صهیونیست‌های نفرت انگیز، منزوی‌تر از همیشه
یک کارشناس منطقه غرب آسیا در گفتگو با جام‌جم آنلاین عنوان کرد:

صهیونیست‌های نفرت انگیز، منزوی‌تر از همیشه

شرط‌بندی روی اسب بازنده

رهبر انقلاب اخیرا در بیاناتی، عادی‌سازی رابطه با رژیم صهیونیستی را که در دستورکار برخی دولت‌های عربی است، شرط بندی روی اسب بازنده توصیف کرده‌اند.
کد خبر: ۱۴۲۵۰۴۱
نویسنده مهدی جاوید | کارشناس مسائل سیاسی

درنگاه نخست ممکن است این‌طور به‌نظر بر‌سد که پیگیری چنین سیاستی، می‌تواند به تنش‌زدایی از جهان عرب و توسعه این کشورها کمک کند اما آیا در واقعیت هم همین اتفاق رخ خواهد داد؟ از نگاه صاحب‌نظران، دست‌کم هفت دلیل وجود دارد که عادی‌سازی رابطه با صهیونیست‌ها به‌ویژه از سوی کشورهای قدرتمند جهان اسلام مانند عربستان به سود آنها نیست.

اول: برقراری رابطه با صهیونیست‌ها و مشروعیت بخشی دیپلماتیک به رژیم غاصب صهیونیستی به این رژیم انگیزه می‌دهد تا سیاست‌های افراطی و تجاوزکارانه خود را فراتر از فلسطین در لبنان و سوریه نیز ادامه داده و از رابطه با اعراب برای عملیاتی کردن رویای «نیل تا فرات» استفاده کند.

دوم: اسرائیل با تکیه بر سیاست عادی سازی روابط، هیچ‌گاه به خواسته حداقلی اعراب برای تشکیل دولت فلسطینی تن نداده و آبروی دیپلماتیک دولت‌های‌اسلامی را خواهد برد. صهیونیست‌ها مگر در همه این سال‌ها با غرب رابطه خوبی نداشته‌اند؟ پس چرا هیچ‌گاه به حرف آمریکا، اروپا و سازمان ملل برای تشکیل دولت‌فلسطینی توجه نداشته و هنوز به شهرک‌سازی ادامه می‌دهند؟ وقتی تل‌آویو به خواست دولت‌های‌هوادار خود بی‌توجه است، آیا شانسی برای توجه به مطالبه دولت‌های‌عربی وجود دارد؟

سوم: عادی‌سازی رابطه با اسرائیل به سانسور گفتمان مقاومت در جهان عرب کمک می‌کند و این امر می‌تواند جوانان غیرتمند عرب را رادیکال‌تر کند. از یاد نبریم که بسیاری از گروه‌های اسلامی در تاریخ جهان اسلام وقتی رودرروی دولت‌های خود ایستادند که متوجه سستی آنها برابر نفوذ صهیونیسم شدند. بنابراین عادی سازی روابط، دولت‌های عرب منطقه را از درون با بحران بی‌ثباتی و شاید موج تازه بیداری اسلامی مواجه خواهد کرد.

چهارم: اسرائیل در ماه‌های اخیر به‌شدت ضعیف شده است. نارضایتی داخلی از این رژیم به اوج رسیده و دولت‌های غربی حمایت‌های خود را محدود کرده‌اند. در این شرایط، دولت‌های عربی باید به فکر امتیازگیری و نه امتیازدهی به صهیونیست‌ها باشند تا موقعیت فلسطین به‌عنوان عضو جهان اسلام را تثبیت کرده و به توسعه گفتمان مقاومت اسلامی کمک کنند.

پنجم: بهبود رابطه با ایران، منطقه را باثبات‌تر کرده و بنابراین هر تلاشی برای برهم خوردن این هندسه نوین به زیان توسعه اعراب است. تهران به‌صراحت نظر خود را درباره عادی سازی رابطه با اسرائیل اعلام کرده و نباید دولت‌های منطقه چالشی تازه ایجاد کنند.

ششم: رابطه با اسرائیل کمکی بی‌نتیجه به دولت بایدن است تا در آستانه انتخابات۲۰۲۴ اقدام به دستاوردسازی دیپلماتیک و جلب پول لابی صهیونیستی در انتخابات کند. باتغییر احتمالی دولت در آمریکا، بعید است دولت آینده آمریکا به تضمین‌های دولت فعلی تن دهد، همان‌طور که دولت ترامپ در برجام وفادار به تضمین‌های دولت اوباما نبود.

هفتم: درنهایت دولت‌های عربی با عادی‌سازی روابط با اسرائیل به تاریخ و جغرافیای جهان‌اسلام خیانت می‌کنند. تمدن اسلامی امروز بامحوریت ایران، یکی ازقطب‌های اثرگذار نظام بین‌الملل است وخیانت به این قدرت‌عینی برای برخی امتیازهای ناچیز، درعمل به منفورشدن رهبران‌عرب منتهی خواهدشد و آینده سایر سازشکاران منفور را برای آنها درپی‌خواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها