طی روزهای اخیر استراتژیست‌ها و تحلیلگران مسائل منطقه و نظام بین‌الملل، عملیات طوفان‌الاقصی را از ابعاد گوناگون مورد بررسی و تحلیل قرار می‌دهند. مخرج مشترک و وجه ثابت همه این تحلیل‌ها یکسان است: «غافلگیری واشنگتن و تل‌آویو!»
کد خبر: ۱۴۲۵۹۵۹
نویسنده حنیف غفاری | دبیر گروه بین‌‌الملل

آنچه بیش از هر زمان دیگری در معرض انتقاد ساکنان اراضی اشغالی و حامیان غربی تل‌آویو قرار گرفته، همین شکست امنیتی در نوار غزه و فراتر از آن، عدم‌قدرت پیش‌بینی معادلات نبرد در آینده است. اگرچه مناسبات سیاسی واشنگتن ــ تل‌آویو در دوران حضور همزمان بایدن و نتانیاهو چندان مساعد به نظر نمی‌رسد، اما وقوع عملیات طوفان الاقصی منجر به تشدید مذاکرات و لابی‌گری‌های دوطرفه آمریکا و رژیم‌صهیونیستی با هدف کنترل صحنه و مواجهه با عملیات موفقیت‌آمیز فرزندان مقاومت شده‌است.
 دراین میان، مواضع رسمی کاخ سفید و وزارت خارجه آمریکا حکایت از همپوشانی راهبردی ــ تاکتیکی طرفین در این معادله دارد، اما به نظر می‌رسد بایدن نگرانی‌هایی نسبت به حماقت نتانیاهو و صهیونیست‌ها دارد که نمی‌تواند آنها را کتمان کند. به عبارت بهتر، روایتگری آمریکایی‌ها از همپوشانی مطلق با تل‌آویو در مواجهه با عملیات طوفان الاقصی، لزوما آن چیزی نیست که در مواضع رسمی ادعا می‌شود. 
اختلاف میان واشنگتن و تل‌آویو بر سر عملیات زمینی در نوار غزه، منبعث از اختلافات عمیقی است که میان طرفین بر سر ترسیم مختصات میدان نبرد وجود دارد. دوگانگی و منازعه ژنرال‌ها ــ‌سیاستمداران در تل‌آویو نیز بر سر نحوه ورود به میدان نبرد و حدود توانایی صهیونیست‌ها در مدیریت منازعه، به نقطه اوج خود رسیده‌است. منتقدان نتانیاهو و وزارت جنگ رژیم اشغالگر قدس معتقدند استمرار نبرد بر اساس توهمات نخست‌وزیر رژیم اشغالگر قدس و افرادی مانند بن‌گویر و اسموتریچ فرجامی جز آسیب‌پذیری بیشتر صهیونیست‌ها نخواهدداشت.
ازاین رو اختلافات پشت پرده واشنگتن ــ تل‌آویو که اجازه تسری آن به صحنه آشکار را نمی‌دهند، ناظر بر ضعف اطلاعاتی، نظامی و راهبردی آنها در مواجهه با جریان مقاومت است. تاکید مکرر و وسواس‌گونه نتانیاهو در خصوص عملیات زمینی در غزه، نشان‌دهنده مخالفت نهادهای نظامی - ‌امنیتی در آمریکا و حتی بخشی از این نهادها در اراضی اشغالی با این مسأله است. این مخالفت ریشه در ریسک‌پذیری شدید این عملیات و احتمال بالای شکست مجدد صهیونیست‌ها در آن دارد. ضمن آن‌که شواهد نشان می‌دهد کنشگری حماس و گروه‌های مقاومت در عملیات طوفان الاقصی هنوز پایان نیافته و ممکن است درساعات وروزهای آتی نبرد، شاهد وقوع حوادث تعیین‌کننده دیگری در اراضی اشغالی باشیم. 
درنهایت این‌که رژیم اشغالگر قدس در بهترین حالت ممکن، باید نحوه اعلام شکست خود در جنگ اخیر را در مشورت با واشنگتن تعیین کند و گریزی از کلیت این ناکامی وجود ندارد. عملیات طوفان الاقصی یک نقطه‌عطف و واقعه‌ای تاریخ‌ساز در فلسطین محسوب می‌شود. این همان اسم رمز فروپاشی رژیم‌جعلی صهیونیستی و متعلقات آن تلقی می‌شود. در چنین معادله‌ای، آمریکا نیز به عنوان اصلی‌ترین حامی و شریک جنایات صهیونیست‌ها باید هزینه‌های تصاعدی و هنگفت در هم شکستن اشغالگران فلسطین را بپردازد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها