یک دیپلمات پیشین کشورمان به بررسی مزیت‌های عضویت ایران در گروه بریکس پرداخت.
یک دیپلمات پیشین کشورمان به بررسی مزیت‌های عضویت ایران در گروه بریکس پرداخت.
کد خبر: ۱۴۲۰۶۲۳

محسن پاک آیین در گفتگو با جام جم آنلاین در خصوص عضویت ایران در بریکس گفت: بریکس یک نهاد قدرتمند بین‌المللی است و عضویت در آن می‌تواند دستاورد مهمی در آستانه هفته دولت برای دولت و مردم ایران تلقی شود. 

وی ابراز امیدواری کرد: با برنامه‌ریزی‌های دقیق و پیگیری توافقاتی که انجام خواهد شد در جهت اهداف بلند سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران از حضور در این نهاد بین‌المللی بهره ببریم. 

پاک آیین گفت: عضویت در این نهاد از چند جهت دارای اهمیت است،  با اینکه بریکس دارای ۶ عضو ثابت است اما به لحاظ جغرافیایی در تمام قاره‌ها نماینده دارد ایران چین و هند از قاره آسیا، برزیل از قاره آمریکا، آفریقای جنوبی از قاره آفریقا  و روسیه که اکثر خاک این کشور در اروپا قرار دارد در بریکس فعالیت دارند که می‌تواند تاثیرگذاری مهمی در تمام معادلات و تحولات بین‌المللی داشته باشند.

این کارشناس ارشد مسائل سیاست خارجی تصریح کرد: اهمیت دیگر بریکس عضویت دو عضو دائمی شورای امنیت در آن است که دارای حق رای بوده یعنی روسیه و چین که با اختیاراتی که در استفاده از حق وتو دارند می‌توانند در استمرار صلح در مناطق مختلف جهان و جلوگیری از جنگ به عنوان دو قدرت بازدارنده عمل کنند.

وی ادامه داد: همچنین دو کشور پرجمعیت جهان یعنی چین و هند در این نهاد بین‌المللی هستند بنابراین بریکس نهادی است که دارای خصوصیات منحصر به فرد به لحاظ جغرافیایی و سیاسی است.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران هم به عنوان یک کشور ثبات ساز در منطقه غرب آسیا که انگیزه بسیار قوی برای مقابله با یک جانبه‌گرایی و ایجاد نظم مبتنی بر چند جانبه‌گرایی در دنیا داردو به عنوان کشوری که بسیار پرانگیزه برای مقابله با تروریسم و آسیب‌هایی که مانع پیشرفت اقتصادی می‌شود مثل مباحث مربوط به ایجاد ناامنی، قاچاق و ... به لحاظ ژئوپلوتیک نیز به عنوان حلقه اتصال بین آسیا اروپا آفریقا قرار داشته و منطقه ترانزیتی مهمی است.

پاک آیین گفت: همچنین جمهوری اسلامی ایران دارای منابع غنی نفت گاز و معادن و صنعت پیشرفته است ، ایران با این مشخصات میتواند ‌شریک خوبی برای اعضای بریکس  و به همین دلیل سریع عضویت ایران در این نهاد مورد قبول قرار گرفت،  در واقع جمهوری اسلامی ایران و بریکس می‌توانند با همکاری متقابل اهداف بلندی را محقق کنند.

وی اظهار کرد: اراده و جرات قوی بریکس برای مقابله با دلار و استفاده از پول ملی در معاملات بسیار برای کشورهای جهان جذاب است اگر اعضای بریکس بتوانند این موضوع را اجرایی کنند که البته تا حد زیادی نیز اجرایی شده است به سرعت بسیاری از کشورهایی که در حلقه مبارزه با یک جانبه‌گرایی قرار دارند به بریکس خواهند پیوست و به تدریج پول‌های ملی جایگزین دلار و یورو می‌شود.

پاک آیین افزود: پولی که امروز به عنوان یکی از ابزارهای اعمال فشار آمریکا علیه کشورهای مخالفش است تضعیف میشود و کمک مهمی به استقرار نظم مبتنی بر چند جانبه‌گرایی در جهان خواهد کرد، بنابراین امیدواریم با برنامه‌ریزی دقیق شاهد حضور پررنگ ایران در این نهاد  مهم بین المللی باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها