در گفت‌وگوی «جام‌جم» با کارگردان و تهیه‌کننده سریال «ماهچراغ» عنوان شد

روایت خانواده بزرگ در یک کافه‌

«جام‌جم» از نسخه جدید دور دنیا در هشتاد روز گزارش می‌دهد

آقای ویلی‌ فاگ به روایت محصول مشترک

آقای ویلی‌ فاگ قصه دور دنیا در ۸۰ روز، برای دهه ۶۰ رنگ و بوی دیگری داشت و از ماجراجویی یک شیر شروع می‌شد که نقش آقای ویلی‌ فاگ را بازی می‌کرد و با دیگر حیوانات همراه می‌شد تا قصه جهانگردی‌اش را برای کودکان روایت کند. البته اثر دور دنیا در ۸۰ روز ژول ورن تاکنون به شیوه‌های مختلف بازنمایی شده است؛ یک بار به شکل کارتون و بار دیگر به صورت فیلم.
کد خبر: ۱۴۱۷۸۳۸
نویسنده سپیده اشرفی - گروه رسانه

حالا به نظر می‌رسد که روایت تازه‌تری از این قصه ساخته شده که محصول مشترک کشورهای فرانسه، آلمان و ایتالیا است. این سریال محصول سال ۲۰۲۱ است که واحد دوبلاژ سیما آن را دوبله و روانه آنتن شبکه چهار سیما  کرده است.

مدیر دوبلاژ این سریال افشین زی‌نوری است که به همراه شیلا آژیر، رضا آفتابی، مهوش افشاری، آزاده اکبری، رضا الماسی، آرزو امیربدری، علی بیک‌محمدی، جواد پزشکیان، محمد تنهایی، ارسلان جولائی، امیر حکیمی، علی‌اصغر رضایی‌نیک، منوچهر زنده‌دل، افشین زی‌نوری، لادن سلطان‌پناه، ابوالفضل شاه‌بهرامی، محمد صادقیان، بهروز علیمحمدی، علیرضا کامیابی‌پور، نسرین کوچک‌خانی، اسفندیار مهرتاش، علی‌همت مومیوند و بهمن هاشمی این کار را دوبله کرده‌اند. در گزارش پیش رو، نگاهی به این سریال جدید داشته‌ایم. 

رسانه ملی طی سال‌های اخیر تلاش کرده با دوبله محصولات روز، توجه مخاطبان بسیاری را به سمت خود جذب کند و استانداردهای بالاتری را برای ارائه برنامه‌هایش لحاظ کند. از جمله این سریال‌های روز که دوبله شده و آماده پخش از شبکه چهار سیماست، سریال دور دنیا در ۸۰ روز و به کارگردانی استیو بارون است. بارون تاکنون کارهایی مثل لاک‌پشت‌های نینجا (۱۹۹۰) ، ماجراهای پینوکیو (فیلم ۱۹۹۶) و موش صحرایی (فیلم ۲۰۰۰) را در کارنامه خود داشته است. 

شاید آقای ویلی‌فاگ برای دهه شصتی‌ها رنگ‌و‌بوی همان شیر پرماجرا را داشت اما برای نسل جدید، روایت‌ها رنگ و بوی دیگری دارد. قصه دور دنیا در ۸۰روز حکایت مردی به نام ویلی‌فاگ است که می‌خواهد در ۸۰ روز، دور دنیا را بگردد. قصه‌ای که مثل حکایت‌های دیگر نویسنده آن یعنی ژول ورن، برخی وجوه سوررئال هم دارد. حالا تولید تازه کشورهای فرانسه، آلمان و ایتالیا قرار است از زاویه دیگری آقای ویلی‌فاگ را روایت کند. در روایت آن عنوان شده که یک ماجراجوی ثروتمند به نام فیلیس فاگ، تصمیم می‌گیرد تا به همراه یکی از کارکنانش، پاسپارتو و یک روزنامه‌نگار به نام ابیگیل، راهی سفری ۸۰ روزه به دور دنیا شود و... . قصه درست همان روایتی است که تاکنون بارها جلوی دوربین رفته اما به نظر می‌رسد در برخی جزئیات تغییر کرده تا یک روایت متفاوت را به مخاطب امروزی ارائه کند. 
     
بازیگرانی متنوع
قصه تازه‌ای که از ماجراجویی آقای ویلی‌فاگ روایت شده، با حضور بازیگرانی مثل دیوید تننت، ابراهیم کوما، لیونی بنچ، جیسون واتکینز، پیتر سالیوان، لئون کلینگمن، آنتونی فلاناگان و دیوید شروود است تا یک روایت تازه و جذاب برای مخاطب جلوی دوربین برود. پخش سریال دور دنیا در ۸۰ روز از سال ۲۰۲۱ آغاز شده و با توجه به حضور سه کشور در ساخت آن، به نظر می‌رسد که باید شاهد قصه‌ جهانی‌تری از آن باشیم. 

نقش اصلی این مجموعه را دیوید تننت بازی می‌کند که شبیه همان مردان قدیمی انگلیسی است و روایت را از یک باشگاه اجتماعی مردانه کلید می‌زند. تننت در قامت آقای ویلی‌فاگ در حال خواندن روزنامه‌ای در باشگاه فوق است که متوجه احداث راه‌آهن هند می‌شود و به ذهنش می‌رسد که با این خط ریلی، سفر دور دنیا در ۸۰روز از نظر تئوری ممکن شده. یکی از اعضای باشگاه که میانه خوبی با ویلی‌فاگ ندارد، سر توانمندی ویلی‌فاگ برای این سفر عجیب و غریب با او شرط می‌بندد و از همین جا سفر ۸۰ روزه این مرد آغاز می‌شود. او در این شرط عنوان می‌کند که ۸۰ روز بعد در شب کریسمس تا ساعت یک به همین باشگاه بازگردد. فیلمبرداری هر اپیزود هم در یک کشور اتفاق می‌افتد.

بازیگر دیگر این سریال، ابراهیم کومای فرانسوی است که سابقه بازی در کارهایی مثل تا جایی که می‌توانم راه بروم، مادر اشتباه می‌کند و زیر نور خورشید را در کارنامه خود دارد. او در این مجموعه نقش پاسپارتو، همسفر چینی وفادار فاگ را بازی می‌کند. 

لیونی بنچ هم دیگر بازیگر این مجموعه است که سابقه بازیگری در آثاری همچون درس‌های فارسی، شهر جاسوس، بابل برلین، تاج و هشت ثانیه را در کارنامه هنری خود دارد.او در این سریال، نویسنده مطلبی است که فاگ را به بستن شرط ترغیب می‌کند و با وجود مخالفت فاگ و پدرش(جیسون واتکینز) که صاحب روزنامه است، تصمیم می‌گیرد فاگ را همراهی کند و گزارش سفر را بنویسد. عوامل سریال دور دنیا در ۸۰روز معتقدند که با انتخاب یک مرد سیاهپوست و حضورش در کنار دو سفیدپوست خواسته‌اند فضا را برای مخاطب امروز فراهم کرده و تنوع را رعایت کنند. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها