یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: عضویت ایران در شانگهای به کشورمان این امکان را می‌دهد تا بخشی از تحریم‌های آمریکا را دور بزند و بخشی از محدودیت‌های اقتصادی سیاسی که آمریکا ایجاد کرده است را از بین ببرد.
یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: عضویت ایران در شانگهای به کشورمان این امکان را می‌دهد تا بخشی از تحریم‌های آمریکا را دور بزند و بخشی از محدودیت‌های اقتصادی سیاسی که آمریکا ایجاد کرده است را از بین ببرد.
کد خبر: ۱۴۱۴۹۲۶

نوذر شفیعی در خصوص مزایای عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری های شانگهای در گفتگو با جام‌جم آنلاین گفت: وقتی یک کشور تنها باشد توانمندی ملی اش فقط در حد ظرفیت‌های داخلی‌اش است که در آن به اصطلاح قدرت ملی می‌گوییم اما وقتی یک کشور با کشورهای دیگر ارتباط برقرار می‌کند به اندازه همان ظرفیت‌هایی که در روابط با دیگر کشورها برایش ایجاد می‌شود قدرت کسب می‌کند که در اصطلاح به آن قدرت رابطه‌ای می‌گویند یعنی قدرت ملی به اضافه قدرت جدید؛ قدرت یک کشور می‌شود.

وی افزود: حالا گاهی اوقات کشورها با عضویت در نهادهای منطقه‌ای و بین‌المللی قدرت کسب می‌کنند یعنی وقتی کشوری عضو نهادی مانند سازمان همکاری‌های شانگهای می‌شود یک سری حقوقی متوجه آن کشور می‌شود یعنی اینکه بر توانمندی آن کشور افزوده شده است که به آن قدرت نهادی می‌گوییم حال عضویت در سازمان شانگهای یک سری حقوق و یک سری تعهداتی برای کشورهای عضو به همراه دارد.

شفیعی با بیان اینکه قدرت نهادی متوجه حقوقی است که عاید کشورها می‌شود اظهار کرد: به عنوان مثال ممکن است کشورها تعرفه‌های گمرکی را در روابط خودشان بردارند به این معنی که در عمل کشورهای عضو از شرایط تحریمی دیگران رهایی می‌یابند؛ عضویت ایران نیز در شانگهای به کشورمان این امکان را می‌دهد تا بخشی از تحریم‌های آمریکا را دور بزند و بخشی از محدودیت‌های اقتصادی سیاسی که آمریکا ایجاد کرده است را از بین ببرد.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه ایران با عضویت در شانگهای پشتوانه سیاسی مهمی برای خود کسب کرده است، تصریح کرد: از این به بعد چین و روسیه به عنوان دو قدرت مهم در چارچوب سازمان همکاری های شانگهای به گونه‌ای با جمهوری اسلامی ایران رفتار خواهند کرد که در عمل فشار آمریکا بر کشورمان را کاهش می‌دهند این در پرتو قدرت نهادی است.

وی ادامه داد: می‌توان بامراجعه به اسناد سازمان شانگهای به فرصت‌هایی اشاره کرد که در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی،امنیتی متوجه ایران است به عنوان مثال در حوزه امنیتی شاید قبل از عضویت ایران ناچار بودیم به تنهایی با پدیده تروریسم فرامرزی مقابله کنیم اما از این به بعد در چارچوب سازمان شانگهای این کار را انجام خواهیم داد به این معنی که ظرفیت این سازمان هم در کنار ایران قرار می‌گیرد چرا که هدف سازمان شانگهای مبارزه با سه شر؛ یعنی تروریسم،افراط گرایی و تجزیه‌طلبی است که به نوعی ایران گرفتار آنها است.

وی گفت: در حوزه اقتصادی نیز با عضویت ایران در شانگهای فرصت هایی برای کشورمان فراهم می شود چرا که همکاری اقتصادی گسترده‌ای بین اعضای آن برقرار است و اقتصادها به صورت مکمل است به این ترتیب فرصت جدیدی برای ایران فراهم می‌شود.

شفیغی افزود: در حوزه سیاسی نیز باید بگوییم در دوره پس از جنگ سرد قطب بندی ها از بین رفته است و به جای آن منطقه گرایی‌ها جایگزین شده است. منطقه گرایی‌هایی از جمله آس آن، ناتو، سازمان همکاری‌های شانگهای، اتحادیه اروپا و... ؛ بنابراین جمهوری اسلامی با عضویت در سازمان شانگهای عملاً بخشی از یک قطب قدرت در عرصه بین الملل است.

وی گفت: سیاست بین الملل هم در نهایت در نتیجه تعامل با این قطب ها اتفاق می‌افتد و حاصل جمع روابط منطقه‌ای است که سیاست بین‌الملل می‌شود، در عمل ایران با عضویت در سازمان شانگهای به لحاظ تاثیرگذاری بر سیاست بین‌الملل هم قدرتش افزایش پیدا می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها