وزن‌کشی کاربران توییتر در جنگ غزه چه نتایجی را به ما نشان می‌دهد؟

فتح حقیقت در جنگ روایت

همزمان با درگیری‌ها میان نیروهای مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی از ۱۵ مهرماه، فضای توییتر به عنوان یکی از جریان‌سازترین و موثرترین فضاهای خبری در ایران و جهان به‌شدت متاثر از این رخداد قرار گرفت به‌گونه‌ای که توییت‌های پرلایک بازه ۱۰روز نخست جنگ، یعنی ۱۵ تا ۲۴ مهرماه و هشتگ‌های پرتکرار این دوره، به طور کامل تحت‌تاثیر رخدادها در غزه و فلسطین بوده است.
کد خبر: ۱۴۲۸۰۳۱
فتح حقیقت در جنگ روایت

این فضاسازی و جریان‌سازی فقط به توییتر فارسی مرتبط نبوده و حجم زیادی توییت در حمایت‌ از فلسطینی‌ها توسط کاربران غیرفارسی‌زبان زده شده است. در مجموع از ۳۰هشتگ پرتکرار در بازه زمانی ۱۵تا۲۴مهرماه، ۵۳درصد هشتگ‌ها در حمایت از فلسطین، ۱۵درصد در حمایت از اسرائیل، ۸درصد در حمایت از رضا پهلوی و سلطنت‌طلبان، ۱۷درصد در حمایت از مهسا امینی و آرمیتا گراوند و نزدیک به ۶درصد نیز درباره ایران منتشر شده است. در میان ۳۰هشتگ ترند و پرتکرار ۱۰ روز اول جنگ فلسطین و اسرائیل «طوفان‌الاقصی» با اختلاف رتبه نخست از نظر مشارکت کاربران را به دست آورده است؛ البته این هشتگ با سه نگارش دیگر نیز ترند شده است که اگر تعداد آنها را به این هشتگ اضافه کنیم، اختلاف آن با هشتگ‌های دیگر بیشتر نیز خواهد شد. بعد از هشتگ طوفان الاقصی، هشتگ آرمیتا گراوند پرتکرارترین هشتگ توییتر در بازه زمانی ۱۵ تا ۲۴ مهرماه بوده است. برخی کاربران ضدنظام بیشترین تلاش خود را برای برندسازی از درگذشت آرمیتا و مشابهت‌سازی آن با ماجرای مهسا امینی انجام دادند تا در حد امکان به احیای ناآرامی‌های سال گذشته و ایجاد آشوب در کشور دامن بزنند.

۱- hurt  copain
محبوب‌ترین و به عبارتی پرلایک‌ترین توییت مربوط به این‌موضوع دربازه ۱۰روزه آغازین جنگ مربوط به کاربری فلسطینی است که ۳۰۰هزار فالوئر دارد و مطالب متنوعی را در صفحه خود نشر و بازنشر می‌کند. او در توییت ۱۹مهر خود با نزدیک به ۵۰میلیون بازدید، ۶۶۰ هزار لایک و ۹۵هزار ریتوییت، به استوری «جاستین بیبر» خواننده پرمخاطب کانادایی واکنش نشان داده است.

۲- ایلان ماسک
دومین توییت پرلایک و محبوب در توئیتر به «ایلان ماسک» مربوط بوده که بیش از ۱۰۰ میلیون بازدید گرفته، ۶۰۰ هزار بار لایک و ۷۰ هزار بار بازنشر شده است. ماسک در توییت محافظه‌کارانه خود، ضمن آرزوی صلح برای طرفین نبرد، از اتفاقاتی که در رژیم صهیونیستی افتاده، ابراز ناراحتی کرده است. توییت ایلان ماسک بیشترین بازدید را با ۱۰۰ میلیون ویو دریافت کرده است. 

۳- کریم بنزما
کریم بنزما در واکنشی که مورد توجه رسانه‌های مختلف قرار گرفت با مردم فلسطین ابراز همدردی کرده و اقدامات اسرائیل را ناعادلانه و به نوعی محکوم کرده است. توییت بنزما ۴۳میلیون بار دیده شده، ۵۱۷ هزار بار لایک و ۱۷۰ هزار بار بازنشر شده است. با وجود این‌که از نظر لایک، این توییت رتبه سوم را گرفته اما از نظر میزان بازنشر، پر ریتوییت‌ترین محتوای منتشر شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها