وزنه‌برداران کشورمان بعد از ۵سال بر سکوی اول جهان ایستادند

تاج قهرمانی بر سر‌جوانان ایرانی

تیم نوجوانان فقط چند دقیقه تا صعود به یک چهارم‌نهایی فاصله داشت

حسرت ۱۷ساله‌ها

پرده نمایش دل‎انگیز افتاد. کار تیم‌ملی فوتبال زیر ۱۷ سال ایران در جام‌جهانی ۲۰۲۳ اندونزی چیزی شبیه فیلمی زیبا البته با پایانی تلخ و اندوه‌بار بود. تیمی که به آن می‎آمد تا نیمه‌نهایی جام‌جهانی بالا برود روز گذشته باز در یک غفلت در ثانیه‌های پایانی بازی یک بر صفر برده را با تساوی عوض کرد و در ادامه در ضربات پنالتی مغلوب شیرهای اطلس شد.
کد خبر: ۱۴۳۲۰۴۰
نویسنده رضا پورعالی - دبیر گروه ورزش
 
گل دقیقه ۷۳ اسماعیل قلی‌زاده همان بود که دنبالش بودیم، اما خوردن گل در دقیقه ۹۴ یک شوک واقعی و همچون آب سرد بود که روحیه یوزهای نوجوان را خراب کرد. با این روحیه بد، رفتیم به استقبال ضربات پنالتی و بعد هم شکست. مراکشی‌ها این‌بار برای ما خاطره خوشی رقم نزدند و با برتری ۴بریک درپنالتی‌ها، به یک چهارم رسیدند و حریف تیم‌ملی مالی شدند. این پایان ماجراجویی شاگردان عبدی در اندونزی بود. چقدر این تیم حیف شد. 
 
بازگشت ناامیدانه؟
پرونده تیم‌ملی فوتبال نوجوانان در اندونزی بسته شد و حالا نوجوانان باید چمدان‎های خود را ببندند و زودتر از آنچه تصور می‌شد به ایران برگردند. اما ترس در رابطه با این تیم شایسته همچنان وجود دارد. همان دغدغه‌های تکراری و سوال‌های بی‌جواب که سرنوشت این بازیکنان مستعد چه خواهد شد؟ حالا که با شکست مقابل مراکش از دور جام‌جهانی زیر ۱۷ سال کنار رفتند باید ناامید به ایران برگردند، فراموش شوند و دیگر اثری از آنها نبینیم؟ درست مانند آنچه که برای تیم قبلی رخ داد؟ قبلا هم نوشته بودیم و احتمالا باز هم باید بنویسیم. این بازیکنان نیاز به توجه و سرمایه‎گذاری دارند.
 
ستاره اصلی ما 
هر چند حذف از مسابقات جام‎‌جهانی اندونزی بسیار سخت و غم‎انگیز است اما ما دستاوردهای بزرگی هم در این رقابت‎ها داشتیم. از شاهکار بزرگ مقابل برزیل که بگذریم باید به اصلی‎ترین ستاره ایران در این رقابت‎ها برسیم؛ حسین عبدی. حسین عبدی که بیش از دو دهه انگار در فوتبال گم شده بود حالا با این نتایج نامی مطرح در فوتبال ایران است. مردی که پسران دهه هشتادی و نسل طلایی فوتبال ایران را تا یک هشتم‌‎نهایی‎ رهنمون کرد و تا همین الان هم به بهترین شکل ممکن ماموریت بزرگ و کار خطیری انجام داده است. عبدی اکنون دیگر یک وزنه مهم و قابل اتکا در فوتبال ایران است و امیدواریم وارد چرخه تکراری مربیان فوتبال ایران نشود، همان چرخه‌ای که از یک باشگاه اخراج می‎شوند و بلافاصله یا با فاصله اندکی بیشتر و کمتر سر از یک باشگاه دیگر در می‎آورند. عبدی دوای درد رده‎های پایه است. البته با توجه به برنامه‌‎ها و حرف‌های این مربی کاملا مشخص است که چه در چنته دارد و به قول معروف تا امروز بیهوده سخن نگفته است. او اکنون چهره‎ای قابل اطمینان و برجسته در فوتبال ایران است، حال چه تیمش می‌برد و چه می‌باخت او ستاره اصلی ما در اندونزی بود. 

عبدی: از مردم عذرخواهی می‌کنم
حسین عبدی، سرمربی تیم‌ملی فوتبال نوجوانان پس از حذف از جام‌جهانی زیر ۱۷ سال از طرفداران فوتبال عذرخواهی کرد. گزیده‌ای از صحبت‌های این مربی را در ادامه بخوانید: 
 
به تیم مراکش تبریک می‌گویم، تیم خیلی خوبی بودند. آنها توانستند دردقایق پایانی به تساوی برسند و درضربات پنالتی برنده شوند.
 
در این چند روزی که در مسافرت بودیم فشار زیاد بود. از شهری به شهر دیگر ۳ ساعت مسافرت داشتیم و یک پرواز ۲ ساعته هم داشتیم ولی حریف ۵ روز تقریبا اینجا بود و تمام تمرینات‌شان اینجا برگزار شد. با این حال بچه‌های ما خیلی خوب بودند.
 
اسم این بازی را بازی اشک‌ها و لبخندها می‌گذارم چون که یک بر صفر جلو بودیم، بازی مساوی شد و در پنالتی شکست خوردیم. اگر بچه‌های ما کمتر خسته بودند شاید نتیجه دیگری رقم می‌خورد.
 
درهرصورت بازی خیلی خوبی بود و به بچه‌ها تبریک می گویم. ممنون از فیفا که چنین رویدادهایی گذاشته که چنین بچه‌هایی را به همه معرفی کنیم.
 
از مردم عذرخواهی می‌کنیم و امیدوارم در آینده کاری انجام بدهیم که این مردم عزیز لایق آن هستند.

هت‌تریک تلخ در یک‌هشتم
این سومین حذف تیم فوتبال نوجوانان ایران در مرحله یک‌هشتم نهایی جام‌جهانی بود. ایران در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۳ به ترتیب برابر اروگوئه و نیجریه با نتایج ۲ بر یک و ۴ بر یک شکست را پذیرا شده بود و حالا نوبت به تیم تحت هدایت حسین عبدی رسید تا برابر مراکش در ضربات پنالتی شکست بخورد. به این ترتیب همچنان بهترین نتیجه تیم فوتبال نوجوانان ایران در ادوار جام‌جهانی دست تیم سال ۲۰۱۷  است که سکان هدایت آن بر عهده عباس چمنیان بود. آن تیم موفق شد در مرحله یک‌هشتم نهایی از سد مکزیک بگذرد و تنها پیروزی نوجوانان ایران در دور حذفی جام‌های جهانی را به‌ثبت برساند. اما در نهایت در دور سوم مغلوب اسپانیا شد و نتوانست به نیمه‌نهایی صعود کند.

امان از وقت‌های اضافی
ماجراجویی ایران در جام‌جهانی اندونزی با دو برد و یک تساوی و یک شکست خاتمه یافت. شاگردان حسین عبدی در مصاف‌های اول و سوم با تیم‌های برزیل و کالدونیای جدید بازی را بردند و در مصاف‌های دوم و چهارم در تقابل با تیم‌های انگلیس و مراکش با گل‌هایی که در دقایق پایانی دریافت کردند، از رسیدن به نتیجه دلخواه بازماندند تا با دست خالی به خانه بازگردند. گل وقت‌های اضافی انگلیسی‌ها صدرنشینی را از ما گرفت و گل مراکشی‌ها هم باعث شد از جام حذف شویم. ایران در هر چهار بازی موفق به گلزنی شد و فقط در جدال با نیوکالدونیا موفق به ثبت کلین‌شیت شد. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها