دومین کنگره شهدای غواص برگزار شد

معبر عشق برای شهدای غواص

آیین اختتامیه دومین کنگره شهدای غواص معبر عشق باحضور محسن رضایی دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا و دبیر ستاد اقتصادی دولت سیزدهم، حجت‌الاسلام نیازی امام جمعه جزیره کیش و جمعی ازجانبازان، خانواده‌ معظم شهدا و دانش‌آموزان مدارس کیش درتالارشهر جزیره کیش برگزار شد.
کد خبر: ۱۴۴۰۳۳۲
نویسنده علی رحیمی - گروه فرهنگ وهنر
 
دراین مراسم، پس ازپخش کلیپی متشکل ازتصاویر شهدای غواص وسخنان رهبر معظم انقلاب، غلامرضا صنعتگر خواننده محبوب هرمزگانی قطعه‌ای دروصف امام رضا(ع) خواند. در ادامه بهرام عرب‌وند، دبیر جشنواره طی سخنانی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای غواص، گفت: امروز دلیل گمراهی جامعه چیزی جز گمراهی از مسیر شهدا نیست.او ادامه داد: دومین کنگره شهدای غواص برگزار ‌شد و میزبان چنین مهمانانی بودن افتخار ماست و البته کار ما خالی از نقص و ایراد نیست.عرب‌وند با بیان این‌که امسال منطقه آزاد کیش و دیگر نهادهای همکار سنگ تمام گذاشتند، گفت: همه دوستان زحمت کشیدند تا کنگره به خوبی برگزار شود تا بتوانیم ذره‌ای از زحمات رزمندگان را جبران کنیم.

 در جنگ نرم فقط مردم آگاه می‌توانند پیروز شوند
در ادامه این مراسم رحیم سرهنگی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش گفت: برگزاری کنگره‌های تکریم و بزرگداشت یاد و خاطره شهدا یکی از راهبردهای اساسی انقلاب اسلامی است. او با اشاره به یکی از فرمایشات رهبر معظم انقلاب که فرمودند دشمن ابتدا سعی کرد با جنگ نظامی بر انقلاب اسلامی چیره شود ولی وقتی در دفاع‌مقدس توان و انسجام نظامی کشور را دید از جنگ نظامی ناامید شد، از آن به بعد هر فعالیتی کردند در حوزه فرهنگی و جنگ نرم است، گفت: دشمن به دنبال ناامید کردن مردم است و امروز هرکسی که در مسیر ناامید کردن مردم کار کند در مسیر دشمن گام بر می‌دارد. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با تاکید بر این‌که ما هرچقدر فعالیت‌ها و اقدامات‌مان را برجسته‌تر کنیم، به نحوی در مسیر مبارزه با دشمن کار کرده‌ایم، تصریح کرد: دشمن تلاش می‌کند مردم یک کشور را از آرمان‌هایش دور کند و برگزاری کنگره‌ها و یادواره‌های شهدا یکی از مصداق‌های جنگ نرم است. برگزاری این کنگره خودش یک مبارزه با دشمن است. او با تاکید بر این‌که یکی از اتفاقات ارزشمند این کنگره سهیم کردن نوجوانان در تولید آثار هنری در خصوص شهدای غواص بود، گفت: در جنگ نرم فقط مردم آگاه می‌توانند پیروز شوند. اتفاقی که در این جشنواره با حضور نوجوانان افتاد بسیار مهم است چون اگر نسل‌های بعدی کشور از دفاع‌مقدس دور شود، دشمن جنگ نرم را برده است. دانش‌آموزان جزیره کیش بیش از یک ماه در مدارس درگیر کنگره شهدای غواص بودند.او تصریح کرد: چقدر باید برای پرورش نسل آینده هزینه کنیم تا به این میزان آگاهی‌رسانی برسیم. این‌که کودکان نوجوانان ما خوشان درگیر موضوعات مهم کشور شوند بهترین آگاهی‌رسانی است، چون خودشان در آن درگیر می‌شوند.
 
ایمان، نوآوری و حرفه‌گرایی عامل پیروزی 
در ادامه این مراسم محسن رضایی، دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، ضمن تشکر از دست‌اندرکاران برگزاری دومین کنگره ملی شهدای غواص در جزیره کیش، ارادت و احترام خود را نسبت به خانواده‌های شهیدان غواص اظهار داشت.رضایی با تاکید بر ضرورت توجه بیشتر به حوزه شناختی و معرفتی شهدای غواص بیان کرد: ایجاد گردان‌های غواص یک نوآوری و خلاقیت بی‌بدیل بود که هرچه کنگره و یادواره در جهت شناخت بیشتر این افتخارآفرینی‌ها برگزار کنیم باز هم کم است.وی با یادآوری جایگاه و مقام بالای شهدا نزد مردم ایران خاطرنشان کرد: در هیچ دینی، به اندازه اسلام جایگاه و منزلتی برای شهدا قائل نشده‌اند و در قرآن شهدا زنده خوانده می‌شوند که نزد خدای متعال روزی می‌خورند و خشنودند و این مقام و توصیف از شهدا در قرآن، بسیار عظیم و عجیب است؛ فلذا شهدا در فرهنگ و اعتقادات و دین ما دارای منزلت بی‌بدیل هستند.فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران دفاع‌مقدس با توضیح وضعیت سخت و بحرانی امکانات و تجهیزات نظامی کشور در دوران جنگ توضیح داد: دشمنان ابتدای انقلاب نوپای ایران را بهترین فرصت برای شکست و نابودی کشورمان ارزیابی کرده بودند اما آنها از رمز پیروزی یعنی سه رکن ایمان، نوآوری و حرفه‌گرایی غافل بودند که غواصان دوران دفاع‌مقدس بهترین مصداق این سه رکن بودند و اگر امروز هم این سه رکن در امور جریان یابد، معجزه‌گر خواهد بود.
محسن رضایی خطاب به جوانان گفت: در آن مکانیزم ایمان و فناوری، وقتی رزمندگان برای رضای خدا مجاهدت می‌کردند اولا از تنهایی و افسردگی رهایی می‌یافتند و ثانیا به معنا و خودشناسی می‌رسیدند و امروز مشکل و معضل دنیای غرب، همین تنهایی و بی‌معنایی است که قصد انتقال و تسری آن به ایران را دارند و این یک خطر است.
وی با بیان این‌که امروز حزب‌گرایی و جناح‌بندی‌ها نباید عامل توسعه این ضدارزش‌ها شود، اظهار کرد: باید خیلی مراقب بود که این مسائل عاملی برای رواج فردگرایی و شخص‌محوری نشود.عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با ذکر خاطراتی از دفاع‌مقدس و اهمیت و تحول‌آفرینی گردان‌های غواص در روند جنگ خاطرنشان کرد: رشادت‌های غواصان در دفاع‌مقدس روند جنگ را تغییر داد و یک میدان جدید نبرد پیش روی رزمندگان اسلام باز کرد و یکی از مکان‌های آموزش آنها جزیره کیش بود. برای همین برپایی کنگره شهدای غواص در این جزیره مناسبت خوبی دارد.
رضایی در پایان با اشاره به سختی‌ها، حساسیت‌ها و شرایط بسیار دشوار غواصان در آموزش‌ها و عملیات‌ها در دوران دفاع مقدس، آنها را دارای بالاترین و بهترین درجات دانست و آرزوی علو درجات برای آنان کرد.
 
احداث‌ موزه دفاع‌مقدس در جزیره کیش
در این مراسم حجت‌الاسلام نیازی، امام‌جمعه کیش نیز در سخنانی با اشاره به این‌که امسال برای دومین سال جزیره معطر به عطر شهدای غواص شد، گفت: سال گذشته سه تقاضا مطرح کردم؛ اول این که یادواره شهدای غواص هر سال برگزار شود، دوم این‌که مثل این برنامه‌ها را در کیش زیاد داشته باشیم و به لطف خدا از این برنامه‌های معنوی زیاد داشتیم اما تقاضای سوم انجام نشد و آن هم این بود که نمادی از شهدای غواص در کیش داشته باشیم که این نماد یادمان شهدای غواص باشد. پیشنهاد این بود که ساختمانی که از قبل از انقلاب در جزیره مانده به موزه و یادمان شهدا تبدیل شود.او با بیان این‌که شهدا نزد خدا روزی می‌خورند، گفت: خدا در قرآن می‌فرماید به شهدا اموات نگویید، آنها حیات جاودان پیدا می‌کنند. ما نمی‌توانیم مقام والای شهدا را درک کنیم. شهدا زنده‌اند چون آثارشان وجود دارد و باعث تقویت دین می‌شود.حجت‌الاسلام نیازی با بیان این‌که دیروز سه مادر شهید در تکریم مادران شهدا پشت به دریا نشستند و دریا را نگاه نمی‌کردند و می‌گفتند این دریا فرزندان ما را گرفته است، تاکید کرد: وظیفه ما نسبت به شهدا این است که یاد شهدا را زنده نگه داریم و پیام شهدا را به نسل آینده منتقل کنیم. شهدا بر ولایتمداری، حجاب و حفظ حیا، خدمت به مردم و بصیرت تاکید داشتند و اگر می‌خواهیم راه شهدا را ادامه دهیم باید این موارد را تقویت کنیم.

معبر عشق؛ نمایشگاه نسل جوان در تکریم شهدای غواص 
سردار عبدالرضا آزادی، رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس بسیج در حاشیه دومین کنگره ملی شهدای غواص در گفت‌وگو با جام‌جم گفت: خوشبختانه دومین سالی است که کنگره شهدای غواص به اهتمام جمعی از رزمندگان و پیشکسوتان عزیز دوران جبهه و جنگ و با حمایت و پشتیبانی مسئولان جزیره کیش برگزار می‌شود و امیدواریم این رویداد فرهنگی هنری استمرار پیدا کند.  وی با اشاره به این‌که هدف از این کنگره بزرگداشت نام و یاد شهدا و انتقال پیام آنها به نسل جدید است، گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این کنگره تعامل نسل جوان باآن است. استقبال خوبی ازسوی دانش‌آموزان صورت گرفت و قریب به ۴۰۰اثرتوسط آنها برای شرکت درنمایشگاه معبر عشق خلق شد. وی درخصوص دیگر فعالیت‌هایی که در حوزه معرفی رشادت شهدای غواص به نسل جوان در حال انجام است، گفت: اتفاقات خوبی در حوزه نشر کتاب و تولید مستند برای شهدای مظلوم غواص به‌ویژه شهدای عملیات کربلای ۴ انجام شده است اما ما همچنان بدهکار شهدا و ایثارگران هستیم.  وی اضافه کرد: یکی از اقدامات ویژه در بحث انتقال فرهنگ دفاع‌مقدس به نسل جوان، آن است که با دعوت از آنها برای خلق آثار هنری نسل جدید را درگیر این موضوع کنیم. به عقیده من این کارهای بسیار ساده اثرشان بسیار زیاد است و در این کنگره نیز به‌خوبی نتایج آن دیده شد.

برگزیدگان معرفی شدند
در پایان این مراسم نیز از برگزیدگان جشنواره‌های مختلف دومین کنگره شهدای غواص به شرح زیر تقدیر شد:
پوستر‌: مهدی جهانبخش از اصفهان اول شد. سعیده کوثری از تهران و امیر فرید از تبریز به ترتیب دوم و سوم شدند.همچنین از ابوالفضل بابایی‌اومالی از تهران تقدیر ویژه به‌عمل آمد.
تئاتر‌: هیأت داوران در بخش خیابانی نمایش «ننه زار» به کارگردانی شاهین سلطانی از تهران را نمایش برتر اعلام کردند. تقدیر داوران در این بخش به ابراهیم سرشوق با نمایش «گزارش یک تابوت» از اصفهان رسید. در بخش صحنه‌ای نیز محمد یزدی با نمایش «ننه آقا» ازتهران برگزیده شد وجایزه تقدیر داوران نیز به رزا ماندنی به نمایش«سال سی» ازاصفهان رسید.
شعر: محمد زارعی، محسن کاویانی و رضا نیکوکار به ترتیب حائز رتبه اول تا سوم شدند.
داستان کوتاه: هیات داوران بخش داستان کوتاه نیز وحید نوروزی‌فهیم، هدی حشمتیان و مصطفی توفیقی را به ترتیب برندگان اول تا سوم معرفی کردند.
خوشنویسی: در جشنواره خوشنویسی که در دو بخش خوشنویسی و نقاشیخط برگزار شد در بخش خوشنویسی زهره رئیس‌الساداتی از مازندران دیپلم افتخار و علی عابدینی از گیلان لوح تقدیر دریافت کردند. در نقاشیخط نیز نصیبه عزیززاده از البرز دیپلم افتخار و تندیس جشنواره و هادی هنردوست از همدان لوح تقدیر داوران را کسب کردند.
رسانه: در جشنواره رسانه نیز که در سه بخش گزارش، یادداشت و گفت‌وگو برگزار شد، در بخش گزارش الناز عباسیان از همشهری‌آنلاین دیپلم افتخار و تندیس جشنواره را دریافت کرد. لوح تقدیر داوران نیز به مژگان محرابی از روزنامه همشهری رسید. در یادداشت، غلامرضا بنی‌اسدی از شهرآرا نیوز دیپلم افتخار و تندیس جشنواره و محمدجواد رنجبر از زائرنیوز لوح تقدیر داوران را کسب کردند. لازم به ذکر است در بخش گفت‌وگوی جشنواره نیز هیچ اثری حائز رتبه برتر نشد. اجرای نمایش «یاران ماندگار» به کارگردانی ابوالفضل همراه درخصوص شهدای غواص، پایان‌بخش دومین کنگره ملی شهدای غواص بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها