در نشست معرفی کتاب «اشتیاق غیرعقلانی» مطرح شد

آژیر وضعیت غیر عادی در بازار به کمک مالی رفتاری 

مسئولان اقتصادی درباره نزدیک شدن اقتصاد آمریکا به دوران رکود هشدار می‌دهند. رکود اقتصادی آمریکا برای کشورهای حوزه خلیج‌فارس مزایایی دارد، ازجمله اینکه حرکت سرمایه و مهاجرت از اقتصادهای دچار رکود به سمت اقتصادهای توسعه‌یافته تر کشیده می‌شود و به جذب سرمایه در کشورهای مقصد کمک خواهد کرد که انتظار می‌رود کشورهای حوزه خلیج‌فارس در کانون این حرکت باشند.
کد خبر: ۱۴۱۸۴۱۱

بع گزارش جام جم آنلاین به نقل از راهبرد معاصر: مسئولان اقتصادی متفق القول درباره نزدیک شدن اقتصاد ایالات متحده به رکود هشدار می دهند، معتقدند تأثیرات آن مرزهای این کشور را درخواهد نوردید و این موضوع ابهاماتی را درباره میزان پیامدهای بحران اقتصادی بر اقتصاد کشورهای حوزه خلیج فارس ایجاد می‌کند.

طبق آخرین گزارش بانک ملی قطر  (QNB)، انتظار می رود اقتصاد آمریکا در 12 ماه آینده شاهد رکود باشد. این پیش بینی بر مبنای شاخص‌های بخش‌های اصلی تولید و مصرف خانوار است که نشان‌ می دهد رشد اقتصادی در ایالات متحده به تدریج رو به کاهش است و این روند سال آینده نیز ادامه خواهد داشت.

بانک ملی قطر  تأکید کرد، اقتصاد ایالات متحده با وجود سیگنال های مخالف ناشی از تورم بالا، شرایط مالی سخت و مطمئن نبودن نسبت به اوضاع اقتصاد جهانی از ابتدای سال جاری در حال «سقوط نرم» است و این روند همچنان ادامه دارد.

این منبع عنوان کرد، هرچند ثبات نسبی بازار کار، نرخ مصرف خانوارها و انعطاف پذیری بخش خدمات با پیش بینی ها در زمینه وخامت اوضاع در تضاد است، اما احتمال رکود اقتصادی در سال 2024 منتفی نیست. پیش بینی های تحلیلگران از بازارهای سهام بیانگر درجه بالایی از نامطمئن بودن و بدبینی و شرایط مالی در ایالات متحده امسال به بالاترین حد از نگرانی رسیده است.

شرایط اقتصادی

یکی از برجسته‌ترین گزارش‌های اخیر که ناظر بر رکود اقتصاد آمریکاست، به وسیله بلومبرگ منتشر شد که پیش‌بینی می‌کرد، شاخص آمریکا (S&P 500) در نیمه دوم سال جاری هشت درصد کاهش یابد. در این راستا پنجم ژوئیه بانک مرکزی ایالات متحده شروع رکود در اقتصاد این کشور را اواخر سال جاری اعلام و در گزارش خود پیش بینی کرد، تولید ناخالص داخلی در سه ماهه چهارم سال جاری و سه ماهه نخست سال 2024 کاهش یابد.

این پیش بینی ها در نتیجه بحرانی شدن اوضاع بانکی ایالات متحده از ابتدای سال جاری به دلایل متعدد مرتبط با وضعیت اقتصادی داخلی و جهانی و سیاست پولی ایالات متحده که بر افزایش نرخ بهره برای مقابله با تورم متمرکز بود، به دست آمد.

همچنین می توان سیر تحول و وخامت اوضاع بخش بانکی ایالات متحده را با ورشکستگی بانک های آمریکایی همچون سیلیکون ولی (Silicon Valley Bank) و سیگنچر بانک (Signature Bank) و نیز خریداری بانک «کردیت سوئیس» به وسیله یو.بی.اس (UBS) دریافت. مقام‌های سوئیسی با هدف مقابله با گسترش بحران در نظام مالی این کشور و نظام بانکی جهانی وارد عرصه شدند و با خرید بانک بحران‌زده کردیت سوئیس موافقت کردند. علاوه بر این، اعلام ورشکستگی «فرست ریپابلیک بانک» (First Republic Bank) که با دارایی بالغ بر 229 میلیارد دلار در رتبه دوم لیست پنج بانک بزرگ ورشکسته تاریخ بانکداری آمریکا قرار گرفت، جنجال زیادی به پا کرد.

همه این رخدادها نگرانی‌هایی را در زمینه آینده بخش بانکداری جهانی به‌ویژه پس از آنکه به آشفتگی در بازارهای مالی جهانی منجر شد، ایجاد کرده است.

اثرات رکود اقتصادی آمریکا

رکود اقتصادی آمریکا مطمئناً اقتصاد جهانی را تحت الشعاع قرار خواهد داد و صندوق بین المللی پول اوایل سال جاری اعلام کرد، دست کم یک سوم کشورهای جهان سال جاری دچار رکود خواهند شد و سال سختی برای اقتصاد جهانی خواهد بود. 
کشورهای عربی نیز به نوبه خود با پیامدهای رکود اقتصادی در اقتصادهای خود دست و پنجه نرم خواهند کرد، به ویژه اینکه بسیاری از بحران های اقتصادی جهان آنها را نیز تحت تأثیر قرار داده است. احمد عقل، تحلیلگر اقتصادی در این باره گفت، هرگونه رکود و ضعف در اقتصاد ایالات متحده می تواند اقتصاد سایر کشورها را تحت تأثیر قرار دهد.

وی افزود: می دانیم آمریکا یکی از بزرگترین منابع انرژی جهان است و طبعاً هرگونه رکود ممکن است بر اقتصاد جهانی ازجمله کشورهای حوزه خلیج فارس تأثیر بگذارد.

این کارشناس افتصادی با بیان اینکه قیمت نفت مبتنی بر دلار است، عنوان کرد: نوسان قیمت دلار در بازارهای جهانی قیمت نفت را تحت تأثیر قرار می دهد و این در حالی است که همچنان برخی ارزهای حوزه خلیج فارس به دلار وابسته هستند که این موضوع بر وضعیت تورم در این کشورها تأثیر می گذارد.

با وجود این، رکود اقتصادی آمریکا برای برخی کشورها ازجمله حوزه خلیج فارس مزایایی دارد، ازجمله اینکه حرکت سرمایه و مهاجرت از اقتصادهای دچار رکود به سمت اقتصادهای توسعه یافته تر کشیده می شود و به جذب سرمایه در کشورهای مقصد کمک خواهد کرد که انتظار می رود کشورهای حوزه خلیج فارس در کانون این حرکت باشند.

با توجه به رکود اقتصادی آمریکا و وابستگی پولی بسیاری از کشورها، بحران اقتصادی آمریکا می تواند جهان را تحت تأثیر قرار دهد و بیشترین تأثیر بر قیمت مواد غذایی، محصولات صنعتی، انرژی و ... خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها