«جام‌جم» جزئیات قیمت خرید تضمینی گندم را بررسی می‌کند

در جست‌وجوی خودکفایی

در انتظار نرخ جدید خرید تضمینی گندم

براساس قانون خرید تضمینی، وزیر جهاد کشاورزی به‌عنوان رئیس شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی، یک هفته بعد از تعیین قیمت‌ها در شورا فرصت دارد تا قیمت‌های مصوب را اعلام کند. فرصتی که چند روزه به پایان رسیده اما قیمت‌ها هنوز اعلام نشده است.
کد خبر: ۱۴۲۳۵۷۸
 
امروز ۴.۵میلیون بهره‌بردار بخش کشاورزی در حالی سال زراعی جدید ۱۴۰۳ـــ۱۴۰۲ را آغاز می‌کنند که قیمت خرید‌های تضمینی را نمی‌دانند. اعلام به‌موقع نرخ خریدهای تضمینی کالاهای اساسی کشاورزی از آن لحاظ حائز اهمیت است که کشاورز با آگاهی قبلی از قیمت‌ها اقدام به کشت می‌کند و می‌داند که چه بکارد و به چه میزان بکارد در غیر این‌صورت گام گذاشتن در تاریکی است و قانون‌گذار هم با علم به این موضوع مهلت  تعیین کرده است.نکته دیگر این‌که شورای قیمت‌گذاری می‌تواند با تعیین قیمت‌های مناسب، کشاورز را به سمت کشت محصولات اساسی سوق دهد که خودخواسته از کشت محصولات آب‌بر و کم ضرور پرهیز خواهد شد و سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی در کشت محصولات اساسی هم محقق می‌شود.
     
راهکارهای کاهش خروج ارز
از ۱۲۵میلیون تن محصول کشاورزی که سالانه در کشور تولید می‌شود، بخش زیادی از آن به محصولات کم اهمیت و آب‌بر اختصاص دارد و به این دلیل است که سالانه ۱۸میلیارد دلار واردات کشاورزی داریم که ۲۵درصد آن فقط به روغن اختصاص دارد. تمام برنامه دولت این است که از اتکا به واردات محصولات اساسی بکاهد و در این مسیر قیمت خریدهای تضمینی می‌تواند راهگشا باشد و از خروج ارز از کشور بکاهد.هفته گذشته منابع آگاه اعلام کردند شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی قیمت ۳۲ محصول کشاورزی را تعیین کرده و قیمت برخی محصولات ازجمله گندم هم از این جلسات به بیرون درز کرد اما وزارت جهاد در اطلاعیه‌ای که روز بعد هم از سایت خود برداشت، اعلام کرده بود فقط وزیر جهاد مرجع اعلام قیمت‌هاست.حال با این‌که قانون تعیین کرده، شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی که در آن وزرای اقتصاد، صنعت، سازمان برنامه و بودجه، نمایندگان مجلس، تشکل‌ها و کشاورزان حضور دارند، نهایتا یک هفته پس از تعیین قیمت باید اعلام کنند اما هنوز خبری از قیمت‌ها نیست.ریاست این شورا را وزیر جهاد کشاورزی به‌عهده دارد، او مسئول وزارتخانه ای است که تامین کننده امنیت غذایی کشور باید باشد اما ۴.۵میلیون بهره‌بردار کشاورزی، فردا سال زراعی جدید را با بی‌خبری کامل از قیمت‌ها آغاز خواهند کرد. به نظر می‌رسد کوتاهی وزارت جهاد کشاورزی در اعلام قیمت محصولات کشاورزی، باعث سردرگمی و بلاتکلیفی کشاورزان شده است. 
     
سردرگمی کشاورزان
سردرگمی‌ای که قانونگذار برای آن تکلیف قانونی تعیین کرده است. طبق ماده۲ تبصره۲ قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی، دولت موظف است حداقل سه ماه قبل از شروع فصل کشت زراعی، قیمت محصولات را تعیین کند یعنی باید تا پایان تیرماه قیمت‌های مصوب شده به اطلاع کشاورزان می‌رسید اما طبق این قانون، شورای قیمت‌گذاری بعد از ۵۳ روز تاخیر، قیمت محصولات اساسی کشاورزی را تعیین کرد. در حال حاضر نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی به‌عنوان رئیس شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی نیز باید یک هفته بعد از تعیین قیمت‌ها در شورا، قیمت‌های مصوب را اعلام می‌کرد؛ فرصتی که چند روزه به پایان رسیده اما هنوز خبری از اعلام قیمت‌ها نیست.
علایی مقدم، معاون سابق برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی(اول مرداد) گفت: قیمت ۳۲محصول اساسی کشاورزی نهایی شده و(۲مرداد) ابلاغ می‌شود. هفته اول مرداد هم گذشت و فرصت یک هفته وزیر هم قیمتی نداشت.
براساس قانون، قیمت‌گذاری محصولات اساسی از جمله گندم، به‌عهده شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی، متشکل از وزرای جهاد کشاورزی و امور اقتصادی و دارایی، رئیس سازمان برنامه و بودجه و پنج نفر از تشکل‌های صنفی و کشاورزان خبره است و جلسات آن ‌باید حداقل سه ماه قبل از شروع سال زراعی، تشکیل و قیمت‌ها حداکثر تا آخر تیرماه همان سال تعیین شود اما امسال اتخاذ تصمیم درباره قیمت تضمینی گندم بیش از ۵۳ روز تاخیر داشت.اعضای شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاوزی، بالاخره توانستند در جلسه (چهارشنبه ۲۲شهریور) قیمت ۳۲ قلم کالای اساسی ازجمله گندم را برای سال زراعی جدید تعیین کنند.
     
قیمت جدید گندم چقدر است؟
محمدشفیع ملک‌زاده، مدیر اجرایی اتاق اصناف کشاورزی ایران گفت: قیمت خرید تضمینی گندم در جلسه شورای قیمـت‌گذاری محصولات کشاورزی کیلویی ۱۹هزار و ۵۰۰تومان برای سال زراعی ۱۴۰۳ ـــ۱۴۰۲ تعیین شد. این در حالی است که کشاورزان متقاضی بهای ۲۲ تا ۲۳هزار تومانی قیمت گندم بودند. همچنین مرکز پژوهش‌های کشاورزی براساس بررسی هزینه‌ها اعلام کرده بود برای هر کیلوگرم گندم قیمت خرید، ۲۳هزار و ۷۰۰ تومان مناسب است و می‌تواند برای تولیدکننده حاشیه  سود داشته باشد.
newsQrCode

نیازمندی ها