شب چهارم شهریور توفان گرد و خاک آسمان تهران را فرا گرفت، در همین راستا مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران جزئیاتی از این رخداد را تشریح کرد.
کد خبر: ۱۴۲۰۹۰۸

به گزارش جام جم آنلاین، سید محمد مهدی میرزایی قمی در این باره گفت: بر اساس داده‌های شاخص کیفیت هوا، محاسبه شده در ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوای شهر تهران، از حدود ساعت ۲۰ شب گذشته، چهارم شهریورماه، شاخص آلاینده  ذرات معلق کوچکتر از ۱۰ میکرون و به‌دنبال آن شاخص ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون روند صعودی به خود گرفت و میانگین شاخص ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون ایستگاه‌های شهر تهران با رشدی فزآینده در ساعت یک بامداد امروز پنجم شهریورماه به بیشینه مقدار خود یعنی شاخص ۳۴۰، یا همان شرایط خطرناک رسید. همچنین طی بازه ساعت ۲۳ روز چهارم تا دو بامداد روز پنجم شهریور، برای چهار ساعت متوالی شاخص آلاینده ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون در محدوده خطرناک قرار داشت.

به  گفته مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران  پس از این زمان، روند نزولی غلظت و شاخص آلاینده ذرات معلق در ایستگاه‌های شهر مشاهده شد و در ساعت هشت صبح امروز شاخص به محدوده شرایط قابل قبول رسید. بر اثر شرایط رخ‌ داده، شاخص ۲۴ ساعته آلاینده  ذرات معلق کوچکتر از ۱۰ میکرون در ساعت هشت صبح این روز با عدد ۱۵۴ در شرایط ناسالم قرار گرفت.

وی افزود: میزان غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون در ایستگاه‌های واقع در مناطق جنوب تا غرب شهر تهران از جمله ایستگاه‌های فتح (منطقه ۹)، شادآباد (منطقه ۱۸)، شریف (جنوب منطقه ۲)، شهرری (منطقه ۲۰) و شهرداری منطقه ۲۱ بیشتر از سایر ایستگاه‌های شهر بود و در این شرایط میزان غلظت ساعتی آلاینده ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون ثبت‌شده در ایستگاه‌های محدوده غربی به بیش از ۱۳۰۰ میکروگرم بر متر مکعب نیز رسید، با این وجود در ایستگاه‌های شمال و شرق تهران، افزایش غلظت محدود و کمتر بود.

میرزایی قمی افزود:  این شرایط درحالی رخ داد که میزان سرعت باد ثبت شده در دکل‌های هواشناسی مهرآباد و فرودگاه امام(ره) در محدوده ساعات ۱۹ تا ۲۲ بیانگر روندی افزایشی داشت و با جهت غربی- جنوب غربی به بیشینه ۱۰ متر بر ثانیه رسیده بود. در ساعات مذکور کاهش عمق میدان دید نیز به حد چهار کیلومتر رسید بنابراین با توجه به ماهیت ذرات معلق کوچکتر از ۱۰ میکرون، ورود ریزگردها به محدوده شهر تهران را می‌توان عامل اصلی افزایش شاخص دانست. افزایش مقطعی سرعت باد همراه با عدم بارش در ماه‌های اخیر و کاهش رطوبت نسبی جو، فعال‌شدن کانون‌های ریزگرد را به همراه داشته است.

به گزارش روابط عمومی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران میرزایی قمی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه  اینکه افزایش غلظت در ایستگاه‌های مناطق غرب تا جنوب شهر رخ داده به نظر می رسد که طی بازه مذکور کانون‌های داخلی در حومه جنوب و غرب شهر تأثیر غالب در افزایش شاخص کیفیت هوا را داشتند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها