افزایش ۲۲ درصدی خروج آب از سدها

۴۵ درصد حجم سدهای ایران پر آب شد

سخنگوی صنعت آب گفت: فعالیت مناسب سامانه بارشی در هفته جاری و برنامه‌ریزی‌های انجام شده به منظور استفاده حداکثری از آب‌های بهنگام و رواناب‌ها، موجب بهبود نسبی در وضعیت مخازن سد‌های کشور شد.
کد خبر: ۱۴۳۲۳۲۵

به گزارش جام جم آنلاین، فیروز قاسم‌زاده سخنگوی صنعت آب کشور اظهار داشت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده به منظور ذخیره‌سازی رواناب حاصل از بارش‌های اخیر و استفاده حداکثری از بارش‌ها برای نیاز‌های بهنگام، امکان بهبود ذخایر سد‌ها فراهم شد.

سخنگوی صنعت آب با بیان اینکه فعالیت مناسب سامانه بارشی در هفته جاری و رواناب‌های ناشی از آن، موجب بهبود نسبی در وضعیت مخازن سد‌های کشور شد، خاطرنشان کرد: آخرین آمار دریافتی از سد‌های کشور نشان می‌دهد تا انتهای آبانماه، ورودی سد‌های کشور به حدود ۲.۸ میلیارد مترمکعب رسیده که نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد رشد داشته است. 

وی افزود: خروجی از سد‌های کشور نیز در همین بازه زمانی، حدود ۴.۷ میلیارد متر مکعب بوده است که نسبت به سال گذشته ۲۹ درصد رشد داشته و این نشانگر تأمین آب بیشتر از محل سدها، برای مصارف مختلف، نسبت به سال گذشته است. 

قاسم‌زاده موجودی حال حاضر مخازن سد‌های کشور را با ۴۰ درصد پرشدگی، معادل ۱۹.۸ میلیارد متر مکعب خواند و گفت: این میزان نشانگر ۱۰ درصد رشد نسبت به سال گذشته است. 

سخنگوی صنعت آب کشور با اشاره به عدم تحقق پیش‌بینی‌های فرانرمال بارشی برای پاییز ۱۴۰۲ بیان داشت: با این شرایط، دو موضوع مدیریت مصرف و آبگیری مناسب مخازن سد‌ها برای تحقق برنامه مصرف در طول سال، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که باید مورد توجه ذینفعان و ذیمدخلان قرار بگیرد.

وی تأکید کرد: بر همین اساس، وزارت نیرو در قالب ستاد فرماندهی و پشتیبانی سیل، قبل از شروع فعالیت سامانه بارشی اخیر، بررسی‌ها و ارزیابی‌های لازم را به‌عمل آورد و به نوعی برنامه‌ریزی کرد که رواناب تولیدی در حوضه آبریز سد‌ها به نحو مطلوبی ذخیره‌سازی شود.

قاسم‌زاده اذعان کرد: در همین راستا، همه حوضه‌های آبریز با تطبیق شرایط بارشی بالادست و پایین دست و تأمین حداکثری نیاز کشاورزی از محل بارش‌ها، امکان ذخیره‌سازی در مخازن را فراهم کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها