کارشناس مسائل اروپا گفت: به نظر نمی‌آید تا زمانیکه تنش در غزه ادامه داشته باشد شاهد تحولات جدی در موضوع هسته‌ای باشیم.
کد خبر: ۱۴۲۹۹۴۴

علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان چند روز قبل ماه به ژنو سفر کرد و با انریکه مورا، معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و رایزنی داشت. باقری خود درباره محتوای این سفر در توییتر نوشت: در ملاقات با انریکه مورا در ژنو، در خصوص تحولات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی، به‌ویژه شرایط وخیم بشری در غزه تبادل نظر کردیم.» وی همچنین نوشت: «آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها نیز مورد بحث قرار گرفت.»

مرتضی مکی در گفتگو با جام جم آنلاین در خصوص این سفر و احتمال روشن شدن چراغ مذاکرات هسته‌ای گفت: متأسفانه روند مذاکرات هسته‌ ای از سال گذشته در ابتدا تحت تاثیر بحران اوکراین و در حال حاضر نیز تحت تاثیر جنگ غزه قرار گرفته است، تحرکات سیاسی آقای باقری از این جهت قابل توجه است که اروپا به دنبال عدم گسترش تنش در منطقه خاورمیانه است.

وی افزود: اروپاییان با رایزنی‌های متعدد سعی دارند به گونه‌ای تحولات را مدیریت می‌کنند که جنگ در محدوده غزه باقی بماند، در چنین فضایی آقای باقری موقعیت را مناسب دید تا پرونده هسته‌ای را نیز احیا کند، اما اینکه تا چه حد این تحرکات آقای باقری می‌تواند موثر باشد بسته به مواضع اروپا نسبت به برنامه هسته‌ ای ایران دارد.

این کارشناس مسائل اروپا در عین حال گفت:، اما به نظر نمی‌آید تا زمانی که تنش در غزه ادامه دارد شاهد تحولات جدی در موضوع هسته‌ای باشیم، آمریکا در چنین فضایی که انواع اتهامات به ایران وارد شده بعید است مذاکره‌ای داشته باشد.

مکی تصریح کرد: هر تحولی در روند مذاکرات هسته‌ای از کانال مذاکرات ایران و آمریکا رد می‌شود بنابراین مذاکره ایران با اروپا صرفا به عنوان تقویت نقش میانجی اروپا محسوب می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها