مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر خبرداد؛

تکمیل فرازبند اولیه سد باهوش تنگستان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر؛

13 خدمت شاخص صنعت آب در دولت سیزدهم محقق شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با معرفی ۱۳ خدمت شاخص صنعت آب در دولت سیزدهم گفت: تحقق اهداف مدیریت منابع آب در استان بوشهر در این شاخص ها، حاصل تلاش جمعی و بی وقفه مدیریتی و اجرایی در سطح ملی و استانی است
کد خبر: ۱۴۲۱۲۲۷
به گزارش جام و جم  و به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای بوشهر؛ علی محمدی کرد: شرایط اقلیمی و محیط‌زیستی استان بوشهر، شرایط ویژه‌ای را به منظور ذخیره‌سازی، مدیریت و بهره‌برداری از منابع آب استان ایجاد کرده است.

وی افزود: تامین زیرساخت‌های کنترل و ذخیره‌سازی رواناب‌ها، تاسیسات و ابنیه به منظور افزایش بهره‌وری و اقدامات حفاظتی در راستای صیانت از منابع آب سطحی و زیرزمینی بخشی از راهبردهای صنعت آب استان بوشهر است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با تشریح این اقدامات گفت: یکی از بزرگترین دستاوردهای صنعت آب استان بوشهر که به عنوان خدمتی ماندگار به مردم تنگستان یاد می‌شود، رهاسازی آب سد خاییز به منظور آبیاری نخیلات است.

محمدی افزود: با آبگیری مطلوب سد خاییز در زمستان گذشته و تکمیل سازه‌های آن، برای نخستین بار در تاریخ کشاورزی شهرستان تنگستان، آب این سد به عنوان منبعی پایدار و با کیفیت به نخلداران اهرمی رسید.

وی سد باهوش را دیگر پروژه شهرستان تنگستان نامید و گفت: تکمیل مطالعات سد باهوش و شروع عملیات اجرایی آن در هفته دولت سال ۱۴۰۱، افق‌های روشنی را پیش روی بهبود کشاورزی و افزایش تولید نخلستان‌های اهرم قرار داد.

محمدی تامین منابع مالی را یکی از چالش‌های پیش روی طرح‌های عمرانی خواند و اظهار کرد: برای رفع گره‌های تامین مالی پروژه‌های صنعت آب، روش‌های متنوعی را پیگیری کرده‌ایم که استفاده از فاینانس خارجی یکی از این راهکارهاست.

وی افزود: فعالیت مجدد کارگاه سد دشت‌پلنگ با پیگیری اجرایی شدن فاینانس خارجی آن، موجب جهش عملیات عمرانی در این طرح به عنوان بزرگترین پروژه تأمین آب شهرستان دشتی است.

محمدی عنوان کرد: سد مخزنی باغان دیگر پروژه فاینانس خارجی توسعه منابع آب استان بوشهر است که خوشبختانه در زمستان سال گذشته به مرحله آبگیری رسید.

وی اضافه کرد: این سد امکان تامین آب شرب و صنعت در شهرستان جم و تامین آب کشاورزی در شهرستان دشتی را خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: سد اخند عسلویه، یکی دیگر از پروژه‌های تامین آب استان بوشهر است که سال گذشته به مرحله آبگیری رسید و هم اکنون امکان بهره‌برداری از آب این سد امکان پذیر است.

وی با اشاره به کنترل سیلاب به عنوان یکی دیگر از اهداف سدسازی در استان بوشهر گفت: در این راستا بند محور ۱۰ شبانکاره که به نام شهید حسین محمدی مزین شده است، به عنوان یکی از طرح‌های جامع کنترل سیلاب در دهه فجر سال گذشته به بهره‌برداری رسید.

محمدی افزایش بهره‌وری منابع آب را یکی از اهداف مهم شرکت آب منطقه‌ای بوشهر نامید و گفت: یکی از خدمات مهم این حوزه که در دولت سیزدهم انجام شده، لایروبی زهکش‌ها، رودخانه‌ها و تالاب‌ها است.

وی عنوان کرد: این اقدامات، پاسخ به مطالبه‌ای دیرینه از سوی کشاورزان و ساکنین سه شهرستان دشتستان، گناوه و بوشهر بوده و موجب بهبود شرایط آبیاری در بالا دست و افزایش آورد آب در پایین دست می گردد.

محمدی این پروژه را در سه فاز لایروبی زهکش‌های شبکه کلل-زیارت، لایروبی زهکش‌های دیگر شبکه‌های آبیاری دشتستان و لایروبی شاخه شمالی، جنوبی و تالاب حله و ساماندهی بند بصری عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر، طرح اصلاح روش‌های آبیاری در نخیلات دشتستان را دیگر پروژه مهم در راستای ارتقا بهره‌وری آب در مزارع نامید و گفت: این طرح به صورت آزمایشی در ۲۴۰۰ هکتار از اراضی سعدآباد اجرا شده و با تکمیل و بهره‌برداری از ایستگاه پمپاژ حاج مهدی در سال گذشته، آماده آبرسانی به صورت تحت فشار به این منطقه است.

محمدی اقدامات غیرسازه‌ای را بخشی دیگر از رویکرد شرکت آب منطقه‌ای بوشهر در مدیریت منابع آب عنوان کرد و گفت: به منظور صیانت از منابع آب زیرزمینی و استفاده از ظرفیت‌های قانونی در مسیر جلب رضایت حداکثری مردم، این شرکت نسبت به ساماندهی چاه‌های فرم ۱ و فرم ۵ اقدام نموده است.

وی افزود: تا کنون بیش از ۲۵۰ پروانه بهره‌برداری از چاه های فرم ۱ صادر شده است و علاوه بر امکان بهرمندی از مزایای قانونی، امکان تامین سوخت و حمایت‌های کشاورزی از این چاه‌ها فراهم شده است.

محمدی عنوان کرد: همچنین به منظور مدیریت بهینه منابع آب زیرزمینی، بیش‌از ۷۰۰ حلقه از چاه‌های استان بوشهر به کنتورهای حجمی هوشمند تجهیز شده‌اند.

وی حفاظت از رودخانه ها را اقدامی ضروری در مسیر کاهش خسارات سیلاب بیان کرد و گفت: در این راستا با همکاری دستگاه قضایی استان، اولین سند بستر رودخانه‌های استان در یک بازه از رودخانه دالکی صادر شد تا امکان تصرفات احتمالی در این منطقه کاهش یابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها