یک کارشناس مسائل بین‌الملل به تحلیل پیلمدهای بدعهدی برجامی اروپا پرداخت.
یک کارشناس مسائل بین‌الملل به تحلیل پیلمدهای بدعهدی برجامی اروپا پرداخت.
کد خبر: ۱۴۲۶۷۲۰

عبدالرضا فرجی راد استاد ژئوپولیتیک و سفیر پیشین ایران در نروژ و مجارستان در گفتگو با جام جم آنلاین با اشاره به پایان ندادن اروپا به تحریم های ایران طبق قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در حوزه موشکی و تسلیحات گفت: گروسی در نشست آخر آژانس، گزارش خوبی در مورد جمهوری اسلامی ایران ارائه نداد و اعلام کرد که ایران همکاری‌های لازم را ندارد از سوی دیگر حوادث اخیر منطقه نیز کمک کرد تا اروپا چنین جهت گیری داشته باشد. آمریکا نیز شب گذشته از اروپا دنباله روی کرد و تحریم های جدیدی علیه صنایع موشکی و تسلیخاتی و پهپادی ایران اعمال کرد.

وی با بیان اینکه آنچه که مسلم است غرب مقرراتی که بر اساس برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ بود را رعایت نکرد، تصریح کرد: بنابراین وقتی اروپا تعهدات خود را عملی نکرده است هر کشور دیگری که بخواهد با ایران تعاملات تسلیحاتی داشته باشد تحریم می‌کنند.

فرجی راد افزود: با توجه به شرایط فعلی باید منتظر آینده تنش‌های فعلی در منطقه باشیم و سپس بر اساس معیار برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ دوباره دو طرف در این خصوص مذاکره کنند، بده بستانی صورت گیرد و بر اساس آن اتحریم‌های تسلیحاتی ایران برداشته شود، در غیر این صورت هر چند طبق قانون حق با ایران است اما هیچ کشوری نمی‌تواند با ایران معامله رسمی داشته باشد.

این کارشناس مسائل بین الملل خاطر نشان کرد: در حال حاضر با توجه به تنشی که در منطقه وجود دارد و موشک پرانی هایی که صورت میگیرد اروپا چنین تصمیمی درباره ادامه تحریم تسلیحاتی ایران گرفته است، بنابراین باید پس از آرام شدن فضا؛ از طریق گفتگو این موضوع را حل کرد در غیر این صورت ایران نیز محدودیت‌های بیشتری را بر کارشناسان آژانس و ورودشان به ایران خواهد داشت.

سفیر پیشین ایران در نروژ و مجارستان گفت: در حال خاضر روسیه تعاملات نظامی خود را با ایران دارد. اما طبیعتاً وقتی روسیه و چین ببینند اروپا و آمریکا محدودیت‌های ایران را برداشته اند تعاملات بیشتری با ایران در این خصوص خواهند داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها