معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری در گفتگو اختصاصی با جام جم البرز مطرح کرد؛

بهبود ارائه خدمات به مردم استان با اجرای مدیریت دانش

دانش به عنوان یک منبع ارزشمند و حیاتی برای سازمان‌ها محسوب می‌شود. مدیریت دانش فرآیند شناسایی، گردآوری، سازماندهی، ذخیره‌سازی، به اشتراک‌گذاری و استفاده از دانش است. مدیریت دانش می‌تواند به سازمان‌ها کمک کند تا کارآمدتر عمل کنند، تصمیمات بهتری بگیرند و به اهداف خود سریع‌تر و آسان‌تر برسند.
مدیریت دانش می‌تواند نقش مهمی در توسعه ایران ایفا کند. با توسعه مدیریت دانش در سازمان‌های دولتی، می‌توان انتظار داشت که بهره‌وری نیروی کار افزایش یابد، هزینه‌های دولت کاهش یابد، تصمیم‌گیری‌های دولت مبتنی بر دانش و اطلاعات دقیق‌تر باشد و خدمات دولتی به مردم با کیفیت و کارایی بیشتری ارائه شود؛ و حال در راستای اینکه باخبر باشیم مدیریت دانش در استان البرز به چه میزان پیگیری و به اجرا درآمده است خبرنگار جام جم البرز با جناب آقای کاوه حدادپور معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری البرز گفتگوی اختصاصی انجام داده است که در ادامه آن را می‌خوانیم.
دانش به عنوان یک منبع ارزشمند و حیاتی برای سازمان‌ها محسوب می‌شود. مدیریت دانش فرآیند شناسایی، گردآوری، سازماندهی، ذخیره‌سازی، به اشتراک‌گذاری و استفاده از دانش است. مدیریت دانش می‌تواند به سازمان‌ها کمک کند تا کارآمدتر عمل کنند، تصمیمات بهتری بگیرند و به اهداف خود سریع‌تر و آسان‌تر برسند. مدیریت دانش می‌تواند نقش مهمی در توسعه ایران ایفا کند. با توسعه مدیریت دانش در سازمان‌های دولتی، می‌توان انتظار داشت که بهره‌وری نیروی کار افزایش یابد، هزینه‌های دولت کاهش یابد، تصمیم‌گیری‌های دولت مبتنی بر دانش و اطلاعات دقیق‌تر باشد و خدمات دولتی به مردم با کیفیت و کارایی بیشتری ارائه شود؛ و حال در راستای اینکه باخبر باشیم مدیریت دانش در استان البرز به چه میزان پیگیری و به اجرا درآمده است خبرنگار جام جم البرز با جناب آقای کاوه حدادپور معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری البرز گفتگوی اختصاصی انجام داده است که در ادامه آن را می‌خوانیم.
کد خبر: ۱۴۳۹۹۶۳

از برگزاری رویداد هفته پژوهش در استان البرز بگویید که به تازگی آن را پشت سر گذاشتیم.

موضوع پژوهش آنقدر در کشور با اهمیت است که یک هفته به عنوان هفته پژوهش نام گذاری شده و بر این اساس در طی ۲۰ سال اخیر هر ساله مراسمی را در روز هفته پژوهش می‌گرفتند با این رسالت که پژوهشگران را در طول سال دعوت به ارائه پژوهش در راستای حل نظام مسائل استان می‌کردند. تلاش کرده ایم در مدت ۲ سال گذشته بر اساس مدیریت دانش که در سطح کشور مطرح شده و در حال پیگیری می‌باشد قدم برداریم. فلسفه اصلی مدیریت دانش این است از تجربه گذشتگان استفاده کنیم و با مستند سازی اقدامات انجام شده، زمینه‌ای فراهم بشود که در سال‌های آینده بتوانند از تجربیاتی که در گذشته رقم خورده است بهره برداری مناسب انجام شود و با جلوگیری از تکرار روند‌های قبلی بتوانیم قدم‌های موثرتری در زمینه پژوهش برداریم. طی سال‌های اخیر که این روند را دنبال کردیم توانستیم به لطف خداوند بعد از ۱۵ سالی که از تأسیس استان البرز می‌گذشت، در سال ۱۴۰۱ رتبه اول حوزه پژوهش و فناوری را در کشور کسب کنیم و تقدیر مناسبی از پژوهشگران استان انجام بدهیم. این توجه منجر شد که ما شاهد رشد مقالات و دستاورد‌های پژوهشی در سال ۱۴۰۲ بودیم. تکرار این موضوع بسیار با اهمیت و کار سختی بود و با اقدامات و همکاری پژوهشگران استان، مدیران کل دستگاه‌های اجرایی و فرمانداران محترم در سال ۱۴۰۲ هم موفق به کسب این رتبه شدیم.

همکاری بین دانشگاه و صنعت چه کمکی می‌تواند در توسعه استان داشته باشد؟

موضوع بسیار با اهمیت ذکر این نکته می‌باشد که ما در رویداد هفته پژوهش ارتباط بین دانشگاه و صنعت را به صورت ویژه مورد توجه قرار قرار دادیم و طبق رصد و برنامه ریزی که صورت گرفته بود ارتباط خوبی بین پژوهشگران برتر و صاحبان صنعت در استان اتفاق افتاد و با این همکاری توانستیم پژوهش‌هایی را که ارائه می‌شود، اما به نتیجه نمی‌رسد را رفع کنیم و شاهد این اتفاق باشیم که پژوهشگران برتر جذب صاحبان صنایع بشوند و بررسی‌های آن‌ها در توسعه صنایع استان تاثیرگذار باشد.

به اجرا در آمدن مدیریت دانش چه کمکی می‌تواند به بهبود مدیریت استان داشته باشد؟

یکی از موضوعات با اهمیت در سطح مدیریت دستگاه‌های اجرایی این است که ما شاهد عدم استناد و سند سازی در ادارات کل هستیم و ثبت تجارب در بین مدیران، فرمانداران و شهرداران به خوبی انجام نمی‌شود و این آسیب به این صورت است که شخصی به عنوان مدیر اقدامی را انجام می‌دهد و منجر به نتیجه خوب یا بد خواهد شد. اما اگر این اقدام ثبت در سیستم ادارای شود، مجب خواهد شد که مدیر بعدی با استفاده از این تجربیات اقداماتی که در گذشته انجام گرفته است را تکرار نکند و زمان را برای بهبود مدیریت در سطح استان شاهد خواهیم بود.

در راستای اجرا شدن مدیریت دانش در استان البرز چه اقداماتی صورت گرفته است؟

وزارت کشور یک سالی می‌باشد که موضوع مدیریت دانش را در سراسر کشور راه اندازی کرده و به استانداری ابلاغ شده است و ما طبق این ابلاغیه دبیرخانه‌ای را در اداره کل تحول اداری استانداری البرز تأسیس کردیم و دستگاه‌های اجرایی را به تدریج وارد این موضوع می‌کنیم تا بتوانند مستند سازی بسیار خوبی از اقداماتی که در سطح استان انجام می‌دهند را داشته باشند و تجارب خودشان را برای دیگران به یادگار بگذارند. این اقدام در سطح استان البرز به صورت مناسب شکل گرفته است و در سطح فرمانداری‌ها و شهرداران شاهد ثبت وقایع و تجربه‌ها هستیم. خواهش ما این است که عزیزان در ادارات کل استان با دبیرخانه ستاد همکاری خوبی داشته باشند تا بتوانیم با انتقال تجارب بین دستگاه‌ها روز به روز عملکرد بهتری را شاهد باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها