مدیر کل استاندارد یزد:

صیانت از حقوق مردم در کیفیت کالا

یزد- مدیر کل اداره استاندارد استان یزد گفت: پیگیری از سوی مردم در زمینه استاندارد در سلامت و کیفیت کالا نقش تاثیرگذاری دارد.
کد خبر: ۱۴۲۶۴۹۳
نویسنده کاظم صادقپور

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین یزد، حمید مطهری در نشست با خبرنگاران اظهار داشت: در دولت سیزدهم، استاندارد مردمی در راس اقدامات این حوزه است و در هفته استاندارد امسال نیز شعار مشارکت مردمی و استاندارد مردمی است و با نظارت اقشار مختلف موفقیت بیشتری در این زمینه خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه پیگیری در زمینه استاندارد در سلامت مردم و جامعه نقش تاثیرگذاری دارد، گفت: برخی از تولید کنندگان هر مواد اولیه ای را تهیه و نسبت به تولید اقدام می‌کنند و چون نمی‌توانند استاندارد را دریافت کنند لذا با انواع و اقسام روش ها علامت استاندارد را بر روی کالای خود درج می کنند که تخلف است.

مدیر کل اداره استاندارد استان یزد افزود: امکان دارد شخصی نشان استاندارد را بدون ضابطه ممهور به مهر استاندارد کرده یا جعل کند بسیاری از عموم مردم نمی دانند که چگونه باید اصالت سنجی کنند و مردم می توانند با استعلام از سرشماره ۱۰۰۰۱۵۱۷ نسبت به دریافت کد ۱۰ رقمی استاندارد اقدام کرده و اصالت سنجی کنند.

مطهری با بیان اینکه در صورت عدم دریافت کد نیز آن کالا فاقد استاندارد است، گفت: متاسفانه برخی از کارخانه ها که از یک محصول خود استاندارد دریافت کرده اند بر روی دیگر محصولات خود نیز اعمال می‌کنند که این امر تخلف بوده و از طریق سامانه ذکر شده قابل بررسی و پیگیری است.

وی افزود: اگر اداره استاندارد از حاشیه خارج نشود و رسانه‌ها به یاری استاندارد نیایند، مردم از حقوق خود از کیفیت کالاها مطلع نمی‌شوند بنابراین مطالبه عمومی نخواهیم داشت و زمانی که مطالبه عمومی نباشد، حتی ممکن است محصولات تولیدی استان زیر سوال برود.

مدیرکل استاندارد استان یزد با بیان اینکه طرح ملی مبارزه با کم فروشی و خالص فروشی شیرینی در کل کشور و استان یزد اجرا شده ، ادامه داد: عدم نظارت بر تولید برخی از کالاها و یا جعل علامت استاندارد بر روی محصولات باعث مرجوع شدن کالا شده و ضرر آن برای همه محصولات استان خواهد بود.

وی افزود: در زمینه کم بودن عیار برخی از طلاهای فروخته شده توسط زرگری های یزد نیز اقدام شده است، در حالی که برای فروش به مردم عیار کمتری داشت اما مبلغ آن با عیار بالاتر دریافت و سپس در زمان خرید از مردم با همان عیار پایین قیمت گذاری می شد که تخلف است که خوشبختانه این روند در حال حاضر اصلاح شده و نظارت ما نیز کماکان وجود خواهد داشت

مدیرکل استاندارد استان یزد خاطرنشان کرد: ۵۶ قلم کالا در کشور دارای استاندارد اجباری است که شش قلم وارداتی و نظارت دائمی بر روی این کالاها انجام می‌شود.

مطهری گفت: اداره استاندارد استان در عرصه‌های جدید نظیر هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، اتاق‌های مادر و کودک، قطعات یدکی خودرو و ... ورود کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها