گپ‌و‌گفت با عوامل برنامه انتخاباتی رادیو تهران

بهارستان روی موج انتخابات

باتوجه به در پیش بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی، شبکه رادیویی تهران در برنامه «بهارستان» تمام تلاش خود را به‌کار گرفته تا برنامه انتخاباتی با محوریت عمل به راهبردهای چهارگانه مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) اصل امنیت، مشارکت، سلامت و رقابت در انتخابات تهیه و پخش شود. در این راستا با تیم برنامه‌ساز برنامه بهارستان از شبکه رادیویی تهران گفت‌وگو شده که در ادامه می‌خوانید:
کد خبر: ۱۴۴۰۵۳۷
نویسنده مریم کریمی - روزنامه نگار
بهارستان روی موج انتخابات
 
ساناز باقری، تهیه‌کننده برنامه انتخاباتی بهارستان
ویژه‌برنامه «بهارستان» کاری از گروه فرهنگ وجامعه رادیو تهران است و هر روز از شنبه تا چهارشنبه ساعت 13 و 45 دقیقه و تکرار آن ساعت 21 و 45 دقیقه از موج اف.ام ردیف 94 مگاهرتز تقدیم مخاطبان می‌شود. برنامه بهارستان برنامه ترکیبی و مستند‌گونه مبتنی بر سند تحول رسانه‌ملی است. دراین برنامه تلاش می‌شود با رویکردی خلاقانه، بی‌طرفانه، جریان‌ساز و شفاف، علاوه بر تشویق مردم برای حضور پرشور در انتخابات در جهت آگاهی‌بخشی برای داشتن انتخاب اصلح و با امید به آینده انقلاب و کشور اطلاع‌رسانی شود. روایتگری مستند‌گونه از نقش مجلس در حل معضلات و اتفاق‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، روایتگری مستندگونه با نشان دادن تفاوت‌های مجالس مختلف با هدف نشان دادن تأثیر رأی مردم در تغییر نمایندگان، روایتگری مستندگونه از طرح مطالبات مردم نسب به انتخابات برای افزایش مشارکت مردمی و گزارش از مردم شهرستان‌های استان تهران و... بخش‌هایی از رویکرد برنامه بهارستان است.ضرورت و اهمیت تهیه و تولید این برنامه برمبنای روشنگری، تبیین، شناخت و آگاهی‌بخشی به مخاطبان است. ارتقای نگرش مردم به نهاد مجلس شورای اسلامی وخبرگان رهبری، کارکردها وتأثیرات آن درحل مسائل ومشکلات جامعه، آگاهی‌ و بصیرت‌بخشی ‌به ‌جامعه ‌برای انتخاب اصلح‌ و... است. تاریخچه شکل‌گیری انتخابات به‌خصوص انتخابات مجلس شورای اسلامی تا اهم تصمیم‌گیری‌ها و ویژگی‌های مجلس و‌...بخش‌هایی ازاین ویژه‌برنامه است. تاکنون دراین برنامه به موضوعاتی همچون حضور زنان در مجلس، مشارکت سیاسی مردم درانتخابات، چگونگی اصل ولایت‌فقیه در قانون اساسی، در تنظیم و تصویب قانون بهتر چه باید کرد؟، سیاست‌های قانون‌گذاری و... پرداخته شده است.

سعید بارانی، مجری برنامه انتخاباتی بهارستان
مهم‌ترین ویژگی اجرای این برنامه دراین‌ است که باید پیام متقاعد‌کننده‌ای برای رای‌دهندگان وجود داشته باشد. محتوا باید دارای پیام روشن وهدف مشخصی باشد. مجری می‌تواند از برنامه معینی برای پخش پیام خود و جذب رای‌دهندگان استفاده کند و با داشتن پیام وهدف مشخص، برنامه نباید ضعیف عمل کند بلکه باید پویا و فعال باشد.یک مجری باید برای مشارکت بیشتر مخاطبان و درایجاد ارتباط با گروه‌های مختلف مردم موفق باشد. قطعا گوینده یک شبکه که مردم هم شناختی از وی دارند در جذب مخاطب و تشویق به سمت و سوی اهداف برنامه بسیار مؤثر است و لحن، بیان و مردمی‌بودن از نقاط‌قوت می‌تواند باشد. من معتقدم که ابتدا فعالیت‌های انتخاباتی را به‌صورت یک کل تصور کرده و سپس آن را به اجزایی که اجرای آنها ساده باشد، تقسیم کنیم و این‌که باید استراتژی واقع‌بینانه‌ای را برای پیروزی بسط دهیم و این استراتژی را در یک برنامه انتخاباتی واقع‌بینانه بیان کنیم. نهایتا این‌که باید به‌دنبال اجرای ساده و پویای برنامه‌های انتخاباتی باشیم و کار مشکل برقراری ارتباط با رای‌دهندگان را برطرف کنیم و اقناع آنها را به انجام برسانیم.

احمد یوسفی، نویسنده برنامه بهارستان
در نگارش متن ویژه‌برنامه انتخاباتی بهارستان بیشتر تاریخ مجلس، اهمیت قانون‌نویسی و قانونگذاری در ایران مدنظر است. همچنین در این برنامه تاثیرگذارترین قوانین بعد از انقلاب هم بررسی می‌شود. تمرکز  بیشتر بر این‌ است که دیدگاه‌های مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) در دوره‌های مختلف چیست و سیاست‌های کلی قانونگذاری و سیاست‌های کلی که از طرف رهبر معظم انقلاب(مدظله‌العالی) ابلاغ شده، چیست. علاوه بر اینها، همچنین قانون جدید انتخابات داریم. یکی از دیگر نکاتی که بنده به عنوان نویسنده برنامه انتخاباتی بیشتر مدنظر دارم این است ‌که مباحث جدی و ثقیل حقوقی و حکومتی به زبان روان به مردم گفته شود تا آنها خسته نشوند و اطلاعات عمومی آنها هم بالا برود.مهم‌ترین ویژگی یک‌نویسنده به‌ویژه نویسنده انتخاباتی این است که  علاوه بر آگاهی و اطلاعاتی که دارد، برشوراجتماعی هم تأثیرگذار باشد و مخاطب را به سمت انتخاب نامزد اصلح تشویق کند ویک انتخاب درست وآگاهانه داشته باشد.علاوه براینها؛ وظایف اصلی نماینده رابشناسد واز اختیارات قانونی‌اش آگاه باشد.پژوهش اولویت نویسندگی درانتخابات است.نویسنده برنامه انتخاباتی باید اطلاعات واخبار روزمره مجلس را در طول سال پیگیری کند و مخاطب خاص کمیسیون‌ها باشد.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها