کارشناس حوزه روابط بین الملل با بیان اینکه موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی همیشه یکی از دستور کار‌های تهران و آنکارا بوده است، گفت: در طول سال‌های گذشته دست کم دو حوزه جغرافیایی غرب آسیا به ویژه با تمرکز بر خاورمیانه و منطقه قفقاز مهمترین مناطقی بودند که دو کشور؛ هم همکاری، رقابت و هم بعضاً تضاد و اختلاف نظر داشتند.
کد خبر: ۱۴۴۲۳۵۱

شعیب بهمن در گفتگو با جام جم آنلاین در خصوص اهمیت روابط دو کشور ایران و ترکیه در آستانه سفر رییس جمهور کشورمان به ترکیه گفت: روابط دو کشور ایران و ترکیه همیشه مهم بوده است، هم به دلیل تاثیراتی که این روابط بر هر دو کشور داشته و هم مناسبات دوجانبه و چند جانبه‌ای که بخش مهمی از آن به دلیل مجاورت جغرافیایی و تاریخ پرفراز و نشیب که در آن ارتباطات همیشه در سطح بالایی بوده مناسبات دو کشور در شرایط فعلی نیز حائز اهمیت است.

وی تصریح کرد: در عین حال موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی همیشه یکی از دستور کار‌های تهران و آنکارا بوده است، در طول سال‌های گذشته دست کم دو حوزه جغرافیایی غرب آسیا به ویژه با تمرکز بر خاورمیانه و منطقه قفقاز مهمترین مناطقی بودند که دو کشور؛ هم همکاری، رقابت و بعضاً تضاد و اختلاف نظر داشتند.

این کارشناس حوزه روابط بین الملل ادامه داد: نمونه‌های بارزتر این همکاری‌ها را در بحران سوریه، اتفاقات قفقاز بعد از جنگ دوم قره باغ به بعد مشاهده می‌کنیم. در شرایط فعلی نیز که منطقه آبستن تحولات مهمی است و در سه ماه گذشته شاهد جنگ مهمی در منطقه هستیم که صرفاً به اراضی اشغالی محدود نمانده و سایر کشور‌ها را هم به نوعی درگیر کرده است، قاعدتاً روابط دو کشور می‌تواند تاثیرات قابل توجهی بر صلح و ثبات منطقه داشته باشد.

بهمن در عین حال تصریح کرد: البته در این راستا هر یک از طرفین انتظاراتی از طرف مقابل دارد؛ انتظاراتی که می‌تواند در دیدار سران دو کشور مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.

وی افزود: انتظارات مهم ایران از ترکیه از زمان شروع جنگ غزه تا امروز؛ قطع کردن ارسال انرژی و مواد غذایی از سوی ترکیه به اسرائیل بوده است که دست کم تاکنون محقق نشده و همچنان به عنوان عاملی محسوب می‌شود که به رژیم صهیونیستی فرصت می‌دهد تا به جنگ ادامه دهد.

بهمن خاطر نشان کرد: اگر ارسال مواد غذایی و انرژی از سوی ترکیه به اسرائیل متوقف می‌شد شاید رژیم صهیونیستی زودتر دست از جنگ می‌کشید و جنگ سرنوشت دیگری پیدا می‌کرد، بنابراین این‌ها مسائل مهمی هستند که در شرایط فعلی مورد مذاکره طرفین قرار خواهند گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها