷ دلار رسیده است.طی ۹ ماهه سال‌جاری در مقایسه با سال گذشته صادرات ایران به کشور پاکستان ۴۷ درصد افزایش داشت و این در‌حالی است که در مقابل، واردات از کشور پاکستان ۴۵ درصد کاهش داشته است.با این حال اما به‌نظر می‌رسد مجموع تجارت دو کشور به بیش از دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار تا انتهای سال برسد هر چند که سران دو کشوربه‌دنبال پنج میلیارد دلاری شدن مجموع تجارت دو کشور در آینده‌ای نزدیک هستند.
احمد امیرآبادی‌فراهانی، رئیس گروه دوستی و پارلمانی ایران و پاکستان درباره چشم‌انداز پنج میلیارد دلاری تجارت میان ایران و پاکستان معتقد است: در سال‌های گذشته حجم تجارت ایران و پاکستان ۸۰۰ میلیون دلار بود. در آن زمان وقتی از تجارت دو، سه میلیاردی سخن می‌گفتیم برای برخی قابل‌قبول نبود اما در مدت کوتاهی در دولت سیزدهم حجم تجارت دو کشور به ۲.۵ میلیارد دلار رسید.وی اظهار کرد: با ایجاد اتاق تهاتر دو کشور، تعامل و همکاری بانک مرکزی ایران و پاکستان و اعطای تضمین‌های اقتصادی به تجار، امکان دستیابی به هدف‌گذاری‌های اقتصادی و تجاری وجود دارد.
رئیس گروه دوستی و پارلمانی ایران و پاکستان خاطرنشان کرد: ایران می‌تواند در زمینه واردات دام زنده، گوشت و برنج از پاکستان اقدام کند و پاکستان نیز به تولیدات بنزین و میعانات، LPG، گاز مایع جمهوری اسلامی نیاز دارد بنابراین در صورتی‌که خط لوله گاز ایران تا بندر گوادر برسد، دستاورد بزرگ اقتصادی برای دو کشور خواهد داشت.
 
عمده کالاهای صادراتی و وارداتی از پاکستان
درحال حاضر اما برنج، گوشت قرمز، انبه، موز وکنجد بیشترین کالاهای صادر شده از پاکستان به ایران بودند و مشتقات نفتی، گاز مایع، محصولات پتروشیمی، انواع روغن صنعتی وروغن موتور، میوه وتره‌بار، صیفی وسبزی و دیگر محصولات کشاورزی، مصالح ساختمانی، محصولات فولادی، کاشی وسرامیک، لوازم خانگی، کود،قیر، حلال‌ها وموادشیمیایی و شوینده‌ها مهم‌ترین کالاهای ایرانی صادر شده به همسایه شرقی ایران بوده است.
   
حل تنش‌های سیاسی دو کشور
روابط دو کشور پس از حمله ایران به تروریست‌هایی که در خاک پاکستان حضور داشتند و متعاقب آن موشک‌پرانی پاکستانی‌ها به روستای مرزی در ایران با مشکل مواجهه شد اما از آنجا که پیوند دینی، سیاسی و اقتصادی زیادی بین دو کشور وجود دارد، این ماجرا ختم به خیر شد و روابط تجاری و سیاسی دو کشور دوباره به حالت قبل برگشت.روابط اقتصادی پاکستان با ایران به‌شدت برای اسلام‌آباد مهم است زیرا این کشور در تلاش است تا کالاهای مهم از‌جمله سوخت و برق را برای مصارف غربی‌ترین استانش یعنی بلوچستان از ایران تامین کند. ایران برق بسیاری ازمناطق پاکستان را تامین می‌کند وبه‌طور غیررسمی گاز مایع و گازوئیل از ایران، یکی از عمده‌ترین منابع تامین انرژی پاکستان محسوب می‌شود.

مرکز تجاری ایران در پاکستان به‌زودی راه‌اندازی می‌شود 
معاون شبه‌قاره هند سازمان توسعه تجارت ایران ابراز امیدواری کرد که سند تجارت آزاد با کشور پاکستان در سال‌جاری به امضای طرفین برسد و گفت: به‌زودی رایزن بازرگانی ایران در پاکستان مستقر خواهد شد و در اسفند هم مرکز تجاری ایران در شهر اسلام‌آباد افتتاح می‌شود. حمیدرضا کربلایی‌اسماعیلی با بیان این‌که سازمان توسعه تجارت به‌دنبال تسهیل‌گری و ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای صادرات به پاکستان است، گفت: یکی از مهم‌ترین این برنامه‌ها تجارت آزاد با کشور پاکستان بوده که تقریبا در حال نهایی شدن است و امیدواریم در سال جاری این سند به امضای طرفین برسد. بنابراین برای هماهنگی بهتر و اجرای برنامه‌های تجاری فی‌مابین به‌زودی رایزن بازرگانی جمهوری ‌اسلامی ‌ایران در پاکستان مستقر خواهد شد. وی درباره راه‌اندازی مرکز تجاری ایران در اسلام‌آباد پاکستان نیز گفت: قرار است این مرکز که مجوز آن در شهریور صادر شده، در اسفند سال‌جاری در اسلام‌آباد پاکستان افتتاح و راه‌اندازی شود.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها