چگونه دیدار آلومینیوم اراک و پیکان تهران به یک آشوب واقعی تبدیل شد؟

داد و بیداد از داوری

کلکسیونی از انواع و اقسام زشتی‎‌‌ها و پلشتی‌‎های موجود در فوتبال را به چشم دیدیم. همین نمایش طولانی و زشت کافی بود تا متوجه شویم این فوتبال حالا حالاها درست بشو نیست. این یک روز عادی در فوتبال ایران نبود چون قرار نیست همه مسابقات یک نیمه اول ۶۸ دقیقه‌ای داشته باشند اما این پتانسیل را دارد که بتواند تبدیل به یک روز غیرعادی شود.
کد خبر: ۱۴۳۲۶۶۴
 
یعنی روزی که در یک مسابقه حساس یا غیرحساس همه به جان هم بیفتند، خطا کنند و فوتبال ۹۰دقیقه‌‎ای را تبدیل به طولانی‎ترین مسابقه تاریخ کنند. دیدار آلومینیوم اراک و پیکان تهران همین مشخصات را داشت ومشخص نیست بعدا چه اتفاقاتی رخ خواهد داد، چه کسانی محروم می‌شوند وچه کسانی باجریمه نقره‌داغ. داوری هم مثلا خودی نشان داد. تشت‌رسوایی همه‌‎جانبه از بام پایین افتاد. 
     
بزرگ‎ترین حاشیه
این یک آشوب واقعی بود. محمدصالح عرب‌آبادی، کمک‌داور، با یک تصمیم اشتباه همه چیز را به هم ریخت و آشوبی به وجود آورد که دامنگیر بسیاری خواهد شد. او گل سالم آلومینیوم را مردود اعلام کرد تا به این ترتیب یکی از بزرگ‎ترین حاشیه‎های لیگ فصل ۱۴۰۳-۱۴۰۲ را رقم بزند. او بدتر از این نمی‎توانست عملکرد داشته باشد و بدتر ازاین نمی‎توانست تصمیم بگیرد. محمدصالح عرب‌آبادی بعد از این مسابقه جنجالی بلافاصله از سوی خداداد افشاریان رئیس کمیته داوران تا اطلاع ثانوی از حضور در میادین و قضاوت محروم شد. البته که این تصمیم در پی آشوب‎های شدید دیدار آلومینیوم و پیکان گرفته شد وگرنه احتمال این‌که با وجود چنین اشتباه بزرگی عرب‌آبادی همچنان به کار خودش در لیگ‌برتر ادامه بدهد بسیار زیاد بود. 
     
وظیفه‌ای که انجام نشد
گل سالم بود. همه هم همان لحظه متوجه شدند. نه بازیکن آلومینیوم در منطقه آفساید قرار داشت و نه خطایی رخ داد. اما گل سالم مردود اعلام شد. اما در این لحظه وظیفه اصلی بر عهده پیام حیدری بود، وظیفه‌‎ای که از پس آن برنیامد و انجامش نداد تا به این ترتیب کلید آغاز آشوب‎ها زده شود. پیام حیدری می‎توانست گل صد در صد سالم آلومینیوم را برگرداند و تصمیم نادرست عرب‌آبادی را وتو کند اما چنین اتفاقی رخ نداد. عرب‌آبادی نقش اصلی را در این آشوب داشت اما قطعا پیام حیدری هم باید مورد بازخواست قرار گیرد که این چه طرز مدیریت و کنترل یک مسابقه بود؟ برای این اتفاق یک شباهت هم وجود دارد، دیدار تراکتور و استقلال در فصل گذشته که وحید کاظمی در آن دیدار گل سالم تراکتور را برگرداند. روی گل اول تراکتور به استقلال تهران که از سوی محمد قنبری به ثمر رسید، ابتدا هم وحید کاظمی و هم کمک او اعلام آفساید کردند ولی در ادامه داور مسابقه تصمیم خود را تغییر داد و گل را سالم اعلام کرد. اما آنچه در دیدار آلومینیوم و پیکان رقم خورد خیلی واضح‌تر از آن گل دیدار تراکتور-استقلال بود. چرا پیام حیدری نتوانست تصمیم درستی بگیرد؟ 
   
نقش افشاریان
خداداد افشاریان که با صغرسنی پسرش و وارد کردن خانواده عریض و طویلش به جامعه داوری خودش یک پا بحران برای فوتبال این کشور به شمار می‎رود چندی پیش مصاحبه‌ای انجام داد و تاکید کرد که داوران تا امروز در نتیجه ۱۱ مسابقه لیگ‌برتر تاثیر مستقیم داشته‎‌‌‌اند. بیش از یک ماه از آن اظهارنظر خداداد افشاریان که رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال است می‎گذرد و آن رکورد حتی بدتر هم شده است. در واقع آن افشاگری نه تنها تاثیرگذار نبود بلکه باعث بدتر شدن اوضاع هم شد. اکنون دیدار آلومینیوم اراک و پیکان تهران یک پرونده قطور و بزرگ روی میز خداداد افشاریان است. او خودش در این پرونده چقدر نقش دارد و چقدر مقصر است؟ به هرحال برای کسی که با زیر پا گذاشتن ضابطه و با کمک رابطه نزدیک‎ترین افرادش را بدون تخصص و مهارت وارد داوری می‎کند قطعا نقش زیادی در رقم خوردن آشوب دیدار روز جمعه سوم آذر دارد. 
     
داستان ناتمام
مجتبی حسینی سرمربی آلومینیوم تا توانست به داور این دیدار اعتراض کرد اما گل سالم آلومینیوم را پس ندادند. این بازی در اواخر نیمه نخست حدود ۲۰ دقیقه متوقف بود و در نهایت ادامه پیدا کرد. رد شدن گل آلومینیوم مقابل پیکان و در ادامه اخراج بازیکن پیکان، یکی از عجیب‌ترین اتفاقات تاریخ لیگ‌برتر به شمار می‌رود. مهدی لیموچی با خطای کف پا روی پای بازیکن پیکان با کارت قرمز پیام حیدری از زمین بازی اخراج شد تا تصمیم سخت‌گیرانه داور باعث جنجالی بزرگ شود و صدای اعتراض کادر فنی اراکی‌ها را دربیاورد. دقایق بالای تلف شده در نیمه نخست نیز باعث شد تا نیم دوم ۶۷ دقیقه طول بکشد، اتفاقی بی‎سابقه و عجیب که ریشه در همه چیز دارد، از بی‎‌‌کفایتی گرفته تا بحران شدید داوری در ایران. این داستان قرار نیست اینجا تمام شود. تمام نشانه‎های مربوط به آن را به گسترده‎ترین شکل ممکن در فوتبال ایران می‎بینیم. این رشته سر دراز دارد. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها