اسدالله ابراهیمی ـ جام جم آنلاین ـ مدیرکل پزشکی قانونی خراسان شمالی از افزایش حدود ۳۷ درصدی آمار جانباختگان براثر مسمومیت با گاز منوکسید کربن در سال جاری نسبت سال گذشته خبر داد.
کد خبر: ۱۴۳۸۱۱۸
نویسنده اسدالله ابراهیمی

دکتر محمدرضا نورس در گفت‌وگو با خبرنگار جام جم، نسبت به افزایش آمار جانباختگان براثر استنشاق گاز منوکسید کربن در این استان هشدار داد و اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون ۱۵ نفر در این استان براثر استنشاق منوکسید کربن جان باخته‌اند که این تعداد سال گذشته ۱۱ نفر بود.

وی بیان کرد: از ابتدای سال تا پایان آذر ماه ۱۱ نفر در استان براثر استنشاق منوکسید کربن جان باخته‌اند که این آمار در مدت مشابه سال گذشته هفت نفر بود. از ۱۱ نفری که جان خود را از دست دادند، دو نفر زن و ۹ نفر مرد بودند.

نورس گفت: هر سال در نیمه دوم سال شاهد افزایش آمار مسمومیت ناشی استنشاق گاز منوکسید کربن هستیم که قابل پیشگیری است. در بررسی‌های تحلیلی آمار پزشکی قانونی مشخص شد از ۱۱ نفر جان‌باخته، چهار نفر در چادر نگهبانی، سه نفر در خانه باغ، دو نفر در خانه، یک نفر در محل کار و یک نفر در حمام جان باخته‌اند. در بررسی سن جانباختگان نیز مشخص شد، هفت نفر جوان و در سن بین ۳۰ تا ۶۰ سال بودند.

وی بیان کرد: مرجع ارائه آمار جانباختگان و تعیین علت فوت در قربانیان مسمومیت با گاز منوکسید کربن پزشکی قانونی است. بررسی این امر در آزمایشگاه‌های تخصصی پزشکی قانونی انجام می‌شود و همان روز، نتیجه آزمایش مشخص می‌شود.

 

افزایش ۳۷ درصدی تعداد جانباختگان براثر گازگرفتگی در استان

وی ادامه داد: برای کاهش آمار گازگرفتگی با منوکسید کربن، بر لزوم رعایت نکات ایمنی در نصب و به‌کارگیری وسایل گرمایشی تأکید می‌شود، چون ماه‌های سرد را پیش رو داریم و استفاده از وسایل گرمازا بیشتر خواهد شد.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان شمالی تاکید کرد: باید توجه داشت که اگر فردی براثر ابتلا به مسمومیت با گاز مونوکسید کربن جان خود را از دست ندهد، ممکن است دچار نواقص عصبی و روانی پیشرفته مانند فلج عضوی یا اختلال قوای مغزی شود. مسمومیت شدید با این گاز می‌تواند کشنده باشد.

وی گفت: در صورت مواجهه با فرد مصدوم، او را به سرعت از محیط خارج کنید، ورودی گاز را ببندید و در و پنجره را باز کنید و پس از خارج کردن مصدوم از محیط آلوده با اورژانس تماس بگیرید. علائم حیاتی مصدوم را کنترل کنید و از باز بودن راه تنفسش اطمینان حاصل کنید. / خراسان شمالی ـ خبرنگار جام جم ـ اسدالله ابراهیمی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها